Gräddpulver och mjölkpulver med fett

Jag handlade där Joanna rekommenderade...26% fett,men jag förstår inte hur mkt jag ska blanda...5 plaskich lyzecek till 1dl vatten...matskedar eller teskedar eller vad?
"5 strukna teskedar" är den exakta översättningen.
Men det funkar fint att dosera "på känn" efter tycke, smak och omständigheter - jag öser på lite extra, om det skall lagas fin dessert till hungriga tonårsvandrare ;).
Häll pulvret direkt i kaffe, soppor och grytor du vill reda, det ger fylligare smak när man inte tillför ytterligare vatten. Jag rör ut hela pulvermängden i lite av sopp/grytspadet och häller tillbaka "koncentratet", på det sättet slipper man klumpar utan att släpa på en visp.
 
"5 strukna teskedar" är den exakta översättningen.
Men det funkar fint att dosera "på känn" efter tycke, smak och omständigheter - jag öser på lite extra, om det skall lagas fin dessert till hungriga tonårsvandrare ;).
Häll pulvret direkt i kaffe, soppor och grytor du vill reda, det ger fylligare smak när man inte tillför ytterligare vatten. Jag rör ut hela pulvermängden i lite av sopp/grytspadet och häller tillbaka "koncentratet", på det sättet slipper man klumpar utan att släpa på en visp.
Tack Joanna,du är en klippa!
 
Slå en signal till Lucufood, de är inte främmande för att skicka paket. Eller handla direkt från de företag jag länkade till.
 

avslutad210712

Gäst
Cocosmjölkspulver

Har inte läst genom hela tråden men köpte själv ett tiopack med cocosmjölkspulver i Thaibutiklen i Luleå igår. 100:- dvs 10:-/påsen är klart överkomligt och ger en klar smakförbättring på framförallt kycklinrätterna.
 
Jag gjorde Ghee för två dagar sedan som nu står i kylen med samma koncistens som smör, jag har för mig att det inte blev någon större skillnad under vandringen.
Den skall ändå in i packningen nu inför nästa veckas vandring, så jag plockar fram den ikväll så för den ser vilken koncistens den får så uppdaterar jag det senare.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 
Jag plockade ut Ghee't igår ut kylen och efter några timmar hade den börjat svettats lite, men då var det väldigt varmt i köket, dels p.g.a.vädret men även att ugnen varit på i två dygn och totalt mat inför vandringen :)
Jag har fyllt en gammal piller burk med Ghee och ställt den i lite mer normal rumstemperatur och den var fast och fin i morse, lite tjockare än tandkkräm.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 
Nu gillar jag inte att äta rent smör, och Ghee lär väl inte vara godare ;-)
Men bearnaisen blir god och det räcker för mig, men ute i fält brukar det mesta smaka :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 
Smakar det ändå som smör?
Det beror på hur du tillagar det.

Det traditionella indiska ghee gör man genom att sjuda smöret, så att vattnet kokar bort, proteinresterna fälls ut och mjölksockerresterna karamelliserar, vilket lämnar en mer eller mindre tydlig "knäck"-doft i smöret.

Den traditionella europeiska metoden att skira smör är däremot att bara föra det till smältpunkten, låta vila så att det rena fettet lägger sig högst upp, och dekantera (hälla av), så att vattnet, det vattenlösliga mjölksockret och proteingrumset stannar kvar på botten.

Det senare sättet är ju lite mindre säkert, om du är ute efter att ´helt rensa det skirade smöret från mjölksocker och mjölkprotein (t ex p g a överkänslighet), men resultatet smakar mycket mer som vanligt smör.

Både Ghee och skirat smör blir hårdare än vanligt smör, som ju innehåller 20% vatten, och håller sig betydligt fräschare på en långtur, tycker jag. Packa dock allt fett lufttätt och skyddat för ljus.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...