Tålig och enkel actionkamera?

Hallå! Min gamla digitalkamera sjunger på sista versen så inför sommarens eventuella fjällvandring skulle jag vilja skaffa en annan kamera.

Kvalitéer som den bör ha...

  • robust
  • vattentät så att det går att filma med den under vatten
  • lång batteritid och batteri som gärna tål någon minusgrad
  • möjlighet att byta batteri eller ladda från powerbank i fält
  • bra upplösning och färgåtergivning samt vettig kvalité på både film och stillbilder
  • bildstabilisering vid videoupptagning
  • liten och lätt
  • fästen till bl.a. huvud och vandrarstav
  • anslutning via USB (d.v.s. sladd)
  • hålla i många år...
Däremot behöver den inte ha så många "smarta" finesser som röststyrning, ansiktsigenkänning, inbyggd gps, etc eller stödja uppkoppling mot "smart"-phone eftersom jag ändå inte har någon sådan. Ljudupptagningskvalité känns också mindre viktigt.


Till min förvåning tycks det finnas "actionkameror" för endast några hundralappar som heter saker som Kitvision och Roxcore, är det mest skräp? Max 720p är kanske i sämsta laget?


Primärt användningsområde är alltså längre fjällvandringar (upp till två veckor off grid) men även vindsurfing, paddling, etc...

Är väldigt okunnig när det gäller dylika kameror så all input uppskattas. Tack!
 
Vattentät kamera - om detta är utgångspunkten så blir det antingen ganska dyrt eller ett ganska begränsat utbud.

GoPro Hero 5 är kanske vad du letar efter?
 
Tror Tobbe menar det som brukar kallas actionkamera, en liten kamera som man kan sätta på cykelstyret eller vad det nu är och filma medan man kör, typ GoPro.

Vet inget om sådana så jag kan inte bidra. :)
 

Liknande trådar