Kan man cykla med en klövjad hund?

Min..

Som frågan lyder, kan man? Vad kan hunden bära då, ska man cykla i vilket tempo?

.. spontana reaktion é nej.

Du riskerar både tassskador & överansträngning (artros, senskador) eftersom hunden följer cykelns takt & inte sin egen.
Ska du överhuvudtaget cykla med din hund så bör hastigheten aldrig överstiga hundens förmåga att trava. Dvs så fort hunden galopperar så cyklar du för fort. Hundens naturliga färdsätt é trav (mellangångarten), & galoppera gör de endast kortare sträckor, aldrig som transportgångart.

Ska hunden dessutom bära packning (é din hund tränad för det? Har du byggt upp hundens muskler för detta? Under hur lång tidsperiod?) så é bästa tipset för att ha e skadefri & glad hund att gå. Då märker du snabbt förändringar i hundens rörelsemönster, om den é trött/ halt el modstulen.

Din hund kommer alltid att försöka göra sitt bästa för dig, vilket innebär att den kanske inte "ger upp" förrän den é nära en kollaps. Du har ansvaret för att hunden inte hamnar i det läget, & ska du sätta packväskor på hunden (inget fel i det, många hundar trivs med att bära) så é det bättre om du é den långsammare parten i sällskapet.
//I-a
 
.. spontana reaktion é nej.

Utan någon större erfarenhet så är mitt svar också nej.

Jag tar ibland hand om en Weimaraner åt en kompis och har då med jycken när jag cyklar i skogen.
Det är jobbigt för henne att följa med. Även om hon gillar det så sliter det och jag skulle aldrig göra något för att öka belastningen.

Vad gäller tempo så kör jag full fart på stig, går det inte riktigt fort utför så har hon mer fartresurser än vi cyklister har ändå. Transportavsnitten på grus eller i värsta fall asfalt kör jag däremot långsamt. Helst i det lägre registret av "trav-fart".
 

avslutad210712

Gäst
Skulle aldrig falla mig in att klövja en hund som skall cykelrastas.

Skulle aldrig heller falla mig in att cykla längre sträckor sommartid med en hund eftersom risken för överhettning lär vara väldigt stor.

Hade en vortseh förut som sprang hur mycket och hur långt som helst om jag cykelrastade honom tidigt på morgonen eller sent på kvällen medans det mitt på dagen var betydligt sämre fart på honom.
 
Jag cyklar rätt mycket

med vår Samojed via sele och Walky-Dog och tycker att det fungerar bra. Mestadels travar han men det förekommer att han galopperar sträckor på upp till någon kilometer när han blir extra inspirerad.

Är det varmt väder väntar jag till svalkan kommer på kvällen.

Klövjning påverkar hundens rörelsemönster mycket speciellt i trav och galopp så det skulle jag inte försöka. Draghundar tränas bättre med drag än med klövjeväskor inbillar jag mig.

Thure
 
Enda jag kan tänka mig är om man vill vänja hunden vid klövjeväska och den tycker att cykelträning är det bästa som finns, då kan man ju köra med tom eller fylld med tidningspapper så att den förhoppningsvis förknippar det roliga med väskan. Men jag tror nog ingen hund vill trava med lastad väska då det blir ganska skumpigt och även en liten vikt blir extra tung.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...