Klätterrep och karbiner

Hejsan, jag var precis på en kurs i Alpin klättring och glaciärvandring. Vi klättrade alpint och gick i replag över glaciärer. Och allt däremellan.
Om jag vill skaffa ett rep för det ändamålet, är det här bra rep då? Det är både halv,hel och tvillingrep på samma gång. Är det att föredra ? Och vad skiljer de två repen åt ?

https://www.climbing247.se/se/beal-joker-9-1mm-x-60m-dc-uc-orange.html#product-tabs

https://www.climbing247.se/se/beal-joker-9-1mm-x-60m-gd-uc-orange.html#product-tabs

Och vilka karbiner är att föredra ? HMS eller D-karbiner?
Jag har endast hms-karbiner, men de på kursen menade på att de endast var bra till bromsen, samt firning med hms-knop. Annars var D-karbiner att föredra.
 
Hej
Skillnaden mellan repen är att den GD i beteckningen har golden dry behandling (bästa impregneringen) som impregnering och den andra har dry behandling (bra impregnering)


Om glaciär och alpint så är så bra impregnering som möjligt kanon
 
Jag föredrar att ha typ runt 9mm till singelrep i bergen, runt 8.5mm dubbelrep på långa klippturer, och runt 8mm dubbelrep till is. Helst olika rep till olika ändamål.

Tänk att klippa sliter mycket. Is är impregnering otroligt viktigt, och det är mindre sannolikt att ett isrep utsätts för samma slitage som ett klipprep så länge en inte utsätter repet för vassa grejer. Beroende på vad du lägger i alpinklättring, så kan det slita mycket och snabbt om det innebär att dra repet runt stenblock å dyl.

Skulle jag bara ha 2 (3) rep till allt så skulle det bli ett dubbelrep 8.5mm och singel 9-9.5mm. Är själv inte så förtjust i beal då jag tyckt att jag slitit ut flera rep rätt snabbt. Men det kanske inte skiljer så mkt mellan olika tillverkare, jag vet inte. Har bara klättrat med tvillingrep ett par gånger och föredrar dubbelrep, känns bättre att leda på som singel om en dragit fast en knut eller dyl, och trasslar väl inte lika mkt men det är subjektivt. Och tjockare rep borde klara vassare kanter.
 
Jag kör typ en hms till bromsen. En stor hms till slingor ,prusiks, tblocs å annat jox, som backup om en tappat eller glömt bromsen och som också kan användas som handtag vid behov med en tblock, prusik eller dyl. Sen några små lättviktsskruvisar till standbygge. Går väl att ha dubbla karbiner också om en vill ha mindre friktion i en hiss.

Om en ska ha skruvisar till vinterklättring så skiljer det en del hur lätt de fryser ihop (Vilket är rätt drygt när det händer) mellan olika varianter. Jag vet dock inte vilka som är bäst
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
teoek Karbiner för aid Alpin / Bigwall 15

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...