Få saker med

Brukar varje sommar göra en tur med få saker med i matväg endast salt och lite kryddor med mig Lever på vad jag kan fånga i naturen fisk, mindre djur (lägger ut fällor och har pilbåge med mig. Brukar bli ca 2 veckor jag är ute åt gången. Ett verkligt bra sätt och komma nära naturen anser jag i alla fall.
 
Brukar varje sommar göra en tur med få saker med i matväg endast salt och lite kryddor med mig Lever på vad jag kan fånga i naturen fisk, mindre djur (lägger ut fällor och har pilbåge med mig. Brukar bli ca 2 veckor jag är ute åt gången. Ett verkligt bra sätt och komma nära naturen anser jag i alla fall.

Tyvärr lite tråkigt inlägg men ändå:
Kan nog bli att du kommer nära polisen också om du jagar med pilbåge i Sverige.
Fällor är väl i vissa fall tillåtna inom jakt (ripsnarning om man har utbildningen) men dina låter naturtillverkade och det är nog inte heller på rätt sida lagen.

Är denna artikel aktuell, eller har man beslutat om bågjakt:
https://www.jaktjournalen.se/sa-tycker-remissinstanserna-om-jakt-med-pilbage/

/Patrik, inte jägare
 
Tyvärr lite tråkigt inlägg men ändå:
Kan nog bli att du kommer nära polisen också om du jagar med pilbåge i Sverige.
Fällor är väl i vissa fall tillåtna inom jakt (ripsnarning om man har utbildningen) men dina låter naturtillverkade och det är nog inte heller på rätt sida lagen.

Är denna artikel aktuell, eller har man beslutat om bågjakt:
https://www.jaktjournalen.se/sa-tycker-remissinstanserna-om-jakt-med-pilbage/

/Patrik, inte jägare

Detta är ett liv med vad naturen ger dig och inget annat....jag menar mindre djur prova grilla ekorre te.x mycket gott.
 
Senast ändrad:
Jag tvivlar inte på att det kan vara trevligt men det är nog ändå inte helt lagligt i Sverige, t ex ekorre får du inte jaga, även om det är föreslaget att ändras:
https://www.svenskveterinartidning.se/2020/03/05/jakt-pa-ekorre-vacker-debatt/

/Patrik

Detta är ett sätt och klara sig i naturen utan ha hamburgerkiosk i närheten. Tycker att många fler skulle prova och leva i ödemarken en längre tid med få medel jag kan garantera att det är en nyttig upplevelse.
 
Detta är ett sätt och klara sig i naturen utan ha hamburgerkiosk i närheten. Tycker att många fler skulle prova och leva i ödemarken en längre tid med få medel jag kan garantera att det är en nyttig upplevelse.

Det är ju inte kunskaperna i sig som är olagliga - det är hur just själva jakten du beskriver sker på. Att t.ex. kunna fälla djur med pilbåge, slangbella, kastpinne, kniv, spade eller luftgevär kan ju övas genom att skjuta på pappfigur eller liknande. Att däremot göra det mot levande djur är ju ett brott mot gällande lagar - både vad det gäller jaktlagstiftning och markägande på olika sätt.

Fiske _kan_ vara det med, i det fall man inte har fiskerätt och/eller löst fiskekort?

Samtidigt - småviltjakt och fiske och hur man ska bereda mat är onekligen bra och användbara kunskaper i en överlevnadssituation..
 
Nu är det så att ska man överleva i ödemarken en längre tid så måste man använda sig av den kunskapen man har sedan barnsbena. Maten finns där bara du kan ta den.
Nu avslutar jag denna snack och hoppas att många tar tillfället i akt och leva ute med få saker med sig utan tar tillvara vad skogen bjuder.
 
Nu är det så att ska man överleva i ödemarken en längre tid så måste man använda sig av den kunskapen man har sedan barnsbena. Maten finns där bara du kan ta den.
Nu avslutar jag denna snack och hoppas att många tar tillfället i akt och leva ute med få saker med sig utan tar tillvara vad skogen bjuder.

Glömde skriva att jag har bara med mig lina till en pilbåge själva bågen gör jag i skogen och så även pilarna.
 
Det var jo lite klen att ta med sig linan. Tycker riktiga män borde gå näck ut i skogen och fixa allt själv och inte fuska med halvfabrikat. Typ, tänk öppnings scenen för "Terminator".
 
Det var jo lite klen att ta med sig linan. Tycker riktiga män borde gå näck ut i skogen och fixa allt själv och inte fuska med halvfabrikat. Typ, tänk öppnings scenen för "Terminator".

Eller hur! Dessutom klarar man sig bra utan att begå jaktbrott! Det mesta i växtväg går att äta och jag har klarat mig bra utan småvilt (eller storvilt heller för den delen) på menyn de senaste 40 åren. Så 2 veckor utan kött är väl ingen sport!
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...