Anslutning Amerikansk tub

Jag funderar på att köpa en liten gasvärmare nästa gång jag är i USA.
https://www.amazon.com/gp/product/B002G51BZU/ref=ox_sc_act_title_2?smid=ATVPDKIKX0DER&psc=1
Dessa har anslutning för de amerikanska engångstuberna men jag har sett att samma värmare säljs i Sveriga med en adapter för att använda vanliga engångstuber med Lindal-gänga.
Tyvärr hittar jag inte vilken typ av anslutning de amerikanske tuberna har så jag vet inte vilken typ av adapter jag ska leta efter.

Är det någon som vet vilken typ av anslutning de amerikanske propantuberna har?

Är det någon som har tips på en bra adapter?

/M
 
Dom brukar ofta refereras som Coleman-gänga, ibland US1 och det är en metrisk gänga då det är en 'omöjlig' gänga i USA-land.

Vi har samma sak med Primus/lindal-7/16-gängan som av samma orsak är tumbaserad för att det inte skall passa till något som kan hittas i en garage typ.

Det som är svårt de dom här flaskorna är att de är rätt dyra att skaffa, få försäljningsställen i Sverige (mer vanlig i Norge) och kan vara tamperskyddade mot återfyllning (finns en gummikula som agererar backventil djupt ner av särdeles besvärlig och seg och ej smältbar sort (riktig vulkad gummi...) att få bort under "bildäckventilen" i anslutningen - gäller i alla fall flaskorna med propylen som man kan köpa hos Jula medans de amerikanska propanflaskorna kanske inte är så tamper-proof mot återfyllning som dessa med propylen verkar vara...
 
Dom brukar ofta refereras som Coleman-gänga, ibland US1 och det är en metrisk gänga då det är en 'omöjlig' gänga i USA-land.

Vi har samma sak med Primus/lindal-7/16-gängan som av samma orsak är tumbaserad för att det inte skall passa till något som kan hittas i en garage typ.

......

Tack!
Så då behöver jag hitta en adapter med Coleman-hane och Lindal-hona för att kunna köra svenska gastuber i en ameriansk värmare...?

/M
 
Verkar vara att gå över ån för att hämta vatten - de erbjuder ju förlängningsslangar...
Det är väl bara att fimpa honaänden på en sån och sedan pressa dit en reservdels-
Primus-slangs behållarände?
 
https://www.kitchenlab.se/p/adapter-till-gasflaska-euusa-dickie-dyer/ och även på Fogas om jag minns rätt.

Jag har dock lite halvdana erfarenheter av en motsvarande produkt och en annan brännare. Om det berodde på annan gassammansättning i de gröna Colemanflaskorna och den gasol från Biltema som jag testade med eller tryckfall över adaptern låter jag vara osagt. Slutade upp med att jag använder Julas MAPP med US anslutning istället för adaptern. Fogas säljer iofs propan på US flaska men då jag har närmaste Jula närmare än Älvsjö och den aktuella brännaren fungerar bra med MAPP har jag inte sett någon anledning att testa.
 
Senast ändrad:
Den där har ju såpas förbrukning att man vill köra den mot en p11.
Då är väl slangtricket enklast.
/John

Ps. På originaltuben går värmaren uppskattningsvis 2 timmar på fullblås.
 
Senast ändrad:
Uträknat

Jag blev nyfiken och räknade på det.

1kg propan = 12,8 kWh (uppg från fogas)
Coleman propancylinder innehåller 465 gram Propan
Värmaren ger 9000 btu = 2,64 kWh (2,6376396315716 kWh)

12,8*0,465/2,64=2,26 timmar = ca 2 timmar och en kvart

Detta teoretiskt vid 100% förbränning av 100% av tubens innehåll.
/John
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...