Optimus Polaris pulserar som en helikopter

Stort tack för den tid du tog dig att lägga ut orden, xxargs!

En bit Wettex-trasa låter ju som en prisvärd väg att gå. Som sagt gillar jag köket och det fungerar bättre på bensin än fotogen (för mig och mitt kök, verkar kunna variera en del bland individer), så det är helt klart värt ett försök. Jag återkommer i ämnet.

Tack åter igen.

PS. xxargs var något jag använde innan jag sent omsider upptäckte Python. ;)
 
Jag hade börjat att reklamera INNAN jag började mecka & göra egna patentlösningar, för mitt andra var avsevärt bättre & om de blir synbara märken av meckandet brukar de vara ovilliga att byta.
 
Meka isär gör man väl ändå för att lära sig köket, man skall kunna rensa den om man tex. får oren bränsle eller i stark kyla ta bort filter i bränslevägen som blir helt täta för att bränslet paraffinerar och täpper igen alla porer i filtrerna.

Dom enda köksprodukterna man inte behöver plocka isär är rena campinggasol-produkterna just för att bränslet är så rent och destillerar sig ännu renare per automatik under användning - så fort man försöker med flytbränsle så är risken för igensättning flera magnituder högre och med tyngre bränslen sotning och koksning i de hetare delarna legio och därmed måste man kunna rensa...

(man bör meka isär också för att veta att man faktiskt får loss med dom verktygen man har med sig sedan... - för det kan sitta så in i norden och behöver kraftigare grejor första gången man lossar)

Det är bara att se alla dieslar som blir stående efter vägen kort efter färjan kalla vinterdagar för att bilarna hade europeisk diesel i tanken... - det hjälper inte ens med rejäla filterytor som dieselbilar har per automatik när det paraffinerar sig

Sedan kan man alltid diskutera varför filtret inte finns redan, om det missats vid tillverkning eller att det inte går att få in någon alls för man ansett att den inte behövdes med dom slangarna de designades med - men efter tiden använder man mer fjädrande slangar från annan leverantör och det blev plötligt ett problem man inte räknat med.

När man tillverkar i batch på kina efter en spec. av utvecklare som kanske inte ens finns kvar i företaget längre så kan det bli så här - ganska ofta dessutom... och blir gärna så när stora konsortier köper mindre företag och allt sprids för vinden då allt för många i företagsledningar tror att så länge de har 'receptet' så är det säkert och det är bara att duplicera... har sett det själv på liknande scenario inom företag som håller på med telekommunikation...

Dom lär sig aldrig att mycket av kunskaperna för lyckad produkt sitter i huvudena på folk och aldrig har skrivits ned eller inte går att skriva ned utan beroende av yrkesskicklighet inom det man gör.


---

Och som sagt, något kök hade ett filter just där, men kommer inte ihåg vilket just nu...
 
Jag har liknande problem med mitt.
Pulserar och dör, går inte att hålla igång ens mer än ca 5sek, Trots polardawg (dock nya varianten i stål), det bara dör.
Jag upplever det som att trycket i flaskan inte är tillräckligt, när jag pumpar känns det lika "lätt", "löst" dvs inget motstånd i pumpen som kommer eller byggs upp. Jag har smörjt o ringar och lädret utan effekt.

Vad göra härnäst?
Något fel på pumpen? Slangen?
Reklamera på garanti?
 
Jag har liknande problem med mitt.
Pulserar och dör, går inte att hålla igång ens mer än ca 5sek, Trots polardawg (dock nya varianten i stål), det bara dör.
Jag upplever det som att trycket i flaskan inte är tillräckligt, när jag pumpar känns det lika "lätt", "löst" dvs inget motstånd i pumpen som kommer eller byggs upp. Jag har smörjt o ringar och lädret utan effekt.

Vad göra härnäst?
Något fel på pumpen? Slangen?
Reklamera på garanti?

Om ditt kök uppför sig sådär så skulle jag reklamera direkt.

//J
 
Stort tack för den tid du tog dig att lägga ut orden, xxargs!

En bit Wettex-trasa låter ju som en prisvärd väg att gå. Som sagt gillar jag köket och det fungerar bättre på bensin än fotogen (för mig och mitt kök, verkar kunna variera en del bland individer), så det är helt klart värt ett försök. Jag återkommer i ämnet.

Tack åter igen.

PS. xxargs var något jag använde innan jag sent omsider upptäckte Python. ;)

Ytterligare en sak att kika på är själva flamdämparen. Jag minns en diskussion om ett pulserande Polaris eller Nova på ett annat forum där användaren fick bort pulserandet genom att ändra avståndet mellan flamdämparen och munstycket. Kommer inte ihåg vilket forum, men före och efterfilmer visades och åtgärden verkade fungera.

