Gå på toaletten

Jag undrar helt enkelt hur man gör när man går på toaletten när man bor i tält eller framför allt i snöbivack.

/johan
 
Nöden har ingen lag

Nöden har ingen lag heter det ju. Så lite uppfinningsrikedom är ju inte fel.

I "snöka"/bivack går det ju att täcka lite gul snö med vit dito. En liten grop för detta är bra. Större behov bör man dock undvika. Jobbar man tillräckligt på dagarna behöver man knappast uträtta dessa nattetid.

Att dricka är viktigt var sig man bor i tält eller vinterövernattar. Att krångla sig ur en varm och skön sovsäck kan ju kännas som ett straff men belöningen brukar bli stor med god sömn som följd. Tänk på att unvika kaffe/te och annat precis innan du går och lägger dig.

I fall där lång vistelse i tält är enda lösnigen (hårt väder/översnöad fungerar vilken PET-flaska som helst... :)

Ang. kvinnors problem i frågan se tråden i Tjejforum som behandlat detta tidigare.
 
Nalgene-burk

Jag läste att Ola Skinnarmo hade med sig en Nalgene-burk under sina polarfärder. Då slapp han gå ur sovsäcken när det var -30 grader eller kallare och burken var varm och go att ha i sovsäcken. Om någon provar detta så behåll burken i sovsäcken hela natten så att inte innehållet fryser ;=)
 
kommentar till tipset ovan...

Har för mig att Ola till grönlandsturen med Torkel bytte ut nalgeneflaskan mot en avskuren 0,5 liters petflaska. Funkar såklart inte att ha kvar i sovsäcken och utan lock kan nog vägeen upp genom en eventuellt stängd sovsäck vara lite spännande. Men ett billigare alternativ för den som inte vill lägga över hundra kronor på en flaska som inte gärna används till annat. Dessutom lär den ju bli lättare och lättare att skilja från nalgeneflaskorna man dricker ur.

/Andreas
 
Spännande med pissflaska

Av erfarenhet tycker jag att Nalgenevarianten är att föredra. Det är alldeles nog spännande att på ljudet gissa när flaskan är full, när man är sömndrucken och intrasslad i en kokong. Jag behöver inte den extra spänning som det skulle innebära att lyfta ur en flaska utan kork. Dessutom kanske man inte vill eller kan kasta ut innehållet i den öppna flaskan direkt om man sover i ett tält. Så, flaska med kork är bra och öppningen bör vara större än PET, annars kan det bli blött i säcken.

/Micke
 
Men bajsa då?

Ok, det var bra svar, tack, då kommer jag till det andra viktiga bestyret som man kan ha. Är det inte fruktansvärt kallt att skita utomhus på vintern. Men det måste vara lika otrevligt för kamratenom man gör det i absiden eller i bivacken... Hur gör ni?

/johan
 
Re: Men bajsa då?

humbug; sa:
Ok, det var bra svar, tack, då kommer jag till det andra viktiga bestyret som man kan ha. Är det inte fruktansvärt kallt att skita utomhus på vintern. Men det måste vara lika otrevligt för kamratenom man gör det i absiden eller i bivacken... Hur gör ni?

/johan

Såvida det inte är nödsituation med -30 och orkanbyar utanför tältet tänker ju inte jag skita i absiden i alla fall.

Kallt, det får man ta om man ger sig ut på vintern, fan vad äckligt å skita i absiden.

Vad gäller snöka så kan jag erkänna att det är ett jävla mekkel med "dörren", man gör det bara en gång, sedan blir man aldrig mer skitnödig efter man stängt snökan.:eek:)

Mvh Lars
 
Snus!

Jag blir alltid B-nödig om jag tar en snus (speciellt om det kombineras med kaffe). Ta med en snusdosa och lägg in en prilla när tiden är den rätta! Gäller förståss oss som inte lever vårt liv med mullbänk.

Har man haft vätskebrist kan man bli rätt nödig när man har börjat dricka.
 
Skita på vinterfjället

Visst kan det bli lite kallt, men man måste ju. Tips: Gå eller skida iväg en bit så att du får upp lite värme. Leta upp ett hyfsat vindskyddat ställe. Gräv en stor grop i snön där du kan få plats att sitta (av detta blir du också varm). Lägg upp en liten mur mot vinden medan du gräver gropen. Huka dig i din grop, och du kommer undan vinden ganska bra. Se upp så att du inte skiter i dina kläder.

När det gäller dasspapper är jag av den bestämda åsikten att man inte bör lämna sådant i snön på vintern. Tänk vad som händer på våren när snön smälter och pappret torkar och börjar fladdra omkring. Nej, jag brukar torka mig med snöbitar så mycket det går. Lite papper brukar det bli också, men det stoppar jag i en plastpåse och tar med hem. Ett annat sätt är att bränna upp sitt använda dasspapper, men det kan vara lite svårt där ute i snögropen.

Skit väl!

