DIY vattentät kameraväska

Krav:
Lätt, vattentät kameraväska som skall rymma systemkamera med 2 st objektiv.
Skall kunna bäras på magen, hängandes i ryggsäckens bärremmar.

Lösning;
521c891e1b2dce3b4bb2757c46540068.jpg

c801b2a78c239da20770aa429e69bbe4.jpg

617e2e8390c8a034215be3ec7babf0d1.jpg

da07d669142500c0b0db31d05c07b0ae.jpg


Väskan klurades ihop under några timmar då jag inte hittat någon kommersiell lösning som uppfyllde mina krav. Har en Ortlieb som är för stor/tung...

Materiel:
Liggunderlag 6mm, hoptejpat med vävtejp. 1 lager extra i botten.
Packpåse vattentät 8 liter, Exped strlM (99:)
Packrem 200cm (25:), klippt till 2 bitar som sys ihop och formar "bärkorgen".
2 st D-ringar.
2 st "8"-ringar (vad heter dessa?)
Bärrem från gammal kamera.

Kostnad 149:-, då jag hade en del grejer hemma.

Vikt?
Liggunderlagsväska - 59 gram.
Remmar - 34 gram.
Påse - 53 gram.
Bärrem - 47 gram.
Totalt 147 gram utan, 194 med bärrem.

Storlek invändigt 16x10x17cm (lxbxh) - rymmer en Nikon D50 med 18-70zoom samt ett tamron 90/2,5 Macro utan problem.
 

avslutad210712

Gäst
Intressant. Har själv gått omkring under sista turen och funderat på att byta ut min nuvarande Lowepro mot en vattentät (bär kameran hängande på bröstet hela tiden) och gärna lite lättare väska. Så nu blir det lite hobbyarbete under hösten.
 
Jag har gått med en Haglöfs mindre kameraväska på bröstet i skogs/fjäll de senaste 10 åren - ungefär samma storlek, ej vattentät (skyddat med plastkasse när det behövts), och 2 hekto tyngre.

Har även köpt en http://www.ortlieb.de/_prod.php?lang=en&produkt=aquacam# för nått år sen, men den är för stor tycker jag att ha framtill, rymmer hus+18-70+80-200/2.8+annat, används istället som vanlig kameraväska "civilt".
Nja, bärsele finner jag liten användning för - antingen går jag med ryggsäck eller så om jag inte har ryggsäck är det smidigare med bärrem - lätt att svänga undan väskan på ryggen.
 
Min sniklösning är lägg kameran i en fryspåse, vik och rulla, sitter i mitt kontor.
Förutsättningar, liten kompakt kamera, kontorspåsen på vänster ryggsäcksrem.
Vikt ca 4 g, kostnad i ören. En stöddig fryspåse håller väl för en 14 dagars tur.
Systemkameran ligger i en vattentät säck, med film, objektiv och Dv-kameran m tbh, allt i ryggsäcken.
//J
 
Snikversionen är otillräcklig

Min sniklösning är lägg kameran i en fryspåse, vik och rulla, sitter i mitt kontor.
Förutsättningar, liten kompakt kamera, kontorspåsen på vänster ryggsäcksrem.
Vikt ca 4 g, kostnad i ören. En stöddig fryspåse håller väl för en 14 dagars tur.
Systemkameran ligger i en vattentät säck, med film, objektiv och Dv-kameran m tbh, allt i ryggsäcken.
//J

Jag har vari med om att fler än en person dränkt sin mobiltelefon vid skridskoplurrning, då han haft sin mobiltelefon i en "vanlig fryspåse".
Inte heller en ”Uncel Bens påse” som det varit ris i visade sig hålla tätt.

Var rädd om dyra saker

Per Brune
 
Min sniklösning är lägg kameran i en fryspåse, vik och rulla, sitter i mitt kontor.
Förutsättningar, liten kompakt kamera, kontorspåsen på vänster ryggsäcksrem.
Vikt ca 4 g, kostnad i ören. En stöddig fryspåse håller väl för en 14 dagars tur.
Systemkameran ligger i en vattentät säck, med film, objektiv och Dv-kameran m tbh, allt i ryggsäcken.
//J

Plastpåse skyddar inte särskilt bra mot yttre åverkan,och även utanpå kameraväska skyddar de sämre om man inte knyter igen dem, vilket leder till längre "TimeToFire".
Ligger kameran i ryggan kan den lika gärna ligga hemma:)

Men väska till kompakten som skall fästas på bärremmen klurar jag på nu - tänkte ev använda en
L_EXPEDCRUSHDRYBAG.jpg

Återstår att lösa upphängningen - får ej dingla och skall vara lätt att lossa - förslag?
Kanske liknande remlösning som ovan fast med kardborrerem runt bärremmen...
 
Krav:
Lätt, vattentät kameraväska som skall rymma systemkamera med 2 st objektiv.
Skall kunna bäras på magen, hängandes i ryggsäckens bärremmar.

Väskan klurades ihop under några timmar då jag inte hittat någon kommersiell lösning som uppfyllde mina krav. Har en Ortlieb som är för stor/tung.../////

Snyggt! Det ser ut som en bra KISS lösning... jag undrar, om du riktigt tar i och åbäkar dig, finns det en chans att påsen+kamera kan "glida ur" korgen. Påsen sitter ju inte fast på nåt sätt. Finns det anledning att fundera på att limma fast resp. sy fast kardborre på påsen och korgen?
 
