Köpa bilder...

Hej,
har en fråga vad det gäller rättigheter till bilder. Om jag tex ska använda bilder till en hemsida och inte vill lägga ner tusentals kronor för att köpa rättigheter till bilder av en proffsfotograf. Finns det då någon bra hemsida där man kan köpa bilder av glada amatörer men där priset förhoppningsvis ligger betydligt lägre?

MVH/
Nils
 
En hal del fotografer är väldigt kranky mot folk som "prisdumpar"...dock är de inte alls sura mot glada amatörer som låter dig använda bilderna greatis ironiskt nog.

"Ska det köpas så ska det kosta!" typ.
 
Jag själv är väl lite kluven. Jag fotar en hel del och har sålt en del. Roligt att visa upp bilderna på andras hemsidor, med mitt namn under självklart och då är det alltid kul med något i betalning. Att man får någon krona kanske inte är så kul, men man vill ju heller inte ta 500 spänn för en bild. En hundring eller så tycker jag det kan vara värt, man har ju trots allt lagt ner enormt mkt pengar i kamera samt att man lagt ner en hel del tid.

// Jocke
 
Tack för tipsen,

Vill göra rätt för mig och har svårt att se varför jag inte kan köpa bilder av en amatörfotograf som ändå gör ett bra jobb. Jag har kanske inte ett lika stort urval av fotografier som om man skulle vända sig till en blidbyrå, men jag ställer heller inte så höga krav på de bilder jag är ute efter. Varför skulle jag inte kunna betala en lite slant till en amatörfotograf och självklart skriva namnet på den personen som tagit bilden, istället för en mediabyrå?
 
Tack för tipsen,

Vill göra rätt för mig och har svårt att se varför jag inte kan köpa bilder av en amatörfotograf som ändå gör ett bra jobb. Jag har kanske inte ett lika stort urval av fotografier som om man skulle vända sig till en blidbyrå, men jag ställer heller inte så höga krav på de bilder jag är ute efter. Varför skulle jag inte kunna betala en lite slant till en amatörfotograf och självklart skriva namnet på den personen som tagit bilden, istället för en mediabyrå?

Det är egentligen inte det som är den springande punkten.
Det är om det är någon som försörjer sig (eller har ambitionen att försörja sig) på sina bilder.
Lika väl som det skiljer sig om vem som håller upp dörren för en person, är det någon som är anstäld som personlig assistent eller liknande eller är det bara en medmänniska? Det sätter saken i två helt olika ljus.

I dagens läge har utbildade/erfaran fotografer lite svårt att värja sig i konkuransen mot "svensonfotografer" eller vad man ska kalla dem. För den ena tar det inte lång stund att plocka upp kameran och bara ta en bild medans för den andra kan det vara många timmar eller dagar (eller veckor) bakom bilden. Därmed inte sagt att den ena bilden nödvändigtvis är mycket bättre än dan andra...

...man kan likna det lite vid att köpa batterier. Köper man sina vanliga AA-batterier i matvaru butiken slipper man ta en extra vända förbi specialbuktiken och får dem kanske också lite billigare. Nackdelen är att om för många gör så går specialbutiken omkull och när man vill byta klockbatteri eller vill ha ett bateri till bilnycketl fjärrkontrollen så¨är det mycket jobbigare att få tag i proffesionell service.

Missförstå mig rätt nu...jag menar att du gärna ska använda bilder från mer eller mindre duktiga amatörer, det är bilden som ska stå i fokus när du väljer bild, men att ge någon 200 kr för att de bara tagit en bild sticker lite i ögonen på någon som verkligen jobbat för sina bilder.

Jag har sålt en hel svit om tiotalet bilder för 300 kr. Det är lite mer av en symbolisk summa enligt mig...men det handlar ju så klart om subjektiva avgöranden när det gäller det exakta priset.
 
...man kan likna det lite vid att köpa batterier. Köper man sina vanliga AA-batterier i matvaru butiken slipper man ta en extra vända förbi specialbuktiken och får dem kanske också lite billigare. Nackdelen är att om för många gör så går specialbutiken omkull och när man vill byta klockbatteri eller vill ha ett bateri till bilnycketl fjärrkontrollen så¨är det mycket jobbigare att få tag i proffesionell service.

Du har en poäng, och jag är verkligen ingen förespråkare för den fria marknadens paradis på alla plan. Men samtidigt kan man undra om folk som köper amatörbilder överhuvud taget skulle ha köpt en bild om det kostat tio gånger så mycket hos ett proffs. Om proffsen har svårt att överleva så beror det ju på en för liten marknad.

Jag tror inte att alla proffs kommer att försvinna så att det skulle bli omöjligt att få tag på riktigt bra bilder när man behöver det.

Men som alltid så är konstens levnadsvillkor rätt så skakiga i marknadsekonomin där det som säljer per definition är bra konst.
 
I dagens läge har utbildade/erfaran fotografer lite svårt att värja sig i konkuransen mot "svensonfotografer" eller vad man ska kalla dem. För den ena tar det inte lång stund att plocka upp kameran och bara ta en bild medans för den andra kan det vara många timmar eller dagar (eller veckor) bakom bilden. Därmed inte sagt att den ena bilden nödvändigtvis är mycket bättre än dan andra...

Det kan ju vara så att det finns för många som försker försörja sig som fotografer. kanske ska en hel del av dem inse att de ska skaffa andra jobb?

Om du vill försöjrja dig på något så får du vackert se till att prestera något som någon annan är beredd att betala för. Om det då finns andra som gör det mycket billigare så är det ju synd för dig, och du får helt enkelt antingen se vilka mervärden som kan motivera dina priser, eller byta yrke.

Christian
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Matilda3 Köpa/välja billig kamera som tål tältboende Fototeknik 13
Damberg Köpa en lite bättre än kompaktkamera-kamera? Fototeknik 17
Razzle-Dazzle Köpa ny kamera i usa eller ej? Fototeknik 5
Colt3n Köpa Systemkamera Fototeknik 5
Colt3n Köpa ny kamera 10 000 - 12 500 kr. Fototeknik 1
helper Hjälp långzoomare vad köpa? Fototeknik 9
robkar97 Köpa objektiv från USA - tull, moms, etc? Fototeknik 4
marion12 Vill köpa en Olympus C5050 Fototeknik 1
heka Vad ska jag köpa för skärm Fototeknik 2
Kajjan Köpa kamera i Asien? Fototeknik 4
supergeten Vad ska jag köpa..? Fototeknik 6
somule köpa kamera i japan? Fototeknik 4
tbergman Vilket stativ ska jag köpa? Fototeknik 12
petmeu Köpa Diafilm Fototeknik 3
Wengen Vart kan man köpa digitalkamera billigt på nätet? Fototeknik 10
fibbla köpa affischer med skidmotiv? Fototeknik 0
playground Jag skall köpa foto ryggsäck...... Fototeknik 1
haggstrom_maria Kameraköp - men vilken skall jag köpa??? Fototeknik 15
Vandrare Köpa lithiumbatterier? Fototeknik 8
zeromaker Köpa kamera Fototeknik 1
robbanf Köpa systemkamera Fototeknik 14
Chrille74 Vill ha tips på bra funktioner att redigera bilder med Fototeknik 1
meto Objektiv till m43 för stämningsfulla bilder vid vandring i skogsmiljö Fototeknik 10
plaskdaja Ta kvälls/natt bilder Fototeknik 10
downhilldesign Behov av bilder från Sunnmöre Fototeknik 3
avslutatmedlemskap160620 Mörka bilder Fototeknik 3
sliwka2002 matta bilder Fototeknik 2
ala Spara digitala bilder, storlek, visning etc. Fototeknik 30
Anna Asplund Lagring av digitala bilder Fototeknik 16
Jarek Disiga bilder Fototeknik 2
Masse1973 Dammpartiklar i bilder? Fototeknik 3
MTB Är det fusk att manipulera bilder digitalt? Fototeknik 60
EdgeX Förminska digtala bilder med bra resultat? Fototeknik 7
Svenjohansson Lagring av bilder Fototeknik 28
Boots Lagring av digitala bilder Fototeknik 38
persson65 Problem med att sortera digitala bilder Fototeknik 6
ehn Överföring av digitala bilder Fototeknik 3
Kroppe Svårt med svartvita bilder. Fototeknik 6
Graip Lagra bilder på CD Fototeknik 15
mblund databas över bilder? Fototeknik 6

Liknande trådar