Monstersäck sökes

När man vandrar med kåta och fet sovsäck vintertid är det ett jäkla tryckande, pressande bökande för att få ner grejerna, särskilt när sovsäck och kåta svällt efter en tid ute.Jag vill ha kåtan stående på ena sidan ryggan, sovsäcken står på andra sidan. Trenden med höga smala säckar passar mig illa. En ryggsäck som Vulcan, men bredare, vill jag ha. Vad finns det på marknaden med större bredd än Vulcan? Ca 130-liters säck får det nog handla om.

Raskesven
 
När man vandrar med kåta och fet sovsäck vintertid är det ett jäkla tryckande, pressande bökande för att få ner grejerna, särskilt när sovsäck och kåta svällt efter en tid ute.Jag vill ha kåtan stående på ena sidan ryggan, sovsäcken står på andra sidan. Trenden med höga smala säckar passar mig illa. En ryggsäck som Vulcan, men bredare, vill jag ha. Vad finns det på marknaden med större bredd än Vulcan? Ca 130-liters säck får det nog handla om.

Raskesven

Ram: Norröna Reconpack, den äldre modellen med rörram. Väger 4,1 (uppmätt på digitalvåg) men sväljer allt. Bredare och längre avstånd mellan ryggsidan och utsidan av ryggen (djupare eller vad säger man egentligen.. ;) )?

Kan mäta om du önskar. Ytterfickorna går att ta loss, då väger den ca 3,5.

Även den nyare modellen av Reconpack lär vara bredare, men där är jag mer osäker på om den också är "djupare", det var några år sedan jag använde en sådan...båda modellerna är i alla fall högre, den nyare är högst...

Anatomisk: titta på Bergans Viking/Alpin, de ser klart bredare/djupare ut när jag har sett dem tillsammans med Vulcanister...


//J
 
Monstersäck

FJS tog fram en egen version av Reconpack i svart med fasta sidofickor förstärkta pulkaöglor och uppgraderat höftbälte. den borde funka fint. Finns bla hos Naturkompaniet. ca 5 tusen kr.
 
FJS version av Reconpack

http://www.recon.se/product_info.php...roducts_id=434
detta är inte FJS Versionen av Reconpack. Norröna gör alltså en version helt utifrån svenska specar. Tyvärr fick den inte komma ut på förbandet till slut pga att den är svart. Förbandet ville ha en svart men materielverket sa nej måste vara grön. Så detta parti såldes till butiker istället.
 
Klättermusens Mjölner 100 är en av de bredare på marknaden. Dock vet jag inte om den säljs längre. Det ryktas att Klättermusen skall komma med nya ryggsäckar nästa år.

Volymen på 100 liter är utan sidofickor. Har man de stora sidofickorna blir det 20 liter till, och om man packar upp den högt når man nog 130 liter.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...