Lätt/kompakt kamera till vandring

"Septembermorgon i Rapadalen" med flera var mäkta imponerande Per!

Måste bara fråga, har du underexponerat bilderna eller på annat sätt sett till att skydda högdagrarna? Största skillnaden jag upplever mot större sensorer är att en och annan ljus punkt i himlen i bilderna kan dra iväg bortom räddning om man inte ingriper. Dina bilder var riktigt fint exponerade över hela omfånget.
 
Vattentät och stötsäker måste MIN kamera vara.

Bilderna i nedanstående artikel är samtliga tagna med en gammal Canon D10 (tvålen).

http://www.utsidan.se/cldoc/yttervarvet.htm

Nästa kamera blir nog en Canon D30 eller en efterföljare. D10:an fungerar fortfarande klanderfritt.

Jag har tagit ut några av bilderna i artikeln på A3+ papper och det klarar dom.
Bra (mycket alltså) ljus krävs dock av D10:an. Tyvärr inget raw-format på D30:an heller.

Min gamla systemkamera Canon 10D (fr 2003) passar INTE i kanoten.

mvh thomas
 
Så mycket skiljer det inte i vikt mellan Sony RX100 (II) och Nikons AW1. Sonys alternativ är onekligen snygg och lättpackad. Objektivet på Nikons alternativ sticker visserligen ut lite men viktskillnaden mellan kamerorna är mindre än 100g! Valet står huvudsakligen mellan packvolym och tålighet, möjligtvis kan kameran från Sony ha en något vassare bild (högre upplösning på både bild och video).
 
Antalet megapixel är ganska långt ned i rangordningen kring vad som ger en kamera bra bildkvalitet. Få megapixlar på samma sensorstorlek kan i många fall vara en bra sak eftersom varje pixel då kan samla mer ljus med ökat dynamiskt omfång och bättre brusegenskaper som följd.

AW1 har lika stor sensor som RX-100 så den borde potentiellt sett kunna prestera bättre på samtliga områden utom just upplösning. Tyvärr var så inte fallet. Nikon brukar annars använda Sonys sensorer och borde kanske gjort så även i det här fallet.

http://www.dxomark.com/Cameras/Comp...versus-Sony-Cyber-shot-DSC-RX100-II___912_896

Det där är ingen marginell skillnad. Sedan är jag helt med på resonemanget att kamerans egenskaper är sekundärt för slutresultatet men rätt ska vara rätt :)
 
"Septembermorgon i Rapadalen" med flera var mäkta imponerande Per!

Måste bara fråga, har du underexponerat bilderna eller på annat sätt sett till att skydda högdagrarna? Största skillnaden jag upplever mot större sensorer är att en och annan ljus punkt i himlen i bilderna kan dra iväg bortom räddning om man inte ingriper. Dina bilder var riktigt fint exponerade över hela omfånget.

Tack! Jo, exponeringskompensation och andra knep för att hålla koll på högdagrarna och bredda omfånget blir det förstås. Sen handlar det ju mycket om att välja motiv och ljus där förutsättningarna är goda, även om kamerorna får allt bättre dynamiskt omfång och mer avancerade funktioner för att hålla koll på exponeringen osv.

Per
 
Håller med dig Uegiadail att antalet pixlar är långt ifrån den enda avgörande faktorn för en bilds kvalité. Självklart spelar andra faktorer som sensorstorlek, optikens egenskaper m.m. in och kanske mest av allt tid och plats ;)
 
Behöver du bara en kamera för att dokumentera din resor är en liten kompaktkamera, typ Olympus.
Liknande den här (obs, inte min annons):
http://citiboard.se/kamera,1411433

Jag har en liknande och tycker att den fungerar bra under turer och så. Men vill man ta mer natursköna bilder behöver man ju ett längre objektiv och det blir ju lite jobbigt att släpa med sig. Men det kan ju vara värt om man ska på en längre tur.
 
Underskatta inte regniga dagar. Då händer det mycket och man får lite annorlunda bilder.
Min kamera är ganska dålig (ska bytas ut) och behövde torka ett dygn efter denna väldigt regniga dag vid Nallo men kan varmt rekomendera något vattentätt.
 

