Eldningsförbud, vad gäller/praxis?

Det är faktiskt konstigt att de inte nämner kaminer. Eller rökning. Tycker infon ofta är väldigt dåligt formulerad. Man måste utgå från att en del inte är så klipska och kunniga som vi här på forumet. :p

Där jag bor (Uppsala län) infördes totalt eldninsförbud på eftermiddagen. Man räknar upp en rad saker man inte får använda utomhus. T.ex. värmeljus. Mindre smart person kan ju faktiskt tro att det som inte uttryckligen är förbjudet är tillåtet och tänka att jaha, då tar jag väl ett vanligt ljus då. Så mycket enklare och tydligare att skriva att inga former av ljus är tillåtna.

Bland tillåtna saker räknar man upp våffeljärn, smörgåsgrill och elgrill. Gud vad synd att man tydligen inte får använda kokplatta! Varför inte helt enkelt säga att eldrivna attiraljer är OK?

Tidigare har ju detta med friluftskök varit luddigt, men åtminstone det är tydligt och klart nu, i.v.f. här i länet.

Har för mig att jag läste om något län som hade förbjudet kök i skog och mark som har öppen låga, avger gnistor eller avger värme - det senare borde omfatta även värmepåsar som en del här tyck varit tilåtna då friluftskök varit förbjudet.
Jag rekommenderar ingetdera just nu, inte ens utomhus på egna tomten.

/Patrik
 
Har för mig att jag läste om något län som hade förbjudet kök i skog och mark som har öppen låga, avger gnistor eller avger värme - det senare borde omfatta även värmepåsar som en del här tyck varit tilåtna då friluftskök varit förbjudet.
Jag rekommenderar ingetdera just nu, inte ens utomhus på egna tomten.

/Patrik

Nej det stämmer inte. Länsstyrelsen kommenterar att elgrillar är undantagna från förbudet men påminner om att de avger hög värme. Kom i morse hem från Jämtland där jag använde just sådana påsar. Att vid normal användning starta en eld med dessa är som redan påpekats omöjligt.
 
Nej det stämmer inte. Länsstyrelsen kommenterar att elgrillar är undantagna från förbudet men påminner om att de avger hög värme. Kom i morse hem från Jämtland där jag använde just sådana påsar. Att vid normal användning starta en eld med dessa är som redan påpekats omöjligt.

Det finns ställen där man förbjudit allt som avger värme, låga eller gnista, se tex frågor och svar på denna sida
http://www.gastrikeraddningstjanst.se/toppmeny/nyheter/forstarkt-eldningsforbud/

Man måste kolla de lokala reglerna där man är och dessutom tänka efter, både en och två gånger.


/Patrik
 
Tack för länken, som någon skrev tidigare så borde samhället verkligen bli överens om graderingarna och vad de betyder ("Totalt eldningsförbud, nej vi har förstärkt eldningsförbud"). Försökte själv vaska fram motsvarande information kring läget i Norge och landade i kopia av den här tråden på fjellforum.no. :)

Jag antar du avser detta stycke:
Får jag använda stormkök eller muurikka?

Nej, eldningsförbudet gäller allt som avger värme, låga eller gnista.

Att likställa stormkök och muurikka (med varken värme eller låga?) med användning av värmepåsar tycker jag sätter fingret på det olyckliga i att definiera exakt vilken sorts grill man får och inte får använda var. Det är inte rimligt att förstå Gästrike räddningstjänst text som att man avråder från svetsning men totalförbjuder värmepåsar..

Runt Storulvån var f ö läget sådant att jag bedömde brandfaran som avsevärt lägre än 2014 då det fanns mycket långt och torrt gräs även om jag inte ska göra sådana värderingar (eller är det inte just det vi alltid gör?).
 
Katalysatorn på bilen?

Jag var på sent som i måndags denna vecka på en veteranbilsträff. Men som besökare med modern bil (för varmt för att cykla 22 km enkel väg) hänvisades man till att parkera bilen på en gräsmatta/åker (skyltar och parkeringsvärdar) med decimeterhögt gräs/markvegetation. Jag har fått lära mig att katalysatorn på bilar är väldigt het. Men jag tyckte det var klart olämpligt att parkera där som vädret nu är, men parkeringsvärdarna/arrangören tyckte tydligen det var OK att parkera där. Jäv**** vad det skull brinna om någon/några bilar skulle fått gräset att börja brinna. Gräs, bensin, bildäck....