Peter
 
skiten fryser

Har tyvär ingen erfarenhet att bidra bara ideer känner mig kreativ.
Det var någon som tyckte det var äkligt att skita i absidern/bivacken.
Om man nu sätter sig i sin utgrävda absid gräver lite extra och skiter i hålet och lägger på lite snö så borde den väll frysa väldigt snabbt och därmed varken kleta eller lukta och borde kunna slängas ut med spaden om man inte vill riskera att trampa på den.
när man gräver riktiga bivaker så brukar man gräva som slafar där kan man ha ett skit hål vid fötterna som man lägger ett snöflak över då riskerar man inte att trampa på den och man har en bra sittställning. Man skulle kunna ha ett sittunderlag men med hål i så får man varmt om rumpen till och med.
eller om man drar in en skida under tältduken så kan man få en stång att sitta på (akta vallan;).
Man kan ju även passa på att skita när man bryter läger speciellt bivack gäller att man ej är trögskiten kan bli kallt för kompisarna om man är blyg och låter dom stå ute.
Av den ringa erfarenhet av bivak (två nätter vara av en i -25 grader) är att det ej är kallt i en bivak utan bara någon minusgrad så då lär det ej gå någon nöd på en.
 
Inte så farligt...

Har själv skitit ute i -35 och det är inte så farligt om man sitter i lä. Heller lite kall om häcken en stund än att gå omkring och vara skitnödig.
 
Gör det inomhus

Av rena lathetsskäl brukar jag pinka i en 0,7 L platsbruk med skruvlock som jag bara sticker ut och tömmer utanför tältet. Morgonskiten brukar jag göra i absiden när man ändå ska bryta lägret.

Är det blåsigt(vinden kyler av skrevet snabbare än ren köld) gäller det bara att hitta första bästa skyddade plats när nöden kräver. Pulka och tält är bra skydd både från vind och åskådare.

Skinnarmos berättelser om hur han brukar hoppa ur tältet med byxorna nere och samtidigt skita och på tillbakahoppet torka rent tycker jag verkar opraktiskt.

När man har begränsade tvättmöjligheter gäller det att torka rent ordentligt.

/Per Wiklund
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
guhj Gå på tur på randonée-utrustning, för jobbigt? Turskidåkning 7
skogsflicka Farligt att gå ensam i fjällen vintertid? Turskidåkning 45
M.Sundberg Vilken bindning på nis-platta? Turskidåkning 4
Apelsinjos Tips på dagstur från Stendalsstugan? Turskidåkning 2
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 13
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
Perkabolo Slipa kanter på fjällskidor? Turskidåkning 5
Jagdå Vad ska man tänka på vid köp av turskida? Turskidåkning 14
utesälen Värdelös konstruktion på Åsnes kortfeller? Turskidåkning 12
GustavOh I brist på e89 crown... Turskidåkning 4
arobsia Bredd på turskidan? Turskidåkning 5
Andreas80 Montera bindningar själv på Åsnes Ingstad? Turskidåkning 11
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
kmsellin På tur aldrig sur - söker sällskap igenom Sarek Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Nennaa Rottefella bc auto som delat på sig… Turskidåkning 0
kmsellin Förslag på rutt genom Rapadalen Mars-April. Turskidåkning 13
egh01 Väska på skaklarna? Turskidåkning 6
JMel Biter fiskfjällsmönster på skare? Turskidåkning 7
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
NiklasLP Vad är det för ögla på bindningen? Turskidåkning 4
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
kmsellin Förslag på upplägg på tur genom Sarek i slutet av mars Turskidåkning 18
Lovan Tips på boende i Grövelsjön längåkning Turskidåkning 4
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
Kogoyo Fjällturpulka på tåg Turskidåkning 9
Emil Stefansson Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst? Turskidåkning 24
vardansaakian Fulufjället på längdskidor? Turskidåkning 1
GusEnm Valla på Åsnes Kongsvold Turskidåkning 7
skjivert Stugtur 3-5 dagar i mars på skidor Turskidåkning 4
Steine Nån som provat kite på turskidåkning? Turskidåkning 1
lawe Tips på bra längdåkningsställen i Norge Turskidåkning 1
VidarN Sikker ferdsel på is Turskidåkning 2
Tundraman Fiskfjäll på fjällskidor Turskidåkning 10
Tundraman Limma skins på turskidor istället för vallatejp? Turskidåkning 4
nagge Förslag på tur 2-3 dagar Turskidåkning 6
Evajar Vakkotavare - Nikkaluokta på vintern Turskidåkning 4
Herr A Tips på ny tur i vinter Turskidåkning 9
davidwilliams Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 9
utesälen Vindjacka på långtur Turskidåkning 10
Skidpojken Ensam Abisko till Keb på fem dar - för ambitiöst? Turskidåkning 11
Kogoyo Lofoten över dagen - vad/var göra? Turskidåkning 5
Jackiie Fotpåsar/Overboots/Något att ha på på kvällen? Turskidåkning 3
stormfrog Hur ta sig upp på Kalfjället i Sälen utan lift? Turskidåkning 5
vandrafjäll Lite tidigt kanske, men önskar tips på extrem vintertur Turskidåkning 19
Entertainer Åtta dagar på norra Kungsleden Turskidåkning 4
szvinto Tips på tur i södra Norge/Sverige Turskidåkning 5
Lofoten - Møring Spor eller løype på Kungsleden i midten av februar? Turskidåkning 1
Glännman Längd på Åsnes Amundsen Turskidåkning 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...