Rimlig hotellstandard?

Jag har nu hunnit att besöka 108 länder, 88 på egen hand och ett tjugotal med hjälp av arrangörer. Enda gångerna jag anlitar arrangörer är när resorna är lite mer komplicerade att genomföra på egen hand; exempelvis vid svårare vandringar, när långa biltransporter ingår, vid besök på "udda resmål" etc.

En arrangör jag av och till anlitat är företaget Läs och Res och jag har vid ett flertal tillfällen reagerat, och protesterat, över den låga hotellstandard som alldeles för ofta ingår i deras resor. Resor som har en totalkostnad på 25 - 30 000:-.

Vad är en rimlig hotellstandard när man betalar såpass mycket pengar?

Skall man behöva acceptera att rummen inte alltid är uppvärmda trots att det är minusgrader utomhus, att hotellen är så sunkiga att man drabbas av loppbett, att badrummen har så kraftiga mögelskador att man får allergiska reaktioner, att duscharna ibland kan vara strömförande eftersom kallvattnet värms upp elektriskt medan det kommer ur duschen, att toalettstolar saknar sittring och är så spruckna så att vattnet ur dem läcker ut på golvet mm

Se exempelbilder på min hemsida. Välj länken "Aktuellt"

Någon som har liknande erfarenheter från andra researrangörer?

www.stalvik.se
 
Har ingen erfarenhet av Läs & Res men det är inte första gången dom varit på tapeten här. Det du beskriver är inte ok tycker jag. Är det hotell man betalar för så skall det vara någon form av godtagbar standard framför allt med tanke på de priser du betalat.
 
Var inne och tittade på bilderna och det var under all kritik, att en seriös arrangör har dessa hotellen är ju inte alls bra i deras avseende att locka andra resande. betalar man ett relativt saftigt pris i sammanhanget så förväntar man ju sig en "hyfsat" normal standard som äger i landet och där prickar nog inte dessa hotellen in direkt.
har själv luffat runt lite i europa både till tåg, flyg och båt. har även rest en del i asien och har aldrig varit i närheten utav vad du har stött på. självklart så är hotellstandarden oftast hög även i fattiga länder då den resande västvärlden gärna öppnar plånboken för att få skita på en "egen" toalett eller kunna duscha när man vill på dygnet. i ditt fall så skulle jag kontaktat arrangören och förklara ditt missnöjde med resorna och gärna lägga fram bilderna på bordet så att dem förstår vad deras kunder råkar ut för. ev. kräva en del av summan tillbaka!

har själv varit med om toaletter på balkan där duschen ingick men varmvatten inte ingick i priset. norra thailand där enbart ett hål i golvet var det enda alternativet och duschar i norra norge som gav oss stötar när vi duschade. kackerlackor, myror osv.
- i samtliga fall så har priset varit det avgörande och oftast bara en snabb natt för att återhämta sig eller passa ett tåg/båt/flyg kommande dag.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...