[Skåne] Gissa bilden!

Glumslövs backar? I det som faktiskt heter Hilleshögs dalars naturreservat?

Intressant är att träffprocenten är väldigt i den här bildfrågeträden jmft med andra ute på internet. Det måste vara så att vi friluftsskåningar är ute mkt....
 
Hmm det kan bero på att en del av min praktik på Landskrona Miljöförvaltning var att undersöka möjligheter för en skåneled genom kommunen. Glumslövs backar var ett måste...fint där.

http://www.m.lst.se/NR/rdonlyres/2C...40F59BB700A37EEF1E98A14CC942E_scale_0_390.jpg

En lite otydlig bild men för lätt ska det inte bli! Enligt mitt tycke den vackraste ravinen i Skåne!

Lite pluspoäng för den som listar ut vad som fanns vid foten av ravinen fram till slutet av 70-talet?

Ännu en plus fråga , här blir det guldstjärna i kanten om man klarar den:
Om man följer bäcken som flödar i ravinen uppströms från ravinen kommer man till slut ett gult hus. Vad har huset varit förr i tiden?
 
Skäralid? Det ser onekligen ut som så, fotoriktning ca NO. Då borde det kunna vara hjortsprånget man ser i förgrunden.

Guldstjärnorna grejar jag nog inte.
 
Trikåmannen;378762 sa:
Hmm det kan bero på att en del av min praktik på Landskrona Miljöförvaltning var att undersöka möjligheter för en skåneled genom kommunen. Glumslövs backar var ett måste...fint där.

http://www.m.lst.se/NR/rdonlyres/2C...40F59BB700A37EEF1E98A14CC942E_scale_0_390.jpg

En lite otydlig bild men för lätt ska det inte bli! Enligt mitt tycke den vackraste ravinen i Skåne!

Lite pluspoäng för den som listar ut vad som fanns vid foten av ravinen fram till slutet av 70-talet?

Ännu en plus fråga , här blir det guldstjärna i kanten om man klarar den:
Om man följer bäcken som flödar i ravinen uppströms från ravinen kommer man till slut ett gult hus. Vad har huset varit förr i tiden?

-Klöva Hallar.
-Där fanns en dansbana. Den är faktiskt igång igen, söndagseftermiddagar under sommaren :)
-Det gula huset var en kvarn. Jag snackade med han som bor där (hans familj har haft kvarnen i flera generationer) och tydligen ska Region Skåne finanseiera en renovering för att få igång kvarnen igen.

PS till Puzfrau: Anderslöv räknas nog som by, men den byn ligger öster om Jällabjär. Bilden togs västerifrån i utkanten av Röstånga.
 
Senast ändrad:
Mats (karpaterna) har som vanligt rätt...kan bero på att han har varit med på många av vandringarna

Klövaravinen är för övrigt lite bortglömt, trots att det är minst lika fint som Skäralid. En vandring i ravinen kan göras lätt, medelsvår eller exotisk...

Den lätta är längs skåneleden på norrsidan. Fotot är för övrigt taget på en utkikspunkt längs leden precis där ravinen från att ha gått rakt västerut börjer sig nästan 90 grader mot norr.
På denna sidan av ravinen norr om utkikspunkten ligger en grotta nere i branten. Kommer tyvärr inte ihåg vad den heter, Mats gör du? Det fanns förr en skylt på leden som visade vägen tills en person begick självmord genom att hänga sig på platsen. Förövrigt kunde inte polisen hitta grottan utan en i lokalbefolkningen som mina föräldrar känner fick guida dem.

Den medelsvåra är sydsidan. Inga stigar men fin bokskog. Ett vindskydd ska finnas också.

Exotiska nere i ravinen längs bäcken. Bokskog, bäck och halvblött. Strömstarar häckar här.

Förövrigt gör sig ravinen som bäst snöfria vintrar när allt är täckt av rimfrost!
 
Lite svårare...

Eftersom det har varit för lätt innan får jag väl lägga in en svårare...

P4181386.jpg


1. Vad heter ravinen?
2. På vilken ås ligger den?

Ledtråd: Det är inte söderåsen...
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...