Krokar av märket

Re: Ytterligare.

ping; sa:
Paul,det är inte vikten i krokarna som gör att gången blir hämmad,det är vattenmotståndet.


peter
[Ändrat av ping 2005-08-30 kl 13:54]
Är du verkligen säker på det här Peter?? Jag har räknat lite på det här med vattenmotståndet och skillnaden är minimal räknat på cm/kvadrat x hastighet per/m (1,3 m i sekunden = normal inspinningshasgighet) mellan stor och mellanstor krok. Däremot är vikten ibland trefaldigt större!

~Paul~
 
Re: Re: Ytterligare.

dePaul; sa:
ping; sa:
Paul,det är inte vikten i krokarna som gör att gången blir hämmad,det är vattenmotståndet.


peter
[Ändrat av ping 2005-08-30 kl 13:54]
Är du verkligen säker på det här Peter?? Jag har räknat lite på det här med vattenmotståndet och skillnaden är minimal räknat på cm/kvadrat x hastighet per/m (1,3 m i sekunden = normal inspinningshasgighet) mellan stor och mellanstor krok. Däremot är vikten ibland trefaldigt större!

~Paul~

Suck!!!


peter
 
Angående krokar

Några av mina tankar om krokar:

Ju större krok, desto mer kraft krävs vid mothugget för att driva in hullingarna i gäddkäften. "Lagom stor" är alltså bäst.

På vissa wobblers, t.ex Swim Whizz (i alla fall tidigare) måste man byta till mindre krokar, annars hakade främre och bakre kroken i varandra.

Vissa drag är så välbalanserade att minsta oberäknade vattenmotstånd, t.ex lite sjögräs på kroken till en välbalanserad wobbler, saboterar helt gången trots att det inte väger mycket. Lite större krokar, som väger mer, saboterar inte på samma sätt.

Raskesven
 
Re: Angående krokar

Raskesven; sa:
Vissa drag är så välbalanserade att minsta oberäknade vattenmotstånd, t.ex lite sjögräs på kroken till en välbalanserad wobbler, saboterar helt gången trots att det inte väger mycket. Lite större krokar, som väger mer, saboterar inte på samma sätt.

Raskesven
Exakt min mening. Rapala i mindre storlekar är ett utmärkt ex.

För övrigt vill jag inte verka som en b-wisser Peter, men jag tyckte helt enkelt att det lät fel :), så jag testade ett antal olika beräkningar, med hjälp av min svärfar, som är ingenjör.

Det var för övrigt inte helt lätt, själv hade jag bara klarat det till hälften :) Det svåraste var att räkna ut böjningarnas tilltagande motstånd vid olika hastigheter på draget.

~Paul~
 
Messersmitt.

Du talar som du har förstånd till,bra ;).Rappala är ett ypperligt exempel,krokarna som sitter på när man köper dessa är feta och allmänt menlösa.Byter du ut dessa mot ett par som är tunnare men som väger lika mycket så kommer du att notera en märkbar förbättring i gången.Men visst,självklart,tar man till ytterligheter eller "worst case senario" så har du rätt.


peter
PS.Räknade du med salt eller bräckt vatten?DS.
 
Re: Ytterligare.

ping; sa:
Om det är som du säger,våldsamma hugg där den spottar ut draget,kan det bero på att den inte hugger bakifrån,utan kommer från sidan.Då kan en liten enkel-krok i främre ringen hjälpa,sätt den så att den kommer på "insidan",stör inte gången nämnvärt.För att locka fisken att hugga bakifrån kan du pröva att binda lite garn eller glitter på kroken,eller göra ett "öga" av lite färgad epoxy.
Nu tar du upp precis de mer visionära saker som jag funderat på. Min tro är också att öringen hugger för långt fram på draget, eftersom det sprätter iväg. Någon liten krok i främre öglan, eller något som ger fisken anledning att ta längre bak (glitter eller varför inte mask?) kan vara modellen. Annars tror jag mer på detta senare de gånger öringen är trög och bara följer efter draget utan att hugga.
 
ping; sa:
PS.Räknade du med salt eller bräckt vatten?DS.
Vanligt sötvatten. För att ta hänsyn till vattnets olika salthalt, så är det nödvändigt att göra helt nya beräkningar (med utgångspunkt fr samma formel). Jag är dock tveksam till att resultatet kommer vara så mycket annorlunda. Men om du vill så kan vi göra ett försök :)

~Paul~
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ommadawn Böja krokar ? Fiske 5
storfiskarn? Hullingfria krokar? Fiske 7
fizzka flugbindning, krokar, material mm Fiske 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.