Kan man få syrebrist i sovsäcken?

När det blir riktigt kallt och man kryper ner i sovsäcken med huvud och allt och somnar där. Är det då möjligt att kvävas av bristen på syre där ?
 
Normalt nej menar jag.
Jag sov en gång med en balaklava med inbyggd värmeväxlare till andningsluften. Jag vaknade då av ”lufthunger”, vek värmeväxlaren åt sidan och sov vidare.
Men man bör självklart inte dra åt säcken helt, lämna ett lufthål/dra åt runt ansiktet. Använd gärna en vintersovsäck med krage invändigt så slipper du kalldrag ner i säcken när du rör på dig i sömnen. Använd mössa/balaklava vid behov. Ta med en/flera värmeflaska i säcken.
 
Jag tänker att om syret tar slut så vaknar man inte. Aldrig mer. Någonsin.

Sedan är det väl så att det oftare är hög koldioxidhalt som är problematisk vid kvävningssituationer.

Tror inte kroppen bara dör så där huxflux utan att den först kämpar emot vilket då borde leda till att man vaknar.

Om man på skoj håller för näsan och munnen på nån som sover så regerar väl kroppen med nån slags panik/motstånd och så vaknar han. har inte gjort det själv dock så vet inte.
 
Nej, det låter inte troligt. Så länge du andas utväxlas luften i säcken, så vida den inte är lufttät. Däremot kan det bli hög koldioxidhalt, så att det kanske känns instängt och kvavt, kanske till och med kvävande. Men att du skulle kvävas känns inte troligt. Du lär vakna innan.
Vill du vara på säkra sidan, gör du som i Försvarets överlevnadshandbok. Ta jackan över huvudet, med näsa och mun i ärmhålan och andas genom ärmen. Nackdelen är väl att du har en blöt och kanske delvis frusen jackärm morgonen efter.
 
Väven till sovsäcken är väl inte lufttät?!

För övrigt är det ju inget bra att sova på det sättet. En bra vintersäck har en huva för huvudet, med en snörning i nivå med halsen så att luft inte dras ner i säcken. Till huvan finns en annan snörning som drar åt huvan runt huvudet. Då ska man inte behöva ha någon mössa eller balaklava eller liknande. Hela kroppen utom ansiktet är täckt och man andas ut utan att andas in i sovsäcken. Om det är väldigt kallt kan man lägga en tröja eller liknande över ansiktet. Den blir förstås blöt, men det är ett litet problem jämfört med en blöt sovsäck. Om sovsäcken funkar som den ska följer den med kroppen när man vänder sig.
 
Med mindre än att din kropp är ett medicinskt under så lär du inte kvävas i sovsäcken: kroppen reagerar på kolsyrehalten i blodet, och du andas när den blivit för hög. Om det inte hjälper att andas kommer hjärnan så småningom se till att du vaknar, långt innan syrekoncentrationen har sjunkit så lågt att det är farligt.

(Jag är inte medicinskt utbildad, och återger bara vad jag fått höra av en kompis som dyker.)
 
Sannolikt så vaknar personen av stresspåslag när syreinnehållet sjunker och koldioxiden stiger.

Problemet med att ha mun och näsa djupt ned i säcken är i första hand kondens från den fuktiga utandningsluften.

Thure
 
När jag gjort överlevnadsövningar där man andas i en plastpåse kan jag meddela att kroppen blir väldigt aktiv i jakten på frisk luft när syrehalten i luften sjunker.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jagdå Vad ska man tänka på vid köp av turskida? Turskidåkning 14
Kogoyo Jämtlandstriangeln 6 dagar: vad gör man? Turskidåkning 3
davidwilliams Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 9
BD6 Vilken nerfart till Beisfjord ska man välja? Turskidåkning 4
viktore Behöver man inte valla sina Åsnes Amundsen ? Turskidåkning 8
moa_k40 Vilket håll ska man börja? Nikkaloukta-Abisko Turskidåkning 6
Sarafyable Newbie, var börjar man? Turskidåkning 4
Gregorius Hur tar man bort fästvalla från träskidor? Turskidåkning 8
såg Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 7
Almgren Man död i Sarek Turskidåkning 20
ramsis_iv Hur långa skidor ska man ha? Turskidåkning 9
StellanK Behöver man stighudar på kungsleden Turskidåkning 18
Pelot Var bor man i Sulitjelma på vintern? Turskidåkning 7
resomaja Hur långa dagsetapper på turskidor orkar man Turskidåkning 6
Virrhönan Hur mycket vatten dricker man? Turskidåkning 15
mheland Kortvecka - var kommer man ut snabbast med flyg / helikopter Turskidåkning 0
helper Vad gäller när man ska åka på längden, i spår? Turskidåkning 2
Grönställ Stighudar - ska man ens ha det? Turskidåkning 10
hult.magnus_gmail.com När man kommer fram? Turskidåkning 6
theeden Hur kan man hyra fjällturskidor? Turskidåkning 4
pacific Var hittar man dylika stavar? Turskidåkning 5
ades Köp av Fjellpulken - vad ska man tänka på? Turskidåkning 0
Joseflarsson Vad ska man välja? Turskidåkning 5
snokke Var i Skåne kan man köpa turskidor? Turskidåkning 6
hsjn Vilke tjära, och var köper man den? Turskidåkning 10
peter.ma Använder man stighudar även på platten Turskidåkning 4
pzac Kan man korsa Tjallingån i april? Turskidåkning 2
stuffan Vilka bindningar ska man välja till ett par turskidor? Turskidåkning 14
avslutat080903 Stighudar, vilka skall man välja? Turskidåkning 5
MTB Hur undviker man slitna pjäxor Turskidåkning 0
rikard_wiberg_hotmail.com Hur skaffar man ett par Marwe-rullskidor? Turskidåkning 0
permanne Vad äter man..??? Turskidåkning 5
Susan B Hur lär man sig åka längdskidor? Turskidåkning 2
Vandrare Hur nära Sylarna kommer man med skoter? Turskidåkning 2
Kan man hyra en vintersovsäck någonstans? Turskidåkning 1
konsnablius Hur få fast binding som lossnat från skidan? Turskidåkning 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...