Eldningsförbud och öppen eld

Alla olika tyckanden i tråden beror nog på att ingen vet säkert och då får man lita på sitt omdöme eller se till att vara på den säkra sidan.
Lagtexten säger:
1 § Myndigheten för samhällsskydd och beredskap ska meddela föreskrifter om för vilka byggnader eller andra anläggningar en skriftlig redogörelse för brandskyddet enligt 2 kap. 3 § lagen (2003:778) om skydd mot olyckor ska lämnas.
Sådana föreskrifter får meddelas om byggnader eller andra anläggningar
1.
...
7. som har en sådan utformning att risken för allvarliga skador vid brand är stor.

Har ett vedkök (eller för all del något annat typ av kök) en sådan utforning? Då det inte sägs uttryckligen i lagen är det domstolarna som avgör i domar, och finns ingen prejudicerande dom, vilket det troligtvis inte gör, vet inte ens Räddningsverket exakt var gränsen går.
Enda sättet då att få veta är att använda ett vedeldat kök under eldningsförbud och se till att bli åtalad för det. Jag gissar att du ligger pyrt till - så att säga - om du orsakar en skogsbrand med ditt kök, men att du knappast blir dömd för att ha använt det på en sandstrand med en hink vatten beredd bredvid.

Personligen väljer jag att inte ta med mitt vedeldade kök när det är eldningsförbud.
 
Jag tycker frågan är av samma karaktär som i någon annan tråd här - får man sova under tarp då det står tältning förbjuden?

Om jag funderar lite på lagstiftarens mening (dvs att förhindra skogsbränder) så tror jag INTE det är tillåtet att elda vedkök vid eldningsförbud men det är mitt kvalificerade troende som baseras på magkänsla och inte på juridik/prejudikat eller liknande.
Å andra sidan borde nog då även flera andra friluftskök förbjudas vid eldningsförbud.

/Patrik, som påträffade några oförtänksamma ungdomar som i somras, under rådande eldningsförbud, i naturreservat, på en stenhäll eldade en rejäl brasa av snustora pinnar, högt och blåsigt och långt från vattenbrynet. När jag påtalde det olämpliga skämdes de i alla fall och det blev ingen skogsbrand lyckligtvis
 
Tango,
Jag tycker inte alls att frågan är jämförbar, men tack för din input.
Som jag skrivit, omdöme och försiktighet kommer man långt på, och att elda när det är snustorrt känns osäkert, oavsett metod.
Precis som du skriver borde det dock isf gälla ALLA fritidskök, även det älskade gamla trangiaköket.

Fritidskök ÄR dock tillåtna även vid förbud. Så frågan är var gränsen för ett fritidskök. Ingen verkar veta och vedkök döms av vissa ut eftersom det är mer av en nischprodukt? Söliga spritkök borde vara förbjudna också isf, och gas det enda alternativet som är ok. Men spritköket lever kvar eftersom det använts så länge...det var ju trots allt bättre förr, eller hur?

Tänk också på att eldningsförbud gäller i reservat etc, oberoende av om det hällregnat i en månad. Min intention är inte att använda NÅGOT kök mitt i torrt gräs efter lång torka...tror någon det har ni missuppfattat frågeställningen ;).
 
Tango,
Jag tycker inte alls att frågan är jämförbar, men tack för din input.
Som jag skrivit, omdöme och försiktighet kommer man långt på, och att elda när det är snustorrt känns osäkert, oavsett metod.
Precis som du skriver borde det dock isf gälla ALLA fritidskök, även det älskade gamla trangiaköket.

Fritidskök ÄR dock tillåtna även vid förbud. Så frågan är var gränsen för ett fritidskök. Ingen verkar veta och vedkök döms av vissa ut eftersom det är mer av en nischprodukt? Söliga spritkök borde vara förbjudna också isf, och gas det enda alternativet som är ok. Men spritköket lever kvar eftersom det använts så länge...det var ju trots allt bättre förr, eller hur?

Tänk också på att eldningsförbud gäller i reservat etc, oberoende av om det hällregnat i en månad. Min intention är inte att använda NÅGOT kök mitt i torrt gräs efter lång torka...tror någon det har ni missuppfattat frågeställningen ;).

Jag vill hävda att vissa gaskök är väl så farliga som andra kök, särskilt minimalistiska kök som skruvas direkt ovanpå gastuben och sedan en kastrull ovanpå blir lätt ett gingligt torn som lätt ramlar och då är gaslågan i backen och risk för brand som sprider sig.
Jag tycker eldningsförbud borde innebära förbud mot att använda öppen låga i naturen.

Ang likheten med tält/tarp-diskussionen så tycker jag likheten ligger i följande: reglerna skrevs för länge sedan och hölls tämligen allmäna. Då inte tarp/vedkök fanns eller i alla fall inte var så vanliga förr men nu har de blivit vanligare men samma regler finns kvar utan uppdatering.

/Patrik
 
Det är ju lätt att se att där det råder eldningsförbud i USA, så är gaskök fortfarande normalt tillåtna, men alla vedkök, inklusive de som förgasar ved är förbjudna:

https://backpackinglight.com/forums/topic/25112/
http://gossamergear.com/wp/drought-fire/2
http://www.pcta.org/discover-the-trail/backcountry-basics/fire/
Hej. Tydligt att det behövs förtydligande från myndihetshåll.

Din motivering behöver dock andra källor ;) :
Första länken behandlar förbud då det är ont om material, för att minska ekosystemspåverkan.
Andra länken handlar om risk ich rekommendation.
Tredje hänvisar till områden där BÅDE ved och spritkök ej är tillåtna.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...