Visa ett inlägg
Gammal 2018-10-10, 08:40
smux smux är inte uppkopplad

Jag använder själv m43, dock Olympus kamerahus pga IBIS och vädertätning men en blandning av objektiv från både Olympus och Panasonic.

Jag måste hålla med tidigare tipsare att för en tur i naturen hade jag valt 14-42 samt 45 mm av de objektiv du har. Nu har jag inte Panasonic 14-42 (min dotter har dock Olympus 14-42 och det är en helt OK optik för att vara en kit lins). Den här tiden på året kan ljusförhållandena vara en utmaning, så kombinationen med 45/1.8 är bra ur den synpunkten då 14-42 är relativt ljussvag, men även för den korta teleeffekten som kan vara magisk för att få fram djupet (dvs den tredje dimensionen i en naturbild) samt det korta skärpedjupet. Så 14-42 med betoning på de korta brännvidderna kombinerat med 45 mm.
Själv hade jag valt 17/1.8 samt 45/1.8 alternativt macro 60/2.8 för en sådan tur om jag bara skulle ha med mig två fasta primelinser (liknande val gjorde jag på den analoga tiden, dvs 35mm + 100 mm följde mig ofta på vandringarna).
När jag själv idag går ut på en liknade tur och bara tar med kameran plus ett objektiv blir det Panasonic Leica 12-60/2,8-4 som följer med. Den brännvidden från motsvarande 24-120mm i 35mm format i kombination med bra närgräns ger mig det jag behöver.
Svara med citat