Tack för kommentarer, men nuvarande Sniklösningen fungerar väl med en Optio som själv tål 1,5 m e u, inte prövat. På något sätt gäller det ju att kompromissa mellan åtkomst och skydd.
Dinglande magväskor har jag fått nog av och vikten, låg av påse är i f s intressant men intressantare och relevantare är vikten med pryttlar i.
Jag har en regntät Lowe väska för systemkameran men den hänger inte fast bekvämt. Den här regnperioden har varit utmärkt att pröva torrhållningsgraden på förpackningar....
//J
 
... jag undrar, om du riktigt tar i och åbäkar dig, finns det en chans att påsen+kamera kan "glida ur" korgen. Påsen sitter ju inte fast på nåt sätt. Finns det anledning att fundera på att limma fast resp. sy fast kardborre på påsen och korgen?

Horisontella remmen är så pass snäv så att friktionen mot påsen förhindrar att den "glider" ur iaf.
Men visst, håller jag allt uppochned och skakar så kommer det att släppa;-)
Lösning: Exped-påsen har ett "bärhandtag" undertill som går att knyta fast i vertikala remmen med snöre om det skulle behövas...

Kompaktväskan löses nog med 50mm rem horisontellt+kardborre samt en 20mm rem vertikalt.

edit:
seobserver: har aldrig störts av/märkt att väskan på magen/bröstet hängandes från bärremmarna skulle dingla...en av fördelarna med konvexa magrutor kanske.
Har du vägt regntäta (ej vattentät?) systemkameraväskan? Det var efter att jag vägt mina väskor som jag insåg att det måste finnas bättre lösningar.
 
Senast ändrad:
Vattentät kompaktväska

Då var den klar - vattentät väska för kompaktkamera att fästa på ryggsäcksbärrem.

Vikt totalt 40 gram;
Vattentät packpåse SeaToSummit 1 liter - 16 gram
6mm liggunderlag hoptejpat med vävtejp, innermått 3x5x10cm - 12 gram
Fästanordning vattentät tyg/kardborre - 12 gram

Jag låter bilderna tala för sig själv
1186051775_6ed78c6661.jpg

1186055455_c47ad586cc.jpg

1186050019_b9ab7994d3.jpg

1186911158_0d8894c788.jpg

1186910212_64caddf880.jpg
 
Riktig snygga byggen du gjort. Jag måste nog göra något liknande för min systemkamera. Min Lowepro TLZ Mini väger 280 gram och är endast "hyfsat regntät". Skulle vara skönt med nåt helt tätt. Har dessutom slaskbitar av ett liggunderlag tror jag.

Var säljs D- och 8-ringarna? Jag vet ingen sybehörsaffär i Göteborg, nu får man en chans :)
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll En liten guide hur man hårdlöder aluminium Gör det själv 14
NaturRasmus Bygga spång Gör det själv 15
olundell DIY-projekt i ull Gör det själv 18
Kimkim Kombinerad grytmysare och termos Gör det själv 0
ostenolsson DIY Tarp - Hjälp Gör det själv 12
Calexico DIY Pumppåse Thermarest Gör det själv 3
_tobbe_ Visa upp dina DIY! Gör det själv 17
Moga DIY barfota-vandringskängor? Gör det själv 10
Kavring DIY - löstagbara stånghållare Gör det själv 0
DK13 Kajaktillbehör DIY Gör det själv 38
Kvarnträsk DIY / GDS Tält-/hammocklykta Gör det själv 7
ekis Hämta dagens DIY-material - Valaffisherna! Gör det själv 1
KristianMattiasson DIY crazy creek stol Gör det själv 4
Tommy1 DIY Ally kanot Gör det själv 16
fetgris DIY - Quilt for dummies Gör det själv 12
Ziik Berätta om din DIY ryggsäck Gör det själv 27
Micke R. DIY - Exped Arc Tarp Gör det själv 0
Kvarnträsk DIY / GDS Snöskor Gör det själv 13
peter1969 Lista över internetbutiker för DIY Gör det själv 3
Kvarnträsk DIY Wool blanket anorak Gör det själv 47
MTB DIY bloggar Gör det själv 1
tallabomba DIY-tamoj: De vanliga är överdimensionerade Gör det själv 47
peter1969 Svensk sajt med DIY-grejer? Gör det själv 5
Staffan Andersson Bra ritprogram för DIY Gör det själv 2
Staffan Andersson DIY på nätet... Gör det själv 0
Didgeridoohan Ramryggsäck, ett gör-det-själv-projekt Gör det själv 17
markusbacka Tillverka vattentät och slagtålig kameraväska, tips? Gör det själv 11
Kanii Vattentät systemkamerapåse Gör det själv 4
BadCash Hemmabyggd vattentät rygga Gör det själv 3
hannulan 2 lagers vattentät tyg Gör det själv 5
tomekman Vattentät dragkjedja Gör det själv 1
S Johansson Vattentät dragkedja Gör det själv 3
MickeB Vattentät förvaring Gör det själv 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...