Visa ett inlägg
Gammal 2014-02-14, 14:52
Pathag Pathag är inte uppkopplad

Nu är det ett tag sen jag jobbade på allvar med Canon (kör sen ett par år tillbaka Nikon) men det man kan säga om 16-35:an är att den är standard för de flesta pressfotografer. Dock är den gamla rätt "mjuk", själv tyckte jag inte den var så lysande bra. Nya är betydligt bättre. 17-40:an är en konsumentglugg som är ljussvagare vilket också påverkar möjligheten till ett kortare skärpedjup. Däremot är det knappast så att gluggarna inte håller för "pixeldensiteten hos nyare kameror". Det gör de. Det gör de flesta faktiskt när vi pratar stillbild (gluggar för film däremot var det en annan femma med). Jag skulle aldrig köpa en glugg som inte klarar en småbildssensor till en riktig systemkamera. Även om crop kommer finnas kvar, särskilt på spegellösa systemkameror, ett bra tag till är utvecklingen tveklöst mot sensorer på 24x36 mm aka småbildsformat aka fullformat. Det är alltså framtidssäkrare att köpa för fullformat direkt. Min rekommendation brukar vara att köpa dyrare gluggar än hus, husen byter du, gluggarna behåller du. Men det beror ju såklart på ekonomi, intresse och användningsområde.
Svara med citat