Korsa snö vid sommarvandring i fjällen (glaciärsäkerhet?)

Granibitarn, du missförstod mig. Om det var avsiktligt eller inte låter jag vara osagt men det är inte schysst att "tolka" andras inlägg och gissa vad de menar. Jag är superseriös, menade exakt det jag skrev, håller inte på med ironiska kommentarer. Är utbildad vildmarkspedagog men har inte så många fjäll här och saknar erfarenhet av glaciärer. Har länge velat gå en riktig vinterfjällkurs och var tacksam för att det gavs en länk då någon tidigare nämnt en kurs men inte förklarat ordentligt vilken kurs som åsyftades.
 
Granibitarn, du missförstod mig. Om det var avsiktligt eller inte låter jag vara osagt men det är inte schysst att "tolka" andras inlägg och gissa vad de menar. Jag är superseriös, menade exakt det jag skrev, håller inte på med ironiska kommentarer. Är utbildad vildmarkspedagog men har inte så många fjäll här och saknar erfarenhet av glaciärer. Har länge velat gå en riktig vinterfjällkurs och var tacksam för att det gavs en länk då någon tidigare nämnt en kurs men inte förklarat ordentligt vilken kurs som åsyftades.

Jag får erkänna att jag läste fel, fick för mig att det var du som var trådskaparen men insåg mitt misstag efter jag postat inlägget.

Lät det vara då min poäng om att inte ta alpin klättring för lättvindigt kanske är till nytta för andra som läser tråden.
 
Tack för alla genomförliga svar! Härligt att se lite tydliga exempel på varför glaciärer är farliga - hittade även ett väldigt otäckt exempel på folk som trodde sig undvika glaciären men misslyckades: https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=60816

För säkerhet vid snölegor tolkar jag det som att dessa enorma sprickor och hålrum inte bildas på samma sätt utan risken främst är om det finns vatten under så kan man gå igenom snön och falla ner & sugas med. Detta kan självklart vara väldigt farligt.

Om det inte finns något som antyder att det finns en större flod under, kan man då korsa med försiktighet och känna sig relativt säker? Något man bör tänka på när man korsar snölegor, t.ex knäppa upp ryggsäckar eller gå en och en? Eller är detta s.k. "overkill" ?
 
Snöbryggor kollapsar förr eller senare. Om de finns senare på sommaren finns sannolikt en del is som ett valv i taket på håligheten över jokken. Svårbedömt om bryggan bär en människa. Man kan förstås ha lite nytta av att fresta med en vandringsstav eller liknande.

Thure
 
Tack för alla genomförliga svar! Härligt att se lite tydliga exempel på varför glaciärer är farliga - hittade även ett väldigt otäckt exempel på folk som trodde sig undvika glaciären men misslyckades: https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=60816

Just denna händelse är anledningen till att jag råder folk att hålla rejält avstånd till glaciärer. Uppenbarligen var det en jokk som rann ut från glaciären som undergrävt. Denna jokks utlopp hade man troligen kunnat upptäcka längre ner och det hade varit en varningssignal. Men denna händelse måste anses vara extremt oturlig.

För säkerhet vid snölegor tolkar jag det som att dessa enorma sprickor och hålrum inte bildas på samma sätt utan risken främst är om det finns vatten under så kan man gå igenom snön och falla ner & sugas med. Detta kan självklart vara väldigt farligt.

Jo, det kan bildas hålrum även med ganska liten vattenmängd. Man drunknar väl inte men att falla igenom en eller två meter kan förstöra hela den vandringen.

Om det inte finns något som antyder att det finns en större flod under, kan man då korsa med försiktighet och känna sig relativt säker? Något man bör tänka på när man korsar snölegor, t.ex knäppa upp ryggsäckar eller gå en och en? Eller är detta s.k. "overkill" ?

Dina idéer är bra tycker jag, men det gäller ju då framför allt snö med jokkar under. Stöta med staven som thure skriver är också användbart - hårt!

Att gå igenom och fastna i ett hål är en risk, då måste man nog ha någon som hjälper till så att man kommer upp. Om man får sin underkropp översköljd av en jokk som rinner därnere - den behöver inte vara jättestor - så blir man snabbt passiv. Var ett sådant fall i Padjelanta för ett par år sedan, men mannen hade en kompis som räddade honom upp. De hade missat att se jokken som rann in under snön längre bort. Hade kunnat sluta mycket illa om han varit själv.

Ett tips är att gå där snöfälten lutar en aning, då undviker man dolda sjöar och vattensamlingar. Finns det en jokk och den har brutit igenom någonstans så går man dit och studerar hur snöbryggan ser ut. Ibland väljer jag att vada jokken.
 
Det ska nog nämnas att den sannolikt vanligaste skadan vid passage av snö är att terrängen är lite brantare och att man åker på baken/ramlar och sedan glider med hög fart in i väntande stenskravel i nederkant på snöfältet. Kan ge rejäla skador och på ett ofta otillgängligt ställe.

Håll koll på kartan vad gäller vattendrag under snön och känn dig fram med stav. Vid osäkerhet, försök hitta en annan passage eller gå runt. Det kan vara väldigt lockade att ge sig ut på snön då det ofta är lättvandrat jämfört med den steniga terrängen runtomkring men en bit ut så kan det se annorlunda ut och dölja sig sådant man inte upptäcker med ögat. Men med det sagt så är de allra flesta mindre snöfält helt ofarliga så det blir ju en bedömning man gör på plats.

Uttalar mig inte om glaciärer då jag inte har utbildning eller erfarenhet av dessa.
 
Mina 5cent. Går ofta på snöfält i fjällen, kan underlätta. Går aldrig på snöbryggor över jåkkar, finns typ aldrig anledning. Även om en känner med stav så är det ingen garanti. Hade det funnits säkra sätt att bedöma bärighet på snöbryggor borde repanvändning på glaciär upphöra. Jag kan inte förstå varför så många utsätter sig för risken att passera jåkk över snöbrygga när det oftast finns bra vadställen. Säkrare att vada på ett bra vadställe.

Går också orepat på glaciärer som är isrena. Repat på snötäckta glaciärer. Bra med kurser, men bäst att praktisera olika typer av klättring för att få rephanteringsvana och va snabb och säker när det är skarpt.

Ett par bilder från strax nedanför alep sarekjiegna, kanske kan illustrera lite kring hur det kan va å bedöma underlag
 

Bilagor

  • Sarek-60.jpg
    Sarek-60.jpg
    134.2 KB · Visningar: 430
  • Sarek-59.jpg
    Sarek-59.jpg
    65.6 KB · Visningar: 435
Förtydligande.

Snöbrygga över en glaciärspricka är en helt annan risknivå än snöbrygga över jokk på ett snöfält. Glaciärsprickor är dynamiska dvs de öppnar respektive sluts när glaciären rör sig vilket alla svenska och nordiska glaciärer gör oavsett tid på året. Sprickområden är framför allt där glaciären är konvex uppåt och där glaciären börjar luta mera nedåt.

Snöbryggor kan även finnas över glaciärbrunnar och sådana kan vara omöjliga att förutse.

En snöbrygga över en jokk skulle inte hålla alls vid plusgrader om den inte skulle vara försedd med ett valv av is undertill respektive en bit ned från snöytan som bildats under snöperioden av vatten som antingen smält av snön eller kommit från jokken vid snösmältning / högvatten eller via kondensation. Jag håller med kjpil om att det är svårt att bedöma hållfastheten. Ditt råd är förstås utmärkt men inte alla jokkar är lättvadade.

Thure
 
Att gå på snöbryggor över jokkar innebär ju avsevärt större risker än att gå över ett snöfält på jämn, torr mark. Men många tjocka bryggor skulle hålla för en rejält stor bil. Bra att använda dem tycker jag, om alternativet är ett vanskligt/omöjligt vad eller en halv eller hel dags omväg. Exempelvis finns en isbrygga över Sähkokjåhkå i sydvästra Sarek. Stigen mellan Boarek och Njoatsosvágge använder den bryggan som standardövergång och så har det varit länge. Det är förvisso mycket i fjällen som innebär risker. Å andra sidan spelar det väldigt stor roll att vara fokuserad på att hantera dem, så som vi gör under en fjällfärd (väl?). Detta slarvar vi ofta med hemma vilket i realiteten gör riskerna väl så stora där.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...