Har någon erfarenhet av Hövding?

Hej, har suttit och läst olika hövding test på diverse sidor ett tag. Men har ej hört någon som har testat.

Har någon här en hövding? Är de värda 2500 kr?
 
Min närmsta granne råkade ut för en aktivering när han gick ned för några trappsteg med enheten påkopplad.

Omtumlande sånt har hänt oförhappandes även i trafik.

Även jag skulle gärna höra erfarenheter från nån som använt Hövding mkt.

Liknande teknik (väst) har jag sett utlösas i en fälttävlan när en ryttare blev avlastar i ett vattenhinder vilket såg helt adekvat ut.

Konventionell cykelhjälm har också många fördelar. Så småningom kommer det att klarna vad som skyddar bäst i vanlig användning.

Thure
 
Konventionell cykelhjälm har också många fördelar. Så småningom
kommer det att klarna vad som skyddar bäst i vanlig användning
Och vilket som ser löjligast ut till kostym - respektive cykeltrikåer...

(Min står det till och med AIRBAG INSIDE med stora bokstäver på - riktat bakåt.
Ungefär som det i bilens barndom stog 4-HJULSBROMSAR! som varning till
de bakomvarande...)
 
Hej, har suttit och läst olika hövding test på diverse sidor ett tag. Men har ej hört någon som har testat.

Har någon här en hövding? Är de värda 2500 kr?

För mig är en skyddsutrustning som måste laddas och dessutom "sättas igång" innan användandet, en skyddsutrustning som blir omständig. En vanlig hjälp är rätt skönt analog liksom. Jag har ingen direkt frisyr-förstörar-skräck iofs. Men som #3 säger, man ska tydligen inte aktivera Hövdingen innan man sitter på cykeln, risk att den smäller av, jag har andrahandsbekanta vars hjälm löst ut i en hiss när hissen stoppade. Och en annan som när hen satte ner foten lite hårt innan cykeln stod helt stilla, också fick en blåst bag.

Det finns en del trådar på andra forum om Hövding, kanske har iofs andra generationens Hövdingar blivit mer robusta?
https://happyride.se/forum/read.php/1/2956873
https://happyride.se/forum/read.php/1/3454062/page=1
 
... man ska tydligen inte aktivera Hövdingen innan man sitter på cykeln …
Nej, just det står det på säkert tio olika ställen i instruktionsboken,
precis som att det upprepas att den skall avaktiveras direkt när man klivit av
cykeln. Men den kan, avaktiverad, bäras som vilken halsduk som helst när
så är lämpligt... Jag tar av min när jag kommit inomhus, efter att cykeln ställts
undan.

(PS
De gillar inte min Hövding i säkerhetskontrollen på jobbet.
Den löser ut metalldetektorerna...)
 
Har kört lite pendling med min hövding.
Funkar bra och visst, lätt att glöms att aktivera, deaktivera den.
Borde vara enklare att veta att den är aktiv, låta sensorn gissa att man cyklar och då ge ljud ifrån sig om den inte ör aktiverad.
Att den skall laddas är inga problem 1 gång i veckan.

Köpte den för att kunna lyssna på ljudböcker med mitt headset som inte funkar så bra med hjälm. Samt att det är svalt och skönt när det fläktar på sommaren och inte svettas inuti en hjälm.
Och innan ni börjar klaga på att det är farligt med headset. Mitt är en öppen model som använder skallbenet för bas och mellanregistret, endast diskanten kommer från högtalaren.
Man hör tydligt omgivande trafiken med dessa hörlurar.

Edit såg frågan om den upplevs som varm, nej snarare sval på sommaren. Finns olika skal en del är varma andra svala.
 
Min erfarenhet av Hövding är från många års tjänst på ett av våra största försäkringsbolag.

Det tycks vara väldigt vanligt att de löser ut vid fel tillfällen, vilket innebär en stor kostnad för kunderna i form av självrisken. Jag har pratat med flera kunder som blivit drabbade 2-3 gånger inom ett år innan de gav upp.

Förut, vet ej nu, så hade Hövding väldigt felaktig information kring hemförsäkringarnas skydd som gjorde att många kände sig lurade. De använde även vissa försäkringsbolags logotyper utan tillstånd, och implicerade ett samarbete som inte fanns.

Så till inköpspriser skulle jag räkna med den självrisk du har, och då måste man ha allrisk/drulleskydd. Jag kan inte svara för om alla bolag ens tar den skadan.
 
Intressant att dom far med osanning. Inte bra.
Dom säger själva att en utlöst Hövding skall bytas ut så då får man alltså en ny av försäkringsbolaget. Är det detta du säger?

Här nedan kopierat från Hövdings faq. tex 3 års garanti mot felaktig utlöst. Varför då betala självrisk till försäkringsbolaget?

Ersätter mitt försäkringsbolag en ny Hövding?

De flesta försäkringsbolag täcker via din hemförsäkring kostnaden (minus självrisk) för en ny Hövding efter en olycka. Kontakta ditt försäkringsbolag för att se hur de hanterar ditt fall. Valde du till Solids självriskeliminering vid ditt köp och den fortfarande är aktiv, kontaktar du Solid för att få ersättning för din självrisk.

Vid köp av Hövding ingår 3 års garanti. Garantin gäller om din Hövding löst ut utan att du har varit med om en cykelolycka, så länge du har använt produkten på rätt sätt.

Solids självriskeliminering gäller om din Hövding löst ut efter en cykelolycka. Du som bor i Sverige kan förmånligt köpa till Solids självriskeliminering som gäller i 12 månader från köp med möjlighet till förlängning. Observera att Solids självriskeliminering måste tecknas i samband med köpet av din Hövding för att vara giltig. Efter 12 månader, får du ett erbjudande om att förlänga försäkringen. Om du inte tackar ja till detta erbjudande, upphör försäkringen automatiskt. Du kan läsa mer om Solids självriskeliminering här.

Läs mer här
https://hovding.se/faq/
 
Lars, då tycks de ha uppdaterat texten och förtydligat kring självrisker.

De kunder som kontaktade oss då hade i huvudsak "hjälmar" som utlöst utan att det var en faktiskt olycka. Vet inte om det berodde på att Hövding nekade ersättning enligt deras garanti de skriver om, eller om garantin inte ens fanns då.

Förut var de inte alls lika tydliga med att man fick avdrag för självrisken från försäkringsbolaget, och det var det som folk kände sig lurade över. Det var egentligen aldrig några problem att få ersättning.

Som sagt, de har säkert blivit bättre, men det var väldigt många som hamnade i kläm när de gjorde uttalanden kring hur försäkringsbolag kommer göra istället för att låta bolagen själva uttala sig.

Ser att de även tagit bort försäkringsbolagens logotyper, vilket är bra. Vet flera bolag som skickade rätt arga brev till dem kring det.
 
Solidförsäkring skriver:
Viktiga begränsningar
Ersättning lämnas inte för Hövding som lösts ut av annan anledning
än olycka, ex till följd av handhavandefel.


Är det handhavandefel om Hövding aktiveras innan cyklisten sitter på cykeln? Troligtvis.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...