Babykläder i funktionsmaterial

Hej allihopa,

Jag och min fru planerar lite lätta vandringsturer i Montserrat, Katalonien i September. Med oss har vi vår 4 månader gamla dotter om sitter i bärsele på magen - ERGOBABY Original.

Vi har varit ute på lite provturer i skogen och upptäcker snabbt att hon och jag båda blir väldigt svettiga, där vi så sitter mage mot mage. Jag hittar inga bodys i funktionsmaterial för så små barn. Har ni några förslag?

Var kan jag få tag på babykläder i funktionsmaterial? Typ 100% polyester. Är polyester dåligt för småbarn?

Den ultimata utstyrseln hade varit en underställsoverall med huva och ärmar som kan vikas över händerna för att skydda från insekter :)
 
Om det är svalka för barnet du är ute efter är bomull betydligt bättre än polyester. Svettning är funktionellt. Avsvalningen förutsätter avdunstning hudnära.

Thure
 
Jag skulle säga tunna ullkläder. Vi körde med det en långhelg i Barcelona och en vecka med 35 grader på cypern. En vandring från Keb till Abisko hade vår då 9-10 månaders pojk så gott som bara ullkläder (inklusive skalbyxor!!). Kolla tex Nöstebarn, Engel eller cosilana men även polarn&pyret och NameIt har bra ullkläder.

Mvh
Peter
 
Ull är bra men onödigt dyrt för detta IMHO.

Bebisar växer ju ur sina kläder på bara någon eller ett par månader första 7-8 månaderna. Och tvätten av bajsiga kläder blir vettigare med bomull.

Thure
 
Ull är bra men onödigt dyrt för detta IMHO.

Bebisar växer ju ur sina kläder på bara någon eller ett par månader första 7-8 månaderna. Och tvätten av bajsiga kläder blir vettigare med bomull.

Thure

Nja, ullfibrer töjer sig så faktiskt kan man ha de lite längre. Köper man dessutom kläder med lite genomtänkt design, breda midjor, muddar i benändar kan man ha de ännu längre. Vi har inte gjort någon beräkning på det, men våra barn går runt på rätt få plagg i ull, även om vi har en del bomull också. Visserligen något dyrare, men då de kan användas betydligt längre tvivlar jag inte en sekund på att det faktiskt är ekonomiskt! Bästa exemplet är ett par utebyxor som pojken haft sedan han var dryga halvåret och fortfarande kan ha, 2 år senare. Bodys från Nöstebarn har använts så där 10 månader (från 3 till 13 månader, de sista 2-3 månaderna fick de gå som pyjamas när ärmarna började bli korta). Lilltjejen på snart tre månader använder fortfarande det setet med body och byxa som hon hade som första plagg på bb. Hon har vuxit ca tio centimeter och jag tippar att det räcker ytterligare 3-4 centimeters tillväxt. Grabben använder de tights som vi köpte till nämnda Barcelonaresa då han var 18 månader och ca 85 cm lång, han blir tre i höst och har passerat 95 cm för ett par månader sedan. Det finns dessutom en andrahandsmarknad för barnkläder i ull, så beroende på skick kan man sälja barnkläder för 50-75% av nypriset.

Det är väldigt vanligt bland människor som bär i sele och sjal att man använder ullkläder. Man bär ju barnet hud-mot-hud, så att säga, och de mesta annat blir rätt kladdigt om det är varmt. Bomull är ju ingen höjdare när man svettas lite.

Ull handtvättas med fördel, håller längre då, med en tvätt-tvål, tex olivoljetvål eller sidentvål. Väldigt praktiskt om man är på resande fot. Urin blir till såpa tillsammans med ullens lanolin så kissfläckar behöver inte ens tvättas utan det räcker med att låta det torka. Tyvärr gäller detta inte superwash-behandlad ull, dvs det mesta som säljs i "vanliga" barnbutiker (nöstebarn/engel/hocosa/cosilana/disana är obehandlad eller behandlad på skonsammare sätt). Bajsfläckar punkttvättar vi, det går snabbt och ullplaggen torkar på ett par timmar.

Nämnas kan också att vår snart treåring är känslig för värme/fukt och får utslag av att svettas i bomullsplagg. I ull är det aldrig nåt problem, så det är en stor skillnad på fukttransporten i bomull och ull.

Smaken är förstås som baken, men som heltidsbärande föräldrar (vi har en barnvagn som knappt använts) och har burit i sjal och sele många timmar per dag så föredrar vi definitivt ull och ullsilke framför alla andra material.

Peter HP
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...