Bilagor

  • regnbild.jpg
    regnbild.jpg
    39.6 KB · Visningar: 847
Om den eftersökta kameran ska vara kompakt och tåla lite omild behandling (främst vara vattentålig) kanske något av följande alternativ kan vara av intresse:

Cannon D30
Panasonic FT5
Nikon AW110
Olympus TG2
Fulifilm XP200

Några modeller har även inbyggd GPS för positionering och automatisk taggning av bilder. Kläm gärna och känn på kameran innan ett köp. Har för mig att luckorna på någon av modellerna lätt lät sig öppnas oavsiktligt (som en följd av opraktisk placering och enkla låsmekanismer) och då faller hela poängen med att ha en vattentät kamera om de råkar öppnas vid fel tillfälle.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Polarnatt Tips på lätt och nätt systemkamera Fototeknik 17
Fotostativ - lätt, billigt, stadigt, omöjligt eller Fototeknik 2
fson Lätt kamerastativ+huvud för vandring? Fototeknik 4
alven Lätt systemkamera? Fototeknik 14
Tove 2 Vattentät lätt kamera..? Fototeknik 7
europa12 Liten och lätt systemkamera med bra zoom? Fototeknik 2
Avslutatmedlemskapx Lätt Dv-filmutrustning? Fototeknik 2
dr_ljungberg Lätt manuell systemkamera Fototeknik 2
jd pyttelitet, lätt stativ Fototeknik 6
bjornw Hur lätt kan ett stativ vara? Fototeknik 2
Adamtheone Kompakt systemkamera objektiv? Fototeknik 4
jonasvalter Vattentät kompakt digitalkamera Fototeknik 27
peter1969 Från system till kompakt.... Fototeknik 7
gro Ricoh GR-D II? Fototeknik 15
Enchanter Fototeknik kompakt kamera Fototeknik 10
kamilenski Extern blixt till kompakt kamera? Fototeknik 8
MikaelK Kompakt eller system? Fototeknik 11
Norström Jämför kompakt- med systemkamera Fototeknik 11
HotellKantarell Bra kamera för att Blogga under en väldigt lång period Fototeknik 17
Johan.H Förvaring av kamera vid utenatt Fototeknik 6
Christoffer_123 Iphone kompatibel kamera för vandring Fototeknik 5
Totteman Ny kamera och snart något program Fototeknik 48
Hostan96 Liten kamera för filmning Fototeknik 26
hsp Kamera kan ej spara på minneskortet Fototeknik 3
majjen Kamera som tål vatten, stötar OCH minusgrader? Fototeknik 31
Dalu0700 Kamera i vildmark Fototeknik 18
Peifen Lättåtkomlig kamera vid vandring Fototeknik 25
avslutatmedlemskap160620 Batterier till kamera på vandring Fototeknik 21
Still Alive Kamera som kan laddas via USB? Fototeknik 2
Magnus H Kamera: Liten, "billig" med grym kvalité. Fototeknik 5
Newlin Kamera stulen, Degeberga Fototeknik 1
maarkstrom Bra kamera att ha med på äventyr? Fototeknik 8
torpet Ny kamera - hajar noll Fototeknik 8
Hallen Vilken kamera skall jag välja? Fototeknik 8
Fizzle Microsoft erbjuder Codec för RAW-filer Fototeknik 1
fransgustav Köp av kamera utomlands Fototeknik 7
Matilda3 Köpa/välja billig kamera som tål tältboende Fototeknik 13
Brune Liten kamera med vattentätt hus Fototeknik 8
[Dave] Kamera irr! Fototeknik 3
Damberg Köpa en lite bättre än kompaktkamera-kamera? Fototeknik 17
Brune Även Canon lanserar plurrningssäker kamera Fototeknik 5
torpet Vilken kamera? Fototeknik 2
peter1969 Dränkt kamera, hjälp! Fototeknik 7
Razzle-Dazzle Köpa ny kamera i usa eller ej? Fototeknik 5
Colt3n Köpa ny kamera 10 000 - 12 500 kr. Fototeknik 1
MatteBj grynig bild dv-kamera Fototeknik 4
skwimpy hjälp att välja kamera Fototeknik 3
kamilenski Hjälp mig välja digital kamera! Fototeknik 30
skotertok Vad för video kamera? Fototeknik 7
.:maria:. min kamera avled på fjället - dags för en ny! Fototeknik 17

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...