Åtgärden i sig var alltså att böja minimalt på de armar som håller flamdämparen dikt an mot kanten på brännaren, små förändringar verkade göra stor skillnad.

//J
 
Har ett nytt där garanti börjar gå ut dags då att testa? jag har vätat på ev billiga ´ljuddämpare´men nu verkar det omöjligt hitta någon som fungera utan att bli ˋskinnflåddˋ.
 
Ytterligare en sak att kika på är själva flamdämparen. Jag minns en diskussion om ett pulserande Polaris eller Nova på ett annat forum där användaren fick bort pulserandet genom att ändra avståndet mellan flamdämparen och munstycket. Kommer inte ihåg vilket forum, men före och efterfilmer visades och åtgärden verkade fungera.

Åtgärden i sig var alltså att böja minimalt på de armar som håller flamdämparen dikt an mot kanten på brännaren, små förändringar verkade göra stor skillnad.

//
Undrar om det var att skruva på munstycket så avståndet ändrades..
Mvh💕
 
På mina gamla MSR sitter det melallnät rullat och wire i slangen, Mitt gamla Himalay har et en filterpropp mellan slang och rör. Principen sedan Linkvist dagar är väl pulsförbränning med mjuk bränsleslang kan den förvärras och med metalltank direkt under brännaren samt hatt på blir det ju interferens mellan alla smålågorna och bara ett sus kvar.
 
Dåligt tryck efter pumpning tyder på läckage, byt packning mellan pumpjuset och bränslflaskan.. En annan orsak efter denna är eliminerad är att byta packning i pumpen, smörja denna efter rekommendation.

En bekant kom till mig med ett Rangerkök och påpekade att det brann illa. Någon hade försökt avlägsna slangen från brännarröret, den är hårdlödd så det krävs våld för det. Jag rekommenderade honom att sända det till Fogas för löder om andras kök gör jag inte.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 13
Heikkinen Optimus Polaris bottenmutter sitter som berget. Kök och brännare 3
Obbmundson Optimus polaris problem med underburn Kök och brännare 8
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Optimus Polaris kan man ha pumpen i hela tiden? Kök och brännare 8
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Alucardi Optimus Polaris silent cap Kök och brännare 18
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
hallonraden optimus polaris spottar Kök och brännare 5
K_T_A Skillnad mellan Optimus nova och polaris Kök och brännare 51
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49
trangia25 Äntligen - Optimus Polaris Optifuel med Polardawg Kök och brännare 4
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
skogsavenyn Alkohol i Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 8
M K Ljuddämpare Optimus Polaris Kök och brännare 12
JFrisk Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 25
Jeppe88 Optimus 81 Trapper - reservdelar? Kök och brännare 2
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
Ceda Optimus 155 utan snabbtändare Kök och brännare 10
Tetraone Hur montera rensnål och munstycke i Optimus Explorer? Kök och brännare 2
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
hsp Rengöra optimus 207 brännare Kök och brännare 9
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
S.Hellman Optimus Vega Kök och brännare 95
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
andnel Optimus vega vs Express spider II Kök och brännare 6
Still Alive Optimus Crux Kök och brännare 17
andy69 Optimus 00 och 1S Kök och brännare 9
Brune Optimus fotogenbrännare till Traniga. Vad har jag köpt? Kök och brännare 16
Vissertw Optimus 99 Kök och brännare 3
thocar Alternativ till Optimus Crux brännare Kök och brännare 12
Kristerus Förbränning Optimus svea Kök och brännare 18
Dr Who Optimus no111 som läcker Kök och brännare 10
luktafotogen STOR bränsleflaska till Optimus Nova? Kök och brännare 1
Micro553 Optimus Crux Terra Weekend vs Biltema Kök och brännare 70
Joelleo optimus 199 Kök och brännare 11
username2 Optimus Hiker vs Trangia Multifuel Kök och brännare 18
Polar300 Min version av ett Optimus 111B ... Kök och brännare 4
skral Optimus Crux lägger av i mild kyla? Kök och brännare 21
_jesper_ Optimus 111 - vilket bränsle? Kök och brännare 31
Briggsjo Hjälp att starta väldigt gamall Optimus Kök och brännare 41
insco Optimus brännare 207 samt 9007 på bensin? Kök och brännare 15
Mansson Vindskydd Optimus Crux Kök och brännare 15
manlan Optimus Trangia adapter Kök och brännare 36

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...