Farligt dricka vattnet?

Hejsan!
Skall vandra med några kompisar i Sarek första veckan i Juli. Har hört att det dock inte går att dricka vattnet då det är lemmelår. Stämmer detta? Någon som har erfarenhet och kunskap kring ämnet får gärna sprida lite information.

Mvh
Hugo
 
Inga problem... om du frågar mig att dricka vatten i fjällen.

...men som Markus Falk i JP Nyströms så klokt utryckte sig på en konsert jag hörde för 15 år sedan:
"- Drick aldrig vattnet nedströms renhjorden" (samiskt ordspråk...).

Till detta kan jag lägga följande citat från min exjobbsexaminator Åke Fleetwood:
"- The final solution with polution is dilution".

Använd sunt förnuft och ligger det döda Lemlar i vattnet så kan du väl välja ett annat vattendrag att dricka ur. Men sannolikheten att du skall bli sjuk av vattnet är som jag ser det obefintlig.

Personligen är jag i så fall mer orolig för de atmosfäriska föroreningar som kan ha burits med från smältverket i Sulitjelma till glaciärerna i Sarek när det var i drift fram till 1980-talet....
 
Jag har alltid drickat vatten i Sarek. Direkt från bäcken, jåkken eller sjön.
Klart passar man på om vattnet är inte eller lite strömmande.

Det har redan skrivats om risken i fall det ligger döda djur som lämmel och ren i vattnet. Kolla själva här på Utsidan om detta. Jag tycker risken er marginell - det som gäller när man tar vatten är "fjällvett".

Bra tur - viktigare att dricka mycket vatten än riskere inte att dricka alls:cool:
 
Hejsan!
Skall vandra med några kompisar i Sarek första veckan i Juli. Har hört att det dock inte går att dricka vattnet då det är lemmelår. Stämmer detta? Någon som har erfarenhet och kunskap kring ämnet får gärna sprida lite information.

Mvh
Hugo

I Sverige har vi inga extrema mängder lämlar även då det är sk lämmelår. Från Norge har jag däremot hört historier om att man vissa år rensat bilvägarna i fjällen med traktorskyffel varje morgon för att få undan de lämlar som omkommit sedan förra dagen (trafikfara). Dessa berättelser låter så extrema att man undrar om de skojar med en.Sådana år ligger förstås mängder av döda lämlar även i fjällnaturen.

Men så är det inte i vårt land. Inte ens under lämmelåren på 70-talet tänkte man särskilt mycket på vad det var för vatten man drack. Men man tog förstås inte vatten i direkt närhet av döda lämlar. Så jag håller helt med de två tidigare skribenterna!

/Hans
 
Fler än en som följt en bäckdal uppåt har hittat både kadaver och smältis toppat med spillning och urin.
Drick säkert!
 
Jag ska till Sarek i början av augusti. Jag funderade ett tag på att ta med vattensreningstabletter men beslöt att skippa det.

Standardregeln är att vattnet är okej att dricka om:

- det rinner snabbt
- det är klart
- det inte smakar illa
 
Jag läste nyligen i US Air Force Survival Handbook och i Katadyns material att båda rekommenderar att rena allt vatten taget från naturlig källa. Personligen tycker jag det låter lite tomtigt att tro att vattnet skulle vara så himla rent i just svenska fjällen.
 
Blir man dålig av vattnet i fjällen då har man väldigt dålig mage och om det inte gick att dricka är det konstigt att människan inte har dött ut tidigare. Det finns inga föroreningskällor i fjällen som det finns i t.ex. i södra Sverige där det jordbruket förorenar.
 
Man kan även söka rätt på valfritt fjällvatten (inom rimliga gränser) på VISS och se vad myndigheterna kommit fram till. Här har vi exempelvis Virihávrre. Skulle själv aldrig komma på tanken att inte dricka fjällvattnet (exklusive lämlar o.s.v. :)).
 
Man kan även söka rätt på valfritt fjällvatten (inom rimliga gränser) på VISS och se vad myndigheterna kommit fram till. Här har vi exempelvis Virihávrre. Skulle själv aldrig komma på tanken att inte dricka fjällvattnet (exklusive lämlar o.s.v. :)).

Väldans bra karta de där, inte bara för vattnet. Den hade ju leder och allt utritat. Seg silverligth dock.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...