Vilken kängsmorning?

Jag kör omväxlande med Nikwax och Lundhagssmorning på mina Lundhags Forest. Vaxet gör dom något styvare än fettet, men skillnaden är knappt märkbar i praktiken, alltså ingen "dealbreaker". Om vaxet också skyddar lädret från uttorkning och sprickbildning med tiden vet jag dock inte. Jag gillar tjärdoften på lundhagsfettet samt att det är en 100% naturprodukt.
 
Jag har också den uppfattningen att vax lägger sig som ett skyddande skikt medan fett gör lädret i kängan mjukt - ofta allt för mjukt.

Som andra påpekat: Tillverkarna har sina skötselråd. De bör naturligtvis följas.
 
En kängas styvhet byggs upp med olika delar mellan ytterskal och foder. Bättre skodon hafva förstyvningar uppbyggda av läder skärflad till tjockleksprofil som passar ändamålet. Dessutom olika linnevävnader. Billigare skor har förstyvningar av plast och plastvävnader. Dessutom har de flesta moderna skodon med membran olika förstyvningar i kallskum av olika densitet. Att fett, vax eller ens ren klövolja (neats foot oil) skulle påverka styvheten i en sko är bara nys. Majoriteten av styvheten beror dessutom på sulans vridstyvhet.

Smörj på allt ni vill.

Och som en föregående talare sa; olja, fett och vax är bara olika punkter på en glidande skala. Lädervårdsprodukter som innehåller lanolin kan ni skippa, ullvax är extremt lättlösligt och fungerar bra på får då de kan tillverka nytt lanolin kontinuerligt. Som lädervårdsprodukt är det försumbart.

Läder är en animalisk produkt och funkar bäst med animaliska fetter, vaxer och oljor. Klövolja blandat med njurtalg från får är super. Fast inte om man har membran. Snoseal är silikonbaserat, använder man det en gång får man fortsätta med det. Lädervårdsprodukter som innehåller lösningsmedel tränger djupare in med kan torka ut lädret, då är det bättre med animaliskt fett som får en lägre viskositet genom uppvärmning. Det är ingen fara att värma in fetter, det gamla talessättet att där smör smälter skadas läder handlar om torkning.
 
Jag håller helt med fyad. Jag har smort mina gamla Lundhags Syncro från 2008 i massa år flödigt med Lundhags Lädersmorning. Fipplade i början lite med vax och andra grejer. Tycker inte att de har blivit för mjuka på något vis efter 10 år. Hade jag haft fodrade kängor med GoreTex (vilket jag aldrig köper igen då membran gav upp och omöjliga att torka i fält) så kanske jag hade övervägt vax enligt det där med "inte sätta igen porerna".
 
Snoseal är silikonbaserat, använder man det en gång får man fortsätta med det. Lädervårdsprodukter som innehåller lösningsmedel tränger djupare in med kan torka ut lädret, då är det bättre med animaliskt fett som får en lägre viskositet genom uppvärmning. Det är ingen fara att värma in fetter, det gamla talessättet att där smör smälter skadas läder handlar om torkning.

Var har du hittat den uppgiften?

Det jag hittar är att det är huvudsakligen bivax. Lär ha tillverkats sedan 1993 men oklart om receptet har ändrats sedan dess. http://www.atsko.com/sno-seal-wax-8-oz-jar/

Enligt https://cdnimages.opentip.com/Docs/EQU/SNO-SEAL.pdf finns det kolväten i produkten vilket jag tycker borde stämma enbart bivax har en hårdare konsistens i rumstemperatur. Kolvätena funkar som lösningsmedel och avdunstar sannolikt med tiden funktionen bör vara att vaxet tränger in bättre i läderytan och att därför produkten fungerar under längre tid.
Rekommendationen är att Sno Seal arbetas in i läderytan som innan appliceringen värmts upp till ca 50 °C.

Jag upplever att Lundhags lädersmorning (Leather Grease) har liknande egenskaper men det luktar lite tjära. Möjligen gör Lundhags produkt lädret en aning mjukare vilket de också anger samt att produkten innehåller "grease, tar + beeswax).

Lundhags marknadsför också ett lädervax: "Ett naturligt lädervax som hjälper dina kängor att stå emot väta, öka slitstyrkan och som dessutom bibehåller stabiliteten i lädret, trots att ytan känns mjukare. Passar bäst för Lundhags 3-lagerskängor. Lädervaxet är tillverkat av karnaubavax, jojobaolja, ullfett och bivax."
.

Thure
 
Senast ändrad:
Sorry. Tillverkats sedan 1933 skulle det stått angående Sno Seal.

Lite roligt är att tillverkaren av Sno Seal anger att bivax är bättre än animaliska produkter. Bin är förstås djur.

Vissa fetter från däggdjur härsknar. Är det ett problem? Vet ej.

Jag använder Sno Seal både på mina läderpjäxor med Goretex (Alfa Skarvet och Alfa Hafjell) samt på läderskor och läderhandskar utan membran och hittills med utmärkt resultat.

Thure
 
Var har du hittat den uppgiften?

Det jag hittar är att det är huvudsakligen bivax. Lär ha tillverkats sedan 1993 men oklart om receptet har ändrats sedan dess. http://www.atsko.com/sno-seal-wax-8-oz-jar/

Enligt https://cdnimages.opentip.com/Docs/EQU/SNO-SEAL.pdf finns det kolväten i produkten vilket jag tycker borde stämma enbart bivax har en hårdare konsistens i rumstemperatur. Kolvätena funkar som lösningsmedel och avdunstar sannolikt med tiden funktionen bör vara att vaxet tränger in bättre i läderytan och att därför produkten fungerar under längre tid.
Rekommendationen är att Sno Seal arbetas in i läderytan som innan appliceringen värmts upp till ca 50 °C.

