Kort stugtur för nybörjare

Hej,
jag är nytt här i forum (och även fortfarande ganska ny i Sverige). Jag testade turskidor på en dagtur första gången två veckor sen och det var helt fantastiskt! Nu vill jag mer.

Jag letar efter en enkel stugtur över 2 eller 3 dagar, dvs. med en eller två övernattningar. Jag tänkte gå i första hälften av april. Jag bör i Göteborg och har ingen bil, det måste alltså vara möjligt att ta sig dit med tåg och buss. Det vore extremt hjälpsamt om ni kan tipsa mig vilka områden eller turer kunde vara intressant för mig. Tusen tack!
 
Vålådalsfyrkanten är en bra sån tur. Utgår från Vålådalen, sen övernattar man i stugorna Stensdalen, Vålåstugorna och Lundörren. Det går också att ta en genväg och skippa en av stugorna om man bara vill ha två övernattningar.
 
Okej, tack, det ser trevligt ut! Kanske jag måste skjuta upp det lite dock på grund av den aktuella viruslägen. Vad tycker ni, när blir det förmodligen för sent att göra en tur där detta året?

Finns det andra område som är lämpliga för senare turer?
 
Stugorna där håller öppet till 26 april tror jag. De flesta stugor stänger ungefär då, det brukar bara skilja på några dagar.
Jag har just själv ställt in årets planerade skidtur, det är trist, men det kommer väl nya år.
 
Okej, tack, det ser trevligt ut! Kanske jag måste skjuta upp det lite dock på grund av den aktuella viruslägen. Vad tycker ni, när blir det förmodligen för sent att göra en tur där detta året?

Finns det andra område som är lämpliga för senare turer?

Var jag hänvisad till tåg skulle jag ställa in.

Senare turer kan du göra längre norr ut, men det handlar ändå om dagar, inte månader. STF stänger både Sälka (norra lappland) och Gåsen (jämtland) 26.e april.
 
Jag kollade lite på övernattningspriser nu och blev lite deprimerad... Har någon en annan idé vart man kan gå om man är tvungen att sova inne nånstans, men har inte råd med att betala 400 spänn uppåt per natt? T.ex. obetjänade stugor som de som finns i Finland? Eller nånting i Norge som skulle fungera?

Jag är väldigt sugen på att gå min första flerdagstur, men har det svårt med att lägga flera tusenlappar på en långhelg...
 
Nu är mitt förslag inte något du har runt hörnet direkt men... Muddus Nationalpark! Gratis stugor med ett fantastiskt Lapplands-landskap. Perfekt för skidor. Själva vistelsen är gratis, utöver din egna mat såklart. Resan dit kanske blir dyr för dig men det beror på hur mycket du är villig att lägga ut och vad andra alternativ kostar.

Har själv bara varit där sommartid. Men kan tänka mig att det är mycket finare att vara där på vintern. Stugorna är byggda för en hård vinter med bra kaminer och mycket ved. I värsta (eller bästa?) fall måste du dela stugan med någon/några men det kan bli ett minne för livet!
 
Nu är mitt förslag inte något du har runt hörnet direkt men... Muddus Nationalpark! Gratis stugor med ett fantastiskt Lapplands-landskap. Perfekt för skidor. Själva vistelsen är gratis, utöver din egna mat såklart. Resan dit kanske blir dyr för dig men det beror på hur mycket du är villig att lägga ut och vad andra alternativ kostar.
Nja, om du tänker på stugorna som listas på nationalparkens hemsida så är dessa inte gratis utan kostar 150kr/natt, vilket dock är klart billigare än ex STF.

Vet att Västerbotten har ett antal obetjänade stugor men jag har dock inget bra tips på nybörjarturer.
 
Gratis stugor med ett fantastiskt Lapplands-landskap.
Nej, det är inte gratis i stugorna i Muddus. Det kostar 150 kronor per natt. Det finns inbetalningskort i stugorna, och så kan man swisha om man har täckning.
Jag och min man gjorde en tur i Muddus i mars för några år sedan, och det var jättefint! Det kanske känns osäkrare med obemannade stugor, men eftersom det är skog är det mer skyddat än fjällen. Dock finns det stora myrar, så det är ändå öppet och lättåkt.
Det är annorlunda än bemannade stugor, när man kommer fram till en stuga som är helt utkyld och måste börja med att hugga ved, elda som sjutton och smälta snö till dricksvatten. Men stugorna fungerade väldigt bra och var välskötta, med allt man behövde.
 
