Roddbåtsbygge

Erik, tar du ansvar för det här?

Inte riktigt färdigt, men kan nog fungera,
 

Bilagor

  • Liz däck.jpg
    Liz däck.jpg
    36.2 KB · Visningar: 2,243
Du fick till en jättefin välvning av fördäcket!

Hoppas du kan lägga in fler bilder ur andra vinklar också.

Lycka till i sommar...
 
Bilder

Jo tack, jag skall lägga upp fler bilder när jag kommit lite längre.
Återstår akterdäck (också välvt), skott, luckor, reling, passagerarstol, roddrigg i trä (köper åror dock) samt diverse finish och beslag. Jag jobbar nog lite långsamt, så det tar sin tid. Inte det snabbaste sättet att komma ut på sjön precis...
 
Nästan färdig...

Är glad att jag gjorde välvningen av däcken, det ser riktigt ok ut.
Väntar på att Wim skall få hem åror, sedan blir det spännande att känna hur den är i vattnet.
Återkommer med sjösättningsrapport.
 

Bilagor

  • IMG_4527.JPG
    IMG_4527.JPG
    58.3 KB · Visningar: 2,454
  • IMG_4522.JPG
    IMG_4522.JPG
    66.9 KB · Visningar: 2,634
Härlig form! Är det ask i innersargen? Det blev bra med urtagen och den styvar upp formen mycket bra. Kan behövas när du tar i med årorna...

Hur blev längd, bredd och vikt?

Hoppas du får många fina turer nu.
 
Invägning

Längd 550 cm
Bredd 95 cm
Vikt 49 kg (utan rigg)

Gumman tycker att kanoten-35 kg är på gränsen till för tung att hjälpa till att lyfta upp på biltaket, så nu får man väl hitta någon annan lösning. Vet inte om det är så bra att ha den på taket förresten.
Hur gör ni andra roddare, kör ni omkring båten på biltaket eller är det trailer som gäller?
Om man vill åka ut ensam?

Nej, Erik, det är "ful"-furu i inner-relingen, inte ask. Däremot är det några mm cumaro ytterst i ytter-relingen, vill mycket till för att det skall bli märken i detta. Tungt och hårt och Inget roligt alls att jobba med, men ser snyggt ut väl på plats.
 
Du kan gå till någon större elfirma/industri och fråga om de har några kasserade kabelstegar. De ser ut som en vanlig metallstege men ofta smalare. Om de fått sig en knäck så får de inte användas. En sådan som man kompletterar med några trailerhjul (Clas-i-sjön) kan bli en bra ramp att knuffa upp båten på taket. Fungerar även bra om stranden är stenig. Sen surrrar man den bredvid båten på takräcket.
 
Hur gör ni andra roddare, kör ni omkring båten på biltaket eller är det trailer som gäller?
Smidigare att köra med båten på taket tänker jag, men med en trailer borde ju hanteringen bli mycket enklare. Din tjusiga båt blir väl dessutom svår att lägga upp och ned på taket?

Själv har jag ännu gjort mina turer helt utan biltransport. Det var bara när båten var ny jag körde hem den på biltaket.
 
Transportlösning och premiärtur

Har löst transportproblemet tills vidare med hjälp av en träram som jag monterar på båten och sedan vänder jag paketet och knuffar upp på biltaket. Lite omständigt och kräver lite tillbehör, men det fungerar iaf även om man är ensam.

Eftersom årorna har kommit på plats har jag också kunnat göra en premiärtur. Det gick över förväntan men lite korrigering av riggen kommer att behövas. Passagerarstolen måste jag nog också få på plats så att jag kan ta med någon som skriker lite riktningsdirektiv, det var fasligt vad stel i nacken man blivit på äldre dar...

Så här på kvällen efteråt känns det att en del muskler i kroppen varit lite väl overksamma på sistone, stämmer nog som det sägs att rodd är utmärkt träning.
 

Bilagor

  • IMG_4539 låg upplösn.jpg
    IMG_4539 låg upplösn.jpg
    72.6 KB · Visningar: 1,887
  • DSC00023 låg upplösn.JPG
    DSC00023 låg upplösn.JPG
    98.1 KB · Visningar: 2,164
Avrundning

Tycker att det är på plats med en liten sammanfattning av bygget, tänkt för den som själv funderar på att bygga en roddbåt på liknande sätt. Dessvärre är jag inte så intresserad av att räkna timmar och kronor när jag bygger, så det blir inga exakta siffror.

