Visa ett inlägg
Gammal 2018-10-10, 08:00
meto meto är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av erephus Visa inlägg
Då fotograferar du så helt enkelt.

Det som kan påverka är hur de olika kamerorna skapar jpg-bilderna. Du kan testa olika inställningar tills du hittar en eller två som känns bäst.

(Om du fotograferar i RAW-format så kan styra den känslan själv, grunden kan vara olika från kamera till kamera men det blir ända du som styr - det är en annan diskussion.)

Du har mer nytta av att fundera ut kompositioner som du gillar och tänka vad det är du vill fotografera - ska du fotografera ett höstlöv så fotografera inte hela trädet. "Tredjedelsregeln", raka bilder, förgrund och bakgrund, o.s.v.

De stämningsfulla bilderna du ser är inte alltid något som bara ramlat ned, det kan vara en, två eller femton besök eller fototllfällen innan en bra bild tas. Ibland på en gång. Planering, tidpunkt - var är solen, molnigt/soligt, blåser det för mycket för att det ska bli en bra vattenspegel, är höstlöven kvar på träden o.s.v. Det finns en uppsjö av parametrar utöver att vara på plats.

Jag är lite sarkastisk Men fotografering behöver inte vara en materialsport i för stor utsträckning, ta med dig ditt 14-42 objektiv. Och läs istället lite enklare text om komposition.

Det här är en enkel text: https://digitalfotoforalla.se/ ... -komposition

Sammanfattar de artikeln med rubrikerna för punkterna, det kan vara en enkel komihåglista.

1. Symmetri i bildkompositionen
2. Ledande linjer i fotografiet
3. Beskärning kan de bättre komposition
4. Djup i fotografiet
5. Inramning ger bilden fokus
6. Komplementfärger
7. Det gyllene snittet eller regeln om tredjedelar
Tack! Synpunkterna och engagemanget uppskattas verkligen! Och väldigt bra påminnelse om att köra i raw. Jag kommer ändå inte göra något åt bilderna förrän jag är hemma igen. Jag tar med mig din komihåglista - tack!
Svara med citat