Packlista - Lättpackning

Hm, desssa detaljdiskussioner om skor faller väl utanför trådens ram. Dags att flytta diskussionen till ny tråd? Jag startar en i af.
 
Är det här en lättpackning?

Ska till Sarek i Augusti för en tur på en vecka, kanske någon dag extra.
Är ingen nybörjare men samtidigt absolut inget proffs.

Räknas det här som en lättpackning? Vill gärna få förslag, kritik, kommentarer.

Sovsäck på comfort +9 ser dåligt ut, men tillsammans med min bivybag har jag sovit som en stock i ett vindskydd då det var -6. Det andra alternativet jag har är en dunsäck på 2kg som ska gå ner till -17grader.

https://www.geargrams.com/list?id=43142
 
Ska till Sarek i Augusti för en tur på en vecka, kanske någon dag extra.
Är ingen nybörjare men samtidigt absolut inget proffs.

Räknas det här som en lättpackning? Vill gärna få förslag, kritik, kommentarer.

Sovsäck på comfort +9 ser dåligt ut, men tillsammans med min bivybag har jag sovit som en stock i ett vindskydd då det var -6. Det andra alternativet jag har är en dunsäck på 2kg som ska gå ner till -17grader.

https://www.geargrams.com/list?id=43142

Jag skulle inte räkna det som lättpackning samt du saknar en del utrustningsdetaljer såsom: vad äter du med/i, vattenflaska, strumpor, kalsonger, vadarskor/tältskor, mobiltelefon, kamera, plånbