Utrustning keb classic winter

jag har aldrig klättrat annat en den lokala klätterväggen och undrar lite om utrustningen till keb classic winter

vilken sorts repbroms borde jag skaffa?vill gärna att den ska vara enkelt att använda och inte vara svindyr.
vilken sorts stegjärn bör man satsa på som passar snowboardboots?
vad är en Prussik?

någon som deltagit och har lite tips till en total nybörjare får gärna dela med sig :)
 
snowboard, tja det kanske går

Ska du köra Alpina klassen med snowboard? Då blir jag faktiskt lite impad. Det är trots allt cirka 5500 höjdmeter fördelat på två dagar som ska göras. Men, det är väl iofs en fråga om pannben, ork och vilja. Betänk dock att det är högalpin terräng du ska röra dig i.
Sk Touring-klassen är klart humanare. Där slipper du stegjärn och glaciärprylar. Sele och broms kan du låna på station och jag tror att de kör clinics dagarna före där du kan testa att fira.
Om du aldrig haft en sele på dig, inte petat på glaciärprylar och inte har rört dig i fallterräng kanske du skulle fundera ett varv till.
Ta tag i någon som lära dig. Tänk på att det är inte bara dig, utan även din lagkamrat du har ansvar för på fjället.

Det är hursomhelst en högoktanig upplevelse.
/Mats
 
haha..skönt att hära att man ev kan impa på någon, jag tänker att det blir lite mer en ett vasalopp per dag i ansträngning.men jag har heller ingen aning..
är det jobbigare med splitboard en skidor?
 
splitboard med stighudar, förstås, går bra I Skitouringklassen är det inte lika jobbigt som ett vasalopp inte, men höjdvana - eller oräddhet - premieras
 
Vet inte om det var du som också skrev på Freeride? I så fall ha du fått ditt svar, tror jag. Utan erfarenhet tar man sig inte igenom Keb Classic, Alpinklass. Blir avplockad på vägen, ganska snart. Mig veterligen är det dessutom ingen som gjort det med splitboard. Går inte att hinna, om man inte råkar vara Kilian, men då är det liten chans att hen väljer ett så bökigt redskap. Där man om jag uppskattar det rätt, byter från gå till åkläge minst 10 ggr på en dag. Men den kortare banan är fullt möjlig, en kul upplevelse.

Man tar sig inte igenom Keb Classic, Alpinklass utan att vara genomtränad, till skillnad från Vasaloppet, Vättern, Maran etc som går att köra på pannben. Två dagar på raken är tuffare. Fredrik Sträng sa efter målgång att det var det jobbigaste han gjort.

När det diskuteras säkerhet, så är det så klart lagkamraten, men även ev räddningspersonal som man utsätter genom att vara dåligt förberedd.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...