Eldningsförbud och öppen eld

Även om ingenting tråkigt inträffar är det förbjudet att parkera vid en plats där det råder parkeringsförbud,om än så kort liten stund.Ett förbud är ett förbud...

Ja, precis, just därför frågar jag: Bryter man mot eldningsförbud om man kör gasolkök?

Det står ju som sagt var på många ställen att man vid eldningsförbud faktiskt får använda grill (avsedd för kol eller bricketter) och att man får använda fältkök. Och texterna skiljer också på "öppen låga" och "öppen eld".

Men tidningarna har nu skrivit att man inte får grilla i parkerna. Så jag undrar om det alltså är nån slags utökat eldningsförbud eller om pressen missuppfattat vad som gäller?
 
Men tidningarna har nu skrivit att man inte får grilla i parkerna. Så jag undrar om det alltså är nån slags utökat eldningsförbud eller om pressen missuppfattat vad som gäller?

Det är nog pressen som missuppfattat, de brukar ofta vara bra på det. Det omtalade "grillningsförbudet" gäller naturligtvis brasor direkt på marken. Om du eldar i en anordning typ sprit- eller gasolkök, engångsgrill (borde förbjudas men av helt andra skäl än brandrisk!) eller flergångsgrill har du lagen på din sida såtillvida att du sköter det hela snyggt.

Grilla på!
 
Jag vandrade upp till Budalsvika genom ett snustorrt Tresticklan i förrgår.
När det var dags för kaffe så åkte gasköket fram. Det brandsäkraste (och också knottsäkraste) blev att helt enkelt ställa köket mitt på bordet inomhus.

Jag hade funderingar på den varianten av kök som brukar säljas på Odal mfl "Magic Heat/Magic Stove" men det fladdrar lågor ur det om det blåser och effekten är inte så där jättebra. Det får plats i Trangia-kaffepanna om man klipper av stödbenen två centimeter och funkar kanske bättre inomhus.
 
saxat räddningstjänsten

Du får...

grilla i en grill i din egen trädgård eller på särskild iordningställd plats ute i skog och mark. Grillkoll eller briketter är att föredra framför ved, som kan sprätta.

använda engångsgrill men bara om den är ordentligt uppställd. Engångsgrillen får inte stå direkt på mossa eller torrt gräs.

ha levande ljus och fotogenlampor utomhus vid exempelvis fest i trädgården

använda friluftskök om det uppställs så att torrt gräs eller mossa inte kan ta eld.

Du får inte...

göra upp eld på marken, inte ens med tät ring av stenar runt elden,

kasta cigarettfimpar i skog och mark,

genomföra gräsbränning,

det är inte heller tillräckligt säkert att göra upp eld vid vattenbrynet.
 
Du får...

grilla i en grill i din egen trädgård eller på särskild iordningställd plats ute i skog och mark. Grillkoll eller briketter är att föredra framför ved, som kan sprätta.

använda engångsgrill men bara om den är ordentligt uppställd. Engångsgrillen får inte stå direkt på mossa eller torrt gräs.

ha levande ljus och fotogenlampor utomhus vid exempelvis fest i trädgården

använda friluftskök om det uppställs så att torrt gräs eller mossa inte kan ta eld.

Du får inte...

göra upp eld på marken, inte ens med tät ring av stenar runt elden,

kasta cigarettfimpar i skog och mark,

genomföra gräsbränning,

det är inte heller tillräckligt säkert att göra upp eld vid vattenbrynet.

Man får alltså använda friluftskök. Då gäller det väl alla typer av friluftslkök, även vedeldade typ Wood Gas Stove eller liknande?

En annan fundering på samma tema.
Jag gick igår mellan Nyfors och Tyresta by, och passerade då Årsjöns rast/tältplats. Där stod på skylten bl. a. ungerfär att: man får elda endast vid eldstaden i anslutning till vindskyddet och att man även får använda stormkök. Betyder det att man får använda stormkök endast vid vindskyddet eller får man använda köket i hela området, och är det endast kök av typen Trangia man då får använda eller får man använda valfri typ av friluftskök?
 
Eldar man stormkök med ved, så kan det flyga gnistor.

Ja, men det kan hända olyckor med sprit och gas också.
Man kan ju tillochmed starta skogsbrand om man tappar sina glasögon en solig dag, men det är ju fortfarande tillåtet att använda glasögon i skogen, även när det är eldningsförbud.
 
Öppen eld skall begränsas neråt, åt sidorna och du som eldare är skyldig att tillse att det inte tar sig i gräs, ris eller rötter.
Så glöm bort dina pinnvedskök Johan och följ reglerna.

go tur
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...