Jasså?? Då ber jag om ursäkt för att sprida falsk information... Låter logiskt att det är bokning. Har aldrig sovit över i stugorna utan jag trodde det var fritt för alla. Om jag inte kommer ihåg helt fel nu, så var det en som hade skrivit i en gästbok där att de tyckte det var så generöst att stugorna var fria för allmänheten. Är kanske bristfällig information vid själva stugorna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
SamiHuutoniemi Turskidor för en kort och oerfaren kvinna Turskidåkning 8
Ralphandersson Kort tur längs vinterled från Bydalsfjällen? Turskidåkning 2
DanielK Kort nybörjartur i vinterfjällen? Turskidåkning 10
Gertrud Kort-hudar, bra eller dåligt? Turskidåkning 28
ades Funkar kort stighud på Åsnes (t.ex. Amundsen)? Turskidåkning 23
oberg_niklas Fulufjäll, kort vinter tur Turskidåkning 1
santa_klaus 3-4 dagars stugtur nära Göteborg innan påsk Turskidåkning 4
Celeste_26 Stugtur i Padjelanta Turskidåkning 5
skjivert Stugtur 3-5 dagar i mars på skidor Turskidåkning 4
på tunn is Stugtur med korta avstånd Turskidåkning 11
GustavOh Tvådagars stugtur nära vemdalen Turskidåkning 7
camlun Önskar tips på stugtur i påsk Turskidåkning 18
JoeSwede Bästa tid för stugtur på skidor Turskidåkning 8
tiddelipom Stugtur i norr Turskidåkning 8
andersgd Sovsäck med på stugtur? Turskidåkning 7
annakari Sovsäck på stugtur Turskidåkning 1
uhlrog Lämplig 2-3 dagars stugtur med 3 barn? Turskidåkning 5
Skutter nybörjare - turskidåkning Turskidåkning 8
fonkymon Abisko/Riksgränsen nybörjare Turskidåkning 17
Askel Turåkning för nybörjare, var? Turskidåkning 3
UndrandeL Vad ska en nybörjare köpa? Turskidåkning 7
fannsan Hjälp en nybörjare till rätt turskidor Turskidåkning 5
aldehesse längd turskidor nybörjare Turskidåkning 4
cloud76 Turskidorfrågor - nybörjare Turskidåkning 6
Jörgen64 Skidsemester för nybörjare Turskidåkning 6
Kongidz Köpa rullskidor (nybörjare) Turskidåkning 5
nlinden Nybörjare på turskidning. Turskidåkning 4
Knetha Skidinköp till nybörjare Turskidåkning 1
boelresor Förslag på skidtur för nybörjare i fjällen Turskidåkning 1
Helena B Kortvasan - Nybörjare på skidor Turskidåkning 3
joakimrr Hjälp nybörjare hitta skidor Turskidåkning 12
Nettchen Åka kortvasa 2011 som nybörjare? Turskidåkning 6
totte Nybörjare: Turskidor för skog, fjäll och lite utför Turskidåkning 1
sanna.h Nybörjare Turskidåkning 8
piaea Nybörjare på turåkning - Tips Turskidåkning 1
zzeezz Nybörjare Turskidåkning 2
Toni_v_89 kan någon ge tips och råd?? nybörjare.. Turskidåkning 5
dreamteam Nybörjare på längdskidåkning (jo det är sant) Turskidåkning 4
O.Olsson Nybörjare behöver hjälp för att köpa ett vinterkit Turskidåkning 3
Lars Jonsson Vad ska jag köpa som nybörjare? Turskidåkning 6
Granbacken Nybörjare som behöver hjälp Turskidåkning 7
Zaijdan Kebenekajse-Ok för "nybörjare"? Turskidåkning 9
Katta Svajig nybörjare Turskidåkning 1
mothesta Turåkningsskidor till nybörjare Turskidåkning 10
Swedish Berman Super NYBÖRJARE Turskidåkning 1
Nybörjare söker råd Turskidåkning 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...