Fältuniform 90 - bra eller dåliga för vandring sommar-höst?

Finns det någon som har erfarenhet av att vandra sommar-höst i försvarets Fältuniform 90 (gröna "Lövhögen")? Nu finns det ju också icke kronmärkta kopior av just det materialet.

Personligen upplever jag kläderna som lite för tunga.

90.gif
 
Civilt har det hänt att jag använt byxorna någon gång men dom väger precis lika mycket då!

Gillar annars TRU som vandringsbyxa, med många fickor (10) och inte så skrikiga som camouflage är...

Mvh troswe
 
Fungerar väldigt bra

Sommartid fungerar byxan som vilken kraftigare utebyxa som helst, något för varm när det är varm ute, däremot resten av året är det väl fungerande kläder. För vandring i skogen = perfekt, på fjället föredrar jag något lättare plagg.
 
Förstår inte varför någon skulle nyttja uniformen. Skulle jag se någon i fjällmiljö med både byxa och jacka skulle jag ifrågasätta dennes välbefinnande.
Utöver det är den tung, har finesser och slitstyrka som inte behövs civilt.
 
Jag som tycker att många civila friluftsplagg är för tunga har väldigt svårt att se lämpligheten.

Om vi bortser från vikten och tjockleken (d.v.s. att de inte funkar bra om det är varmt) så har vi ju också det dumma att gå omkring kamouflageklädd civilt (inte helt optimalt om man hamnar i en nödsituation och behöver hittas).

Visst, har man inget annat så, men de flesta människor har antagligen redan andra kläder hemma som kan lämpa sig för en första vandring. Och även om man inte har så är det antagligen vettigare att köpa plagg som man även kan gå omkring med till vardags (om man tröttnar på vandring).
 
Bra delar av uniformen till vandring är m90 understället och Olles brorsa ylletröjan, men även av dem finns civila varianter som är lättare. Uniformsbyxan finns nu även i M90L som är lite lättare, men inte som civila friluftsbyxor.
 
Efter att som yrkesofficer brukat den gaderoben i 20 år så är det enda jag har tagit med på en civil vandring är värmetröjan. Allt annar är funktionellt och endamålsenligt i ordinarie tjänst men för rimliga pengar får man bättre plagg för civil verksamhet.

Lägg dina pengar på rätt saker.
 
Jag tycker M90 är bra som friluftskläder - och de varar lääänge.
Är man reserverad till just camouflagemönstrade kläder - så finns M90-designen faktiskt
även i marinblått (och i svart, men då blir man väl tagen/anklagad för att vara attackpolis).
Använder själv gärna de enfärgat marinblå byxorna. Och m/59-skjorta...

[Men:
Min "komposthög" får fortsatt hänga i garderoben - tills Ivan (eller andra små gröna män)
gör den nödvändig igen... Molon labe.]

... och man skall ej använda sig av uniformen civilt.
Är kronmärkena makulerade - eller saknas helt - så är de som vilket civilistplagg som helst
sett ur försvarets juridiska synvinkel... Det är när vapenslags- och kron-märken sitter på
som försvaret kan ha invändningar, möjligen. Försvaret gjorde nämligen det lilla misstaget
att inte mönsterskydda varken camouflagemönstret eller M90-plaggen när det begav sig.
Något de nu får leva med...
 
M90 är inte vikteffektiv vid friluftsbruk, den saknar många vetilationsmöjliheter också.
Arbetarbodarna och sporthandeln har många bättre och lättare alternativ.

Har oxså dväljs i M90 i tjänsten och delar upplevelsen att tröja 90 och sydväst är prima grejor. Underställ i ull är överlägsna kungens gröna. De är även lättare.

Satsa rätt från början.

go tur
 
Bakgrunden till min fråga var att jag mött uniformsklädda (civila) vandrare i både på fjäll och i skog och ville veta om kläderna är bra för fritidsbruk.

Personligen får jag dåliga vibbar av personer med camouflagemönstrade kläder som fritidsplagg - men jag har övervägt att införskaffa svarta M90. Däremot verkar det vara relativt vanligt att jägare (?) använder bara (uniforms-) byxorna eller jackan.

Tack för alla bra svar så här långt.
 
Byxor, stumpor, underställ och andra värmeplagg är utmärkta för friluftsliv. Själva jackan kan jag avråda ifrån att använda i friluftssammanhang. Satsa på något vattentätt plagg istället!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niklas_axelsson Fältuniform 90 Tropik Beige Kläder 18
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
langben Klättermusen Misty 2.0 eller Arc'teryx Gamma LT? Kläder 2
friluftsbruden Vinterskor 1 eller 2 storlekar större? Kläder 11
marp68 Impregnera grövre bomullsjacka med vaxtvål eller impregneringsspray? Kläder 4
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Pohman Gaiters eller Chaps Kläder 6
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
joakimkarlsson1022 Var hittar jag vadarpåsar eller annan lösning? Kläder 8
Livetiskuggan Olles bror eller yllemössa Kläder 4
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
Silver Fang Skidjacka eller vindjacka Kläder 6
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
bionicon Varma Sorel eller liknande Med bra fotform!??? Kläder 12
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Silver Fang Långärmad skjorta eller långärmad tröja för vandring Kläder 36
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
nicko_ Nubuckkängor - vare sig vax eller fett? Kläder 6
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Cryfish Torrdräkt, hel eller delad Kläder 4
salvion Lägga upp byxben? Symaskin eller butik? Kläder 11
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
Micro553 Arcteryx Alpha Fl, Beta ZT eller Lyngen eller Fjällräven Kläder 6
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4
nicko_ Väst som förstärkningsplagg - dun eller syntet? Kläder 7
Persson.F Vandringsbyxor i storlek XS eller 46 - finns de? Kläder 1
Glännman Lundhags Bielne pant eller Norröna Svalbard Cotton pants Kläder 1
såg Jörn eller Lundhags Kläder 3
Gröngölingen Kängor eller skor i fjällen? Kläder 11
rJohansson Lundhags Traverse Pant eller Fjällräven? Kläder 22
Shamrock Lundhags Ranger Mid eller Meindl Kampfstiefel? Kläder 12
Mattias1981 g1000 eller oljerock? Kläder 8
utesälen Huva eller inte? Kläder 7
Nettchen Prylnörd eller verklig "behov"? Kläder 22
FarmerJoe Dun eller Fleéce? Kläder 26
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
fjording Vinterparka: Fjällräven Kyl (eller Canada Goose) Kläder 1
LB414 Lundhags Bielne - Mid eller High? Kläder 6
waltruz Sorel Caribou - modeskräp eller seriös outdoorkänga för vinterbruk? Kläder 10
joanna Lite mer vattentåliga dunplagg: Qshield eller "bara" Pertex Endurance på utsidan? Kläder 7
knolpak Köpråd, byxor eller zip off-byxor Kläder 14
skallagrimson merinoull eller ej Kläder 100

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...