Tuber och tillbehör flythjälp snöskoter

Hej.
Först och främst så har detta inget med dykning och göra MEN ni som håller på med denna fantastiska hobby är ofta små experter på luft tuber - slangar - luft tryck etc. Om detta är helt olämpligt ber jag om ursäkt.

Det är så att jag kör snöskoter på vattnet och behöver smidig flythjälp. I nuläget har jag en frigolit dyna, samt 2st 20L dunkar på skidorna fram + ett halvt bildäck-slang under framdelen på skotern som är uppblåst. Detta räcker för att hålla skotern flytande för bärgning in till land. Skotern väger ca 250kg.

Det jag vill ha hjälp med är att lösa en ide jag haft en längre tid. Har funderat på att skippa dunkarna och den halva bilslangen fram då dessa är väldigt otympliga, till något som är uppblåsbart och ihopvikt på sidorna på skotern. Detta skall blåsas upp med hjälp av någon sorts lufttub (gärna liten lätt och billig). Jag vill kunna blåsa upp dessa med en snabb knapptryckning, då jag inte hinner skruva på någon ventil i en stressad situation.
Har funderat på 2st slangar till bildäck som skall ligga ihopvikta på sidorna, + ev 1st till på framsidan skotern.
Vart köper jag tuber och framför allt tillbehören som slangar, ventiler, ev tryckvakt, "panik knappen" ?
Någon annan som har en bättre lösning?

Tackar för svar // David
 
Det som jag spontant kommer att tänka på är sådana där självuppblåsande livflottar, dvs sådana som blåses upp i kontakt med vatten (mer än regn/stänk). Har ingen aning om hur det funkar, vet bara att det går snabbt och att de bär en del (har varit med om att en sådan utlösts efter att ha fallit i vattnet från en båt). Finns ju "flytvästar" som drivs med kolsyrepatron (?) och blåses upp när bäraren hamnar i vattnet. Kanske kan något liknande funka?
 
Spontant skulle jag försöka kika närmre på ballongryggsäckarna som blir mer och mer populära inom skidåkningen. Här är ett exempel. Istället för ett handtag på snöret som man ska dra i så hade jag tittat på någon dödmansgrepplösning, att ha det fäst kring handleden till exempel. Då skulle man snabbt och lätt kunna rycka till med armen för att blåsa upp ballongen och få flytkraft. Det finns modeller med kolsyrepatroner men den jag länkade till har vanlig luft och går således att återfylla.
 
Tryck och pys,,,,,,,,,,

Efter att ha jobbat med "tryck & pys" (styr-regler) en hel del så skulle jag vilja säga, nää det kommer inte att funka då skotern kommer att sjunka innan flytkuddarna hinner fyllas och så har du dränkt maskin och kanske avslagna vevstakar när den flyter upp igen. Ska man ge sig på sånt här gäller ventiler med sprängbleck a´la brandsläckare, grova slangar och därtill stora övertrycksventiler som pallar att ta hand om den överflödiga luften så inte blåsan smäller. Reducera ner flasktrycket funkar inte, det blir för långsam fyllning så det är "rätt ur burken-rätt ner i kudden" som gäller.
 
Flytväst

Jag tror också på självuppblåsande flytvästar. Om det är för mycket vattenstänk kan man tejpa över de hål där vattnet skall sippra in till sensorn och istället förlita sig på de utlösningshandtag som finns. Tre stycken skulle ge gissningsvis en flytkapacitet på 300 kg.

Dina dunkars flytkraft är uppenbar men vad ger din slang och frigolitdyna? Hur mycket behöver du?
 
Skall man kunna köra i sjön med skotern så krävs kraftiga grejor och fästen, vatten i sig är 7000 gånger tätare än luft.
Flytcylindrar som är uppblåsta och behåller formen samt sitter fast är nog att föredra. Förutom vikten på våt skoter tillkommer förare, flytanordningar och ev last.
Det finns väl en klokskap i att sjöflygplan har tofflor i aluminium.
go tur
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...