Jag upplever att Lundhags lädersmorning (Leather Grease) har liknande egenskaper men det luktar lite tjära. Möjligen gör Lundhags produkt lädret en aning mjukare vilket de också anger samt att produkten innehåller "grease, tar + beeswax).

Lundhags marknadsför också ett lädervax: "Ett naturligt lädervax som hjälper dina kängor att stå emot väta, öka slitstyrkan och som dessutom bibehåller stabiliteten i lädret, trots att ytan känns mjukare. Passar bäst för Lundhags 3-lagerskängor. Lädervaxet är tillverkat av karnaubavax, jojobaolja, ullfett och bivax."
.

Thure

Sorry. Tillverkats sedan 1933 skulle det stått angående Sno Seal.

Lite roligt är att tillverkaren av Sno Seal anger att bivax är bättre än animaliska produkter. Bin är förstås djur.

Vissa fetter från däggdjur härsknar. Är det ett problem? Vet ej.

Jag använder Sno Seal både på mina läderpjäxor med Goretex (Alfa Skarvet och Alfa Hafjell) samt på läderskor och läderhandskar utan membran och hittills med utmärkt resultat.

Thure

Det var faktiskt en brainfart från min sida. Jag blandade helt enkelt ihop. Sno seal innehåller således inte silikon. Vilket däremot andra lädervårdsprodukter gör.

Däremot förstår jag inte varför bivax skulle vara så mycket bättre än andra vaxer. Och det är som du säger en animalisk produkt.

Vissa fetter härsknar, ja. Om man inte har okänslig näsa bör man välja sådana som inte härsknar. Fårtalg är välkänt för att inte härskna, däremot bör det blandas med något för att inte bli stelt/fast i normala rumstemperaturer.

Lundhags smorning innehåller som du säger tjära och luktar därför tjära. Tjära är kraftigt antibakteriellt, och används ofta för att motverka nedbrytning av trä i fuktiga/blöta användningsområden. Frågan är om läder verkligen behöver det, såvida man inte spenderar sina dagar myrar utan att låta skodonen torka ordentligt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
J o h a n Lundhagskängor- vilken modell är det här? Kläder 4
Moga Galonjacka för fjällen, vilken kan jag skaffa? Kläder 5
Tundraman Vilken mössa för vinterfjället Kläder 29
highlandpark Vilken Bergans-jacka Kläder 1
Silver Fang Vilken mössa och vantar till vandring Kläder 14
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
Vintervilan Haglöfs regnjacka, vilken modell? Kläder 5
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
Caminista Vilken slags byxa till fjällvandring? Kläder 5
vandrafjäll Vilken fjällräven jacka är det ? Kläder 8
new_boots Vilken Lundhagskänga är detta? Kläder 2
Askel Vilken jacka har jag köpt? Kläder 3
alpvandraren Vilken jacka Kläder 3
tango Vilken tumvante? Kläder 27
Brauer Förstärknngslager i vilken ordning? Kläder 14
friflygaren Vilken jacka? Kläder 9
Niklasx Lundhags - vilken storlek Kläder 7
Ingle Ny skaljacka - men vilken? Kläder 6
skinntex Vilken M65 jacka ska man välja? Kläder 9
lleberg Vilken "klädskola" föredrar du för när du är ute på tur? Kläder 25
Vintervilan Vilken skaljacka från Haglöfs? Kläder 5
Glännman Vilken lundhagsmodell är detta ? Kläder 14
Kjallke VIlken sorlek Lundhags? Kläder 7
pelka Haglöfs soft shell, vilken?? Kläder 5
Veranda Vilken modell är detta? (Haglöfs) Kläder 0
oloeve Vilken (skal)jacka? Till fiske och allmänt friluftsliv :) Kläder 12
flygare69 Vilken storlek på Tierra Prime jacka? Kläder 3
Elle_belle Vilken typ av skor passar? Kläder 1
Dbang Vilken skaljaka? Kläder 5
Martin_Be Vilken känga?!? Kläder 6
snowhound Vilken dunjacka? (Nej, inte en till...) Kläder 1
pacific Vilken cellgummikänga? Kläder 8
Lockby Vilken jacka skulle du köpa? Kläder 5
Skipper_ Alla säger att höga skaft avlastar ryggen - vilken är teorin bakom det? Kläder 33
claesf Vilken Arcteryxjacka? Elller någon annan bättre? Kläder 6
Antracite Vilken skaljacka? Kläder 13
Ollebolle Köpa vilken skaljacka och i USA... Kläder 15
oskarlin Vilken Patagonia? Kläder 20
mipert Vilken storlek är ”rätt” på en Haglöfs Heli (skaljacka Kläder 2
vandrarmalin Vindtät mössa - vilken? Kläder 16
Bsanna Vilken Balaclava Kläder 14
månswe cykla 8h om dan, varje dag! (vilken jacka?) Kläder 4
mipert Vilken sula gör min känga "mindre"? Kläder 6
avslutat080903 Jacka som i praktiken andas, vilken? Kläder 20
gregerjohansson Softshell med huva - vilken? Kläder 11
Martin Gidlund Vilken dunjacka? Kläder 8
pirrepirraya Vilken softshell? Kläder 27
fredrikg Vilken skaljacka respektiva softshell ska man välja? Kläder 19

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...