När jag började bygga hade jag erfarenhet av ett kanadensarbygge i samma teknik. Innan dess har jag aldrig ägt en båt och knappt varit ute på sjön. Har kontorsarbete, men har alltid tyckt om att små-snickra.

Ekonomi
Om man vill bygga sin båt för att komma undan ekonomiskt bör man tänka om. Genom att hela tiden välja billigaste lösningen och kan komma över trä-virke billigt så går det naturligtvis att få ner kostnaden, men det finns roddbåtar på marknaden som inte är speciellt dyra. Man behöver också göra en investering i diverse verktyg om man inte redan har dessa.
Börja inte bygga med en väldigt strikt budget, om du inte har stenkoll på utgifterna, det är hela tiden små utgifter som adderas till en ganska stor summa i slutändan.

Förberedelser
Köp boken "Woodstrip Rowing Craft - How to build, step by step" av Susan Van Leuven. Detta är ett måste, bättre investering finns inte för en roddbåts-byggare (i strip-teknik). Ger både inspiration och handfasta råd med ett överflöd av färgbilder. Även om man inte kan ett ord på engelska gör bilderna att den är värd att köpa ändå.

Material
Jag använde gran-lister i skrovet och ceder i däcken. Hård cumaro i ytterreling och furu i innerreling. Mahognyplywood i akterspegel, ek i inner- och ytterstäv samt köl.
Alla lister var "cove and bead" vilket gör dem lättare att sammanfoga. Också nödvändigt om man vill bygga båten utan häftklammrar (efterlämnar små synliga hål). Epoxy i huvudsak från MAS men även från Biltema (insida skrov som sedan målades). Den från Biltema var billigare och helt ok men jag föredrar den från MAS eftersom den kändes bättre att jobba med och gav en mörkare färg på träet. Använde billiga blompinnar i björk som plugg.
En-komponents fernissa (använde två-komponent på kanoten vilket nog var bättre - hårdare)
Lister, akterspegel, stävmaterial, lim, MAS-epoxy och glasfiber från Tunarps Båtbyggeri, resten från diverse brädgårdar.

Lokal/Verktyg
Höll till i ett garage som knappt var längre än båten. Byggde därför en rejäl ställning på hjul som kunde flyttas efter behov. Detta har jag inte ångrat en sekund, eftersom ställningen varit till mycket nytta som lång arbetsbänk även efter att skrovet lyftes av (Kan lånas ut ihop med mallar om någon är intresserad). Något som går åt i mängd är limklämmor och tvingar. Japansåg är ett måste. Sticksåg, fräs, hyvel och övriga vanliga handverktyg kommer till användning. Se till att ha bra belysning och god ventilation!

Summering
Har nog lagt ner drygt 300 timmar och runt 25.000:- inkl åror och diverse verktyg/förbrukningsmaterial.
Det är så många olika moment i bygget så det blir egentligen aldrig tråkigt (nåja, en del av slipningen skulla man nog kunna undvara). Normal händighet räcker för att klara bygget, det är faktiskt en ganska förlåtande byggteknik, men det krävs lite tålamod. Man skall nog vara minst lika intresserad av själva byggandet som av att komma ut och ro. Det bästa med byggandet är att se båten växa fram ur sina egna händer. Det är fantastiskt tillfredsställande och måste upplevas.
Efter att ha varit ute och rott ett antal gånger måste jag säga att det inte är speciellt svårt att få in tekniken. OK, någon världsmästare blir man inte, men att ta sig fram i ganska god fart av egen kraft över vattnet är inte illa det.
Har under mitt 51-åriga liv aldrig varit med om att få så mycket spontant beröm av folk som kommer fram och kommenterar båten. Det kan man faktiskt stå ut med...
 

Bilagor

  • Liz sum.jpg
    Liz sum.jpg
    42.1 KB · Visningar: 2,186
Gratulerar till ett snyggt bygge.

Har själv byggt en kajak i samma teknik i vinter (bilder finns i mitt album här på Utsidan) och jag håller verkligen med om hur trevligt det är med alla spontana komplimanger och pratstunder som uppstår när man kommer med ett flytetyg som inte är av plast!
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...