Råd om stövlar

Kör numera med M90. Tretorn höll länge, Sarek. Slet ut några par Nokia. Bytte till Dunlop de sprack efter 5 år. Praktiskt att ha sommar och vinterstorlek.

go tur
 
Jag har ett par Viking Slagbjörn från 1979. De är väl använda, dock aldrig vid några längre vandringar med tyngre packningar.

De är fortfarande i mycket gott skick och har inga sprickor eller andra märkbara defekter. Gummit är fortfarande mjukt och följsamt.

Skulle jag skaffa ett par nya gummistövlar i dag skulle jag definitivt börja med att titta på Viking Slagbjörn om de fortfarande tillverkas och saluförs.

/Birger
 
Passformen på Tretorn Sarek och Nokian Finnjagd är helt olika. För mig med lite kraftigare och högre vrister passar Nokian stövlarna bra, medan jag knappt får av och på mig Tretorn stövlarna. Nu finns även Sarek plus som skall vara lite vidare, men har inte provat dessa.
Själv sliter jag fortfarande på mitt andra par Nokian Topi (föregångare till Finnjagd) inköpt 1990, så hållbarheten är över förväntan;)
 
Kör numera med M90. Tretorn höll länge, Sarek. Slet ut några par Nokia. Bytte till Dunlop de sprack efter 5 år. Praktiskt att ha sommar och vinterstorlek.

go tur

1. Man använder inte samma modell sommar och vinter, det är olika gummiblandningar

2. Det har inte tillverkats några Nokiastövlar de senaste 40 åren
 
1. Man använder inte samma modell sommar och vinter, det är olika gummiblandningar



2. Det har inte tillverkats några Nokiastövlar de senaste 40 åren



Är det ordval du hänger upp dig på inga Nokia de senaste 40 åren?
Men Nokian tillverkas fortfarande. Så du får gärna berätta varför de heter Nokian och inte Nokia?
 
https://www.tindeberg.se/size-le-chameau

Exempel (Vandringskänga):

265 (fotlängden i millimeter) + 15 (vandringskängor) = 280
280 x 3 = 840
840 / 20 = 42 är din ungefärliga europeiska skostorlek.

Denna här har cm och eu uk us-storlekar.
https://www.lechameau.com/gb/size-and-fit/

Tack!!Tindebergs verkar vara generell guideline. Le Chameaus verkar lista längden på en fot, tex 27,3cm för en 43a. Visar dock inte längden inne i skon. Har läst en massa reviewer på nätet och många tycker stövlarna är stora. I alla fall amerikanska reviewer från kunder.
 
Le Chameu är normala i storleken. Jag är en standard 43 och de sitter bra på mig. Kan få i en tjockare yllesocka om jag vill men inte två.
 
Mailade en butik idag och fick svaret att 43 är 280mm och 44 är 286mm. Tycker 280 låter ganska litet. En Tretorn sarek 43 har jag för mig är ungerär som La Chameau 44.
 
Arxus ett svenskt märke som tillverkar handgjorda stövlar köpte ett par tidigare i höst, som hittills har levererat positivt,,, kan rekommendera detta märke säljs genom jaktia bla
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Anti-tvätt råd Kläder 35
Jonsey Råd om kläder för vinterfjälltur Kläder 21
Almasfar Råd om underställ Devold/Woolpower Kläder 8
Klibbnisse Meindl Island Pro MFS lite tajt vid lilltån, råd? Kläder 9
henkebmtb hej. vill få lite råd å tips Kläder 6
maria83 Råd: Kläder i Abisko i feb Kläder 7
turboadde Lite råd om Lundhags Syncro Kläder 11
bredviken Tunn dunjacka!? råd önskas Kläder 38
Nordstjärnan Tierra eller ITAB-behöver råd! Kläder 5
jobke Behöver lite råd om jacka. Kläder 15
klementsson Jag får inte kängan tät! Behöver lite råd. Kläder 3
kikkit Tips och råd om strumpor och sockor? Kläder 5
elka Att välja shorts, tips och råd? Kläder 4
grodanbolle Regnställ- råd? Kläder 13
Dannesten Skalställ....vill ha råd! Kläder 10
KnightofNi Råd om jacka i 2- el. 3-lagers Goretex el. Paclite Kläder 4
Arvidsjaur Le chameau stövlar Kläder 1
arvidl Stövlar med högt fotvalv Kläder 2
Olasko Fodrade stövlar Kläder 8
Pippilotta08 Tips på varma stövlar sökes Kläder 18
BeatriceK Varma stövlar/kängor Kläder 42
mutuldus Snabb Hjälp! Val av vinterkängor/stövlar! Kläder 21
avslutad130206 Fjällvandra med stövlar Kläder 5
nurmiranta ett par watski strumpor istället för stövlar Kläder 1
Makker Stövlar för riktigt bred fot?? Kläder 4
PoiRan Stövlar - med goretex? Kläder 11
100826 Ni som använder vandrar-stövlar.. Kläder 7
estetdrägg Stövlar liknande M/90 stövlarna? Kläder 1
mekstr stövlar eller jumpadojor på vandring Kläder 6
sajberjohan Nokian stövlar Kläder 5
fjällman gå i stövlar? Kläder 7
thomas.gbg Kängor eller stövlar? Kläder 14
petrao Stövlar el. Kängor i juni? Kläder 5
hsalix Stövlar! Kläder 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...