Edit: tog tyvärr inget foto på den "parkeringen"

Per
 
Återstår då bara att alla vandrare förlägger sommarens turer i Ljusdal, Trängslet och andra brandhärjade områden där friluftskök är onödigt. Bara att ta med sig några paket grillkorv och senap och ketchup så är saken biff.

:cool:
 
Tack för länken, som någon skrev tidigare så borde samhället verkligen bli överens om graderingarna och vad de betyder ("Totalt eldningsförbud, nej vi har förstärkt eldningsförbud"). Försökte själv vaska fram motsvarande information kring läget i Norge och landade i kopia av den här tråden på fjellforum.no. :)

Jag antar du avser detta stycke:


Att likställa stormkök och muurikka (med varken värme eller låga?) med användning av värmepåsar tycker jag sätter fingret på det olyckliga i att definiera exakt vilken sorts grill man får och inte får använda var. Det är inte rimligt att förstå Gästrike räddningstjänst text som att man avråder från svetsning men totalförbjuder värmepåsar..

Runt Storulvån var f ö läget sådant att jag bedömde brandfaran som avsevärt lägre än 2014 då det fanns mycket långt och torrt gräs även om jag inte ska göra sådana värderingar (eller är det inte just det vi alltid gör?).

Ja, det var precis det stycket jag avsåg.

Friluftskök användes ju oftast i naturen men svetsning oftast sker i en verkstad/garage. I naturen finns torr vegetation och i verkstaden hårt betonggolv.
Jag ser tydliga begripliga skillnader som jag håller med om. Hoppas ingen får för sig att laga en skogsmaskin i skogen med gassvets just nu.

/Patrik
 
I dagens NSD står detta:

Norrbottens län tillåter eldning på privat mark, eldning med kol eller briketter – ej ved – vid iordningsställda grillplatser, och användning av campingkök och stormkök på eldsäkra underlag. Engångsgrillar, pyroteknisk utrustning och all eldning med öppen låga är förbjuden.

Källa: länsstyrelserna
.
Verkar som om man får laga mat ute, bara man har lite vett i skallen.

Länk: http://nsd.se/nyheter/omojligt-att-forbjuda-eldfangda-arbeten-nm4883454.aspx
 
Ja, det var precis det stycket jag avsåg.

Friluftskök användes ju oftast i naturen men svetsning oftast sker i en verkstad/garage. I naturen finns torr vegetation och i verkstaden hårt betonggolv.
Jag ser tydliga begripliga skillnader som jag håller med om. Hoppas ingen får för sig att laga en skogsmaskin i skogen med gassvets just nu.

/Patrik

Kompletterar efter att ha läst en artikel i min lokaltidning BLT idag (tyvärr bakom betalvägg så ingen poäng att länka) - MSBs jurist uttalar sig och säger att det inte finns lagstöd att förbjuda annat än det man nu förbjudit. Köra med skogsmaskiner, röka mm finns inte lagstöd att förbjuda idag. Kanske man kan förvänta sig ändringar i dessa lagar efter ett torrår som detta. Jag skulle se positivt ändringar i denna riktning.

Viktigare är för MSB kan ta fram en enhetlig skala för eldningsförbud med tydliga definitioner.

/Patrik
 
I dagens NSD står detta:

Norrbottens län tillåter eldning på privat mark, eldning med kol eller briketter – ej ved – vid iordningsställda grillplatser, och användning av campingkök och stormkök på eldsäkra underlag. Engångsgrillar, pyroteknisk utrustning och all eldning med öppen låga är förbjuden.

Källa: länsstyrelserna
.
Verkar som om man får laga mat ute, bara man har lite vett i skallen.

Länk: http://nsd.se/nyheter/omojligt-att-forbjuda-eldfangda-arbeten-nm4883454.aspx

Behövs nog tyvärr bara någon som inte har vett i skallen och ställer till en brand mha grill eller campingkök innan det blir helförbud här också.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.