Hur långt är Sverige?

Jag vet inte var jag skall posta detta meddelande så jag postar det här. Hur långt är det fågelvägen från Smygehuk till Treviksröset? Jag har hört att det är cirka 200 mil stämmer det?

Martin
 
Polymeras; sa:
Jag vet inte var jag skall posta detta meddelande så jag postar det här. Hur långt är det fågelvägen från Smygehuk till Treviksröset? Jag har hört att det är cirka 200 mil stämmer det?

Martin

"Sverige är ca. 1 572 km från Treriksröset i norr till Smygehuk i söder."
Från http://www.gotlandia.info/sverige.asp

Med measure-verktyget i google earth fick jag fram 1575.18 km
[Ändrat av pettter 2006-05-13 kl 12:27]
 
Treriksröset har följande koordinater inmätta av Lantmäteriet (RT90 2.5g V): 7670802.658, 1689130.137

Om man på en storskalig karta mäter in sitt läget på allra sydligaste punkten (längst ut på den södra pirarmen i Smygehuk får man 6136809 1344745 (också RT90 2.5g V).

Avståndet mellan dessa punkter blir då 1571972 meter om man tar hänsyn till jordkrökningen.

/torbjörn

[Edit: rättade ett koordinavärde]
[Ändrat av tobbedj 2006-05-13 kl 13:38]
 
Men

å andra sidan är det ganska smalt....
En lärare jag hade, uttryckte det "...ca 1% av jordytan och 0,01‰ av befolkningen." Det var några år sen men uttrycker ändå litenheten...

Go tur
[Ändrat av johankse 2006-05-14 kl 12:57]
 
Fel lärare?

Det var ingen bra lärare. Sveriges befolkning är väl ca 0,1 procent och inte 0,1 promille av världens befolkning?
 
Re: Fel lärare?

J_F; sa:
Det var ingen bra lärare. Sveriges befolkning är väl ca 0,1 procent och inte 0,1 promille av världens befolkning?

Ja 0,1 promille vore väldigt lite, typ 600 000.

Somliga människor har en överdriven uppfattning om Sveriges längd tror jag; under en lång tid levde jag under ideologin att Sverige är 300 mil långt, varav mer än 100 norr om Kiruna. "Och nordnorge ska vi inte ens prata om.." :)

Sverige ÄR ett långt land, men i min omgivning överdrevs det!
 
Jag har haft fel...

När vi kör bil från Jokkmokk ner till Stockholm har vi ca 120 mils bilkörning. Kör vi till Kiruna har vi 22 mil i bil. Intressant att sverge då bara är dryga 150 mil...
Kör vi till Skåne har vi 170-180mil i bil.

Men det är ju skillnad på fågelvägen och mattis bilväg...
 
Sverigetempot(cykeltävling) som går från Riksgränsen till Smygehuk är 210 mil om jag inte minns fel, så fågelvägen är betydligt närmare än närmaste bilväg. (eller cykelväg i det här fallet)

/Thomas J
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...