Earth Hour - Släck ljuset!

Om fem minuter släcker jag ner mitt hem!

"Earth Hour

Mellan klockan 20.00 och 21.00 släcker de som vill ner allt elektriskt ljus.
Förra året deltog 2,2 miljoner Sydneybor och 2000 företag.
I år väntas 380 städer, över 16 000 företag och omkring 30 miljoner människor delta, bland annat 70 % av Kanadas befolkning.

Källa: WWF"

http://www.aftonbladet.se/klimathotet/article2148791.ab

Thomas
 
Utan att vilja förringa grundtanken, dvs att visa att man bryr sig om miljön, så har jag en liten fundering runt det här jippot. Ponera att 20% av all belysning ansluten till ett elnät släcks inom loppet av några minuter, och sedan på motsvarande sätt slås på igen. Det måste ju skapa en enorm fluktuation i förbrukningen och ställa stora krav på nätets förmåga att hantera en dynamisk last. Jag vet inte vad elbolaget säger om detta men blir inte förvånad om de misstycker en smula.

Som manifestation betraktat har Earth Hour betydligt större värde när det gäller PR än faktisk miljöpåverkan. Jag skulle klart föredra att vi alla satsade på en mer långsiktig sänkning av vår elförbrukning, t.ex. i form av bättre isoleringar, lågenergilampor, sol- och vindkraft etc. Bra att det hela förs upp till diskussion.
/R
 
Hm.. ja kanske är jag lättlurad.... slösurfade lite och stötte på artikeln, så det blev ett spontat inlägg i ämnet och en spontan miljöinsats, kanske mer symboliskt än verklig, har ingen aning.... men det låter ju realistiskt att det drar kräm att tända igen... även om jag nu fortfarande kör levande ljus... och har många kontakter utdragna, kanske är det så att fler låter det vara släckt en extra stund,...

Men som nämnts så är det ett bra sätt att uppmärksamma allmänheten, vi behöver ständigt påminnas.

Thomas
 
Jag är på din linje. Mysigt med ljus. Dessutom kom jag på en rätt häftig konsekvens trots allt..Tänk bara vad många ungar det kommer att födas runt nyår! :-D
/R
 
sambandet el och produktion (inte el)....

Ponera att 20% av all belysning ansluten till ett elnät släcks inom loppet av några minuter, och sedan på motsvarande sätt slås på igen. Det måste ju skapa en enorm fluktuation i förbrukningen och ställa stora krav på nätets förmåga att hantera en dynamisk last. Jag vet inte vad elbolaget säger om detta men blir inte förvånad om de misstycker en smula.
/R

Där jag bor "släcks" hela elnätet ned var o varannan dag, senast igår kväll när det åskade, av och på, av och på.....faktiskt en längre stund mellan 20.00-21.00 också, så vi deltog i detta miljöinitiativ vi också he-he. Fast det verkar inte som nätet i sig har problem med detta, utom kanske just när det åskar då (åsknedslag är kanske = alla lampor på ???).
Och jag instämmer också i att det är det långsiktigt förändrade medvetandet som kan vara största värdet i en sån här aktion..


Dessutom kom jag på en rätt häftig konsekvens trots allt..Tänk bara vad många ungar det kommer att födas runt nyår! :-D
/R

Ja vi har i alla fall bott ett antal år i länder med väääldigt många elavbrott, och har fem barn ;)
 
Jag är på din linje. Mysigt med ljus. Dessutom kom jag på en rätt häftig konsekvens trots allt..Tänk bara vad många ungar det kommer att födas runt nyår! :-D
/R

Barn runt nyår skapar problem, vare sig de föds mycket sent på året, eller mycket tidigt. i Sverige har vi ju i stället en tradition att tillverka dem vid midsommar för leverans i mars.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...