Lättvikts ryggsäck för längre vandring

Går i ryggsäck köpar tankar inför sommarens turer och eventuella framtida långturer.
Har just nu en större ryggsäck som väger in på 3.4kg och har börjat undersöka lättviktsalternativ.
Tänker mig en ryggsäck som klarar att lasta för 7-10 dagars matransoner + basvikt. Gjorde en tur med ovanstående ryggsäck för 7 dagar och då vägde packningen in på runt 17kg. Skulle helst vilja ha en säck som väger 2kg eller mindre vilket skulle kapa vikten med minst 1.4 kg.
Några alternativ som jag överväger:

Osprey Exos 58
Osprey Atmos 65
ULA Equipment Catalyst
Granite Gear Crown2 60L
Sierra Designs Flex Capacitor 40-60L
Granite Gear Nimbus Trace Access 70L ev. 60L..

Nån som har erfarenheter av ovannämnda ryggsäckar? Tips att tänka på?
Är främst tänkt att användas i skandinaviska fjällen. Är i USA just nu så leverans är inget problem. Har tänkt att uppgradera hela packningen till lättvikt med tiden men börjar med ryggsäck, tält har jag på 1.1 kg och sovsäck på runt 1 kg, har tänkt uppgradera till quilt på 500-600g..

Just nu lutar det mest åt Atmos eller Crown2, hoppas på att kunna prova dessa på lokala butiken.
 
Jag har en Exos 58 som jag använder för turer på 1-3 övernattningar. Tycker den funkar bra sitter skönt vit lägre vikter, men tappar komforten ganska snabbt när vikten närmar sig 15 kg.

Tänkte tipsa dig om ytterligare ett alternativ Crux AK70, en ganska osofistikerad säck men en riktig slitvarg, gjord i cordura och kevlar.
 
Jag har en osprey exos, lat vara den mindre modellen 48l. Da jag har for mig att de har samma axelremmar och hoftbalte sa skulle jag inte vilja ha 15kg i den.

Jag har en Exped Lightning 60l, som jag kan rekommendera. Den har dock i princip bara ett fack, vilket forvisso passar mig men kanske inte alla. Vager nog precis over kilot.

Atmos var mycket trevlig att ha pa ryggen i butik, men den ar inte speciellt latt. Ha dock i atanke att det kan vara vart det i alla fall.
 
Jag har en Exos 58 som jag använder för turer på 1-3 övernattningar. Tycker den funkar bra sitter skönt vit lägre vikter, men tappar komforten ganska snabbt när vikten närmar sig 15 kg.

Tänkte tipsa dig om ytterligare ett alternativ Crux AK70, en ganska osofistikerad säck men en riktig slitvarg, gjord i cordura och kevlar.

Tack för input om exos. Har också fått intrycket av att den inte är så bekväm vid tyngre laster. Räknar med att bära över 15kg iallafall i början av turen. Crux ryggan ser onekligen ut som en slitvarg men inte riktigt det jag söker, vill gärna ha lite fler fickor på utsidan med lätttillgängliga saker.

Jag har en osprey exos, lat vara den mindre modellen 48l. Da jag har for mig att de har samma axelremmar och hoftbalte sa skulle jag inte vilja ha 15kg i den.

Jag har en Exped Lightning 60l, som jag kan rekommendera. Den har dock i princip bara ett fack, vilket forvisso passar mig men kanske inte alla. Vager nog precis over kilot.

Atmos var mycket trevlig att ha pa ryggen i butik, men den ar inte speciellt latt. Ha dock i atanke att det kan vara vart det i alla fall.

Lightning säcken ser trevlig ut! Hur är bärkomforten?
Såg att det finns en modell som heter Thunder med några fler fickor och med topplock också.
Tänker också så angående Atmos säcken..
 
Använde exos 58l ett par vandringar, har faktiskt startat med närmare 20kg i den vid flera tillfällen, men som flera sagt innan så blir den aningen obekväm efter ca 15kg.. jag tyckte den var ok upp till 17kg om man var noggrann med hur man packade den (allt tungt så nära ryggen som möjligt), gjorde stor skillnad. Men ryggventilationen var grym om man som jag svettas en del :)

Har "bytt upp mig" till en Exped Thunder 70 som jag är nöjd med, ser ingen anledning att byta just nu. Bärsystemet fungerar väldigt bra för mig.

Mina enda anmärkningar på den är att stretch-fickan på baksidan är lite väl tight, inte alls lika rymlig som min exos dito, och dragkedjeöppningen på baksidan kan iofs vara smidig, men jag hade hellre varit utan och haft en lite lättare säck.
 
+1 på Exped Lightning. Jag har bara använt den till uppåt 15 kg än. Men för mig funkar dej jättebra och har väldigt god komfort. Jag har köpt till Flash Pack Pocket för att få en extra mesh-ficka för att stuva ner regnkläder med mera. Jag rekommenderar den varmt. Jag vände ryggsäcken ut och in och tätade med Mcnetts seamgrip efter att ha mejlat Exped och frågat om det. Har dock inte provat den i hårt regn än för att se om jag smetade på tillräckligt men den borde bli relativt vattentät nu vilket tar bort behovet av ett extra regnskydd.

Annars är det många som gillar HMG Southwest / Windrider i hybrid cuben. Den är dock väldigt dyr.
 
Din lista blir kanske inte komplett utan den här när du nu ändå är i USA:
https://seekoutside.com/divide-4500-ultralight-backpack/
Väger 1250g, bara ett par hundra gram (knappt) tyngre än exceed lightning. Den verkar inte passa riktigt alla (vilket ju gäller i princip alla ryggsäckar) men de som har en verkar inte vilja byta bort den mot något annat. Jag har ingen, så ingen personlig erfarenhet. men min nästa ryggsäck kommer nog från seekoutside. Ramsäck vilket jag föredrar. Bär alla laster du orkar lyfta väl enligt samtliga jag hittat som skrivit om den.
 
Superior Wilderness Designs Long haul är också ett alternativ. 50l i huvudfacket och 12l i övriga fack. Det är, som jag förstått det en hyfsat nystartad tillverkare, men de sys på beställning så man kan få ryggsäcken moddad efter önskemål. Vet dock inte hur bekväm den är i vikter över 15kg. Den görs i Xpac (vattentätt och starkt material) precis som Seekoutside.
 
HMG Porter 4400?

https://www.hyperlitemountaingear.com/ultralight-backpacks.html

Ingen erfarenhet men de flesta verkar nöjda över lag (många klagar att fickorna på avbärarbältet är dåliga).

Flera svenskar har HMG Porter. Jörgen på fjäderlatt.se, Claes Grundsten (http://claesgrundsten.se/2016/11/latt-vandring-i-sarek) och även https://ultralightandcomfortable.com.

Kolla forumen på backpackinglight.com om du är i USA. Väldigt aktiv köp/sälj-del där.

Seekoutside Divide skulle jag personligen kolla på om 2+ veckor.

Om max en vecka mellan matdepåer skulle jag börja med Zpacks som är sjukt lätta.
 
...Lightning säcken ser trevlig ut! Hur är bärkomforten? Såg att det finns en modell som heter Thunder med några fler fickor och med topplock också.Tänker också så angående Atmos säcken..
Kan bara ge (mitt subjektiva) svar ang Exped LIghtning. Barsystemet ar bra och skont tycker jag. I borjan upplevde jag att den stoppning som ligger mot landrygen var lite val "protruding", men bojer man aluminiumramen nagot sa fixar sig det. Detta ar dock med storsta sannolikhet individuellt. Det blir faktiskt en viss luftspalt mellan rygg och ryggsacken, dock inte lika stor som med Osprey Exos.

Jag brukar inte bara nagra fantomtyngder pa ryggen men en 15 kilo har jag nog burit utan problem.
 
+1 på Exped Lightning. Jag har bara använt den till uppåt 15 kg än. Men för mig funkar dej jättebra och har väldigt god komfort. Jag har köpt till Flash Pack Pocket för att få en extra mesh-ficka för att stuva ner regnkläder med mera. Jag rekommenderar den varmt. Jag vände ryggsäcken ut och in och tätade med Mcnetts seamgrip efter att ha mejlat Exped och frågat om det. Har dock inte provat den i hårt regn än för att se om jag smetade på tillräckligt men den borde bli relativt vattentät nu vilket tar bort behovet av ett extra regnskydd.

Annars är det många som gillar HMG Southwest / Windrider i hybrid cuben. Den är dock väldigt dyr.

Kan bara ge (mitt subjektiva) svar ang Exped LIghtning. Barsystemet ar bra och skont tycker jag. I borjan upplevde jag att den stoppning som ligger mot landrygen var lite val "protruding", men bojer man aluminiumramen nagot sa fixar sig det. Detta ar dock med storsta sannolikhet individuellt. Det blir faktiskt en viss luftspalt mellan rygg och ryggsacken, dock inte lika stor som med Osprey Exos.

Jag brukar inte bara nagra fantomtyngder pa ryggen men en 15 kilo har jag nog burit utan problem.

Vill gärna ha en fastsydd ficka isåfall, har fipplat nog med klättermusens stretchficka och liknande. Men en kommentar ovan var att fickan som var på Thunder var väl tight vilket är synd!
Hur är det att gå uppför med lätt böjd rygg med Thunder/Lightning, en youtubevideo beskrev det som ett problem att med något hukad rygg så slår man in aluminium stången? Just det kanske är väldigt individuellt..

https://www.hyperlitemountaingear.com/ultralight-backpacks.html

Ingen erfarenhet men de flesta verkar nöjda över lag (många klagar att fickorna på avbärarbältet är dåliga).

Flera svenskar har HMG Porter. Jörgen på fjäderlatt.se, Claes Grundsten (http://claesgrundsten.se/2016/11/latt-vandring-i-sarek) och även https://ultralightandcomfortable.com.

Kolla forumen på backpackinglight.com om du är i USA. Väldigt aktiv köp/sälj-del där.

Seekoutside Divide skulle jag personligen kolla på om 2+ veckor.

Om max en vecka mellan matdepåer skulle jag börja med Zpacks som är sjukt lätta.

Har också kikat in HMG och Zpacks, ligger lite över min planerade budget, men kanske är värt det. Zpacks ser ut att sakna fickor på avbärarbältet så då drar priset iväg ytterligare.
Är ganska benig av mig så är orolig för hur en HMG skulle vara över en längre vandring. Men vikten och slitstyrkan i dessa vävar lockar!

Grundstens blogginlägg var mycket bra! Tack för länk. Tänker mig en liknande utrustningslista, minus fotogrejer ;)

Din lista blir kanske inte komplett utan den här när du nu ändå är i USA:
https://seekoutside.com/divide-4500-ultralight-backpack/
Väger 1250g, bara ett par hundra gram (knappt) tyngre än exceed lightning. Den verkar inte passa riktigt alla (vilket ju gäller i princip alla ryggsäckar) men de som har en verkar inte vilja byta bort den mot något annat. Jag har ingen, så ingen personlig erfarenhet. men min nästa ryggsäck kommer nog från seekoutside. Ramsäck vilket jag föredrar. Bär alla laster du orkar lyfta väl enligt samtliga jag hittat som skrivit om den.

Dessa ryggsäckar har jag inte sett tidigare, intressant med lättvikts ramryggsäck. Ska läsa på mer om dom.

Superior Wilderness Designs Long haul är också ett alternativ. 50l i huvudfacket och 12l i övriga fack. Det är, som jag förstått det en hyfsat nystartad tillverkare, men de sys på beställning så man kan få ryggsäcken moddad efter önskemål. Vet dock inte hur bekväm den är i vikter över 15kg. Den görs i Xpac (vattentätt och starkt material) precis som Seekoutside.

Denna ryggsäck ser grym ut! Kul med mindre företag som gör på beställning. Läser:
These packs can comfortably carry about 30-35lbs in them, but can handle much more if necessary. så kanske är ett alternativ ändå.

Finns så många alternativ när man väl börjat kolla! Så får börja väga för och nackdelar mellan de olika och se vilka som går att få tag på för att klämma på.. är i USA fram till maj så har tid att bestämma mig. Granite Gear Crown2 ($200) släpps i nästa vecka, 60L säck precis över kilot. Den har jag tänkt prova fullpackad.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mekstr lättvikts schampo? Utrustning allmänt 26
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 7
Fråga324 Val av ryggsäck Utrustning allmänt 14
Pelkin Exped Thunder 70 ryggsäck, ny version? Utrustning allmänt 3
BoJohan Lundhags Padje Light 60 ryggsäck Utrustning allmänt 2
Erikw96 Bergans Rodane v6 65 Utrustning allmänt 6
dloow Packpåsar och matlådor för ryggsäck Utrustning allmänt 15
Kvark Vilken FR ryggsäck? Utrustning allmänt 2
hsp Felsydd ryggsäck i bärsystemet Utrustning allmänt 7
cybermats Hjälp med mjölig gammal ryggsäck… Utrustning allmänt 9
Krösus Köpråd ryggsäck Utrustning allmänt 75
PetriU Äldre ryggsäck Utrustning allmänt 2
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
UffeB Reparera ryggsäck i sthlm/uppsala Utrustning allmänt 4
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
desireman Hur rengör man en ryggsäck med vätskesystem? Utrustning allmänt 7
seobserver Vattentät ryggsäck 35-45 liter? Utrustning allmänt 10
coffeegeek Ryggsäck för familjen Utrustning allmänt 11
Toppenkille Montera avbärarbälte från annan ryggsäck Utrustning allmänt 5
Thorsmurk Ryggsäck till 240 cm lång tjej Utrustning allmänt 7
Nosse Biltemas 70L ryggsäck , Omdöme någon???? Utrustning allmänt 3
Segagubben Ryggsäck Fjällräven KEB 72 Utrustning allmänt 16
Adelanteeee Checka in ryggsäck Utrustning allmänt 2
traser Ta bort dålig lukt i ryggsäck?! Utrustning allmänt 32
anders. Ryggsäck Swedteam soft rolltop? Utrustning allmänt 0
Sverimerica Ryggsäck jämförelse Utrustning allmänt 3
oformaterad Ryggsäck 60-75L, köpråd? Utrustning allmänt 16
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
Småtärna Vem lagar ryggsäck i Sverige? Utrustning allmänt 4
mindful Bärsystem/ryggsäck Utrustning allmänt 14
Clashas Storlek och passform Ryggsäck Utrustning allmänt 3
Edstroom Ryggsäck kebnekaise Utrustning allmänt 6
Tstevg11 Praktisk torklina för ryggsäck Utrustning allmänt 9
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
85662 Mögel (?) i ryggsäck - hur tvätta? Utrustning allmänt 12
busnicke elastiskt snöre till ryggsäck Utrustning allmänt 5
tango Ryggsäck delaminerar invändigt Utrustning allmänt 9
gibfel Ryggsäck: Remmar som hänger och dinglar Utrustning allmänt 1
fekki Lätt ryggsäck Utrustning allmänt 15
driatic Klättermusen Fimmafäng + ryggsäck Utrustning allmänt 0
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
qalleponken Stereo-ryggsäck till skidåkning Utrustning allmänt 3
Nikolina Storleksförvirring ang ryggsäck Utrustning allmänt 8
Tobias.H Avgöra modell på ryggsäck Utrustning allmänt 2
danisko Funderingar kring ryggsäck och liggunderlag Utrustning allmänt 43
ÅsaE Ryggsäck Bergans Birkebeiner Lady 65 vs Glittertind 70 Utrustning allmänt 0
Feroyn Svenska arméns 50L (Haglöfs) ryggsäck? Utrustning allmänt 162
discharged ryggsäck med samma öppning som kånken men större Utrustning allmänt 2
nilami Tvätta ryggsäck? Utrustning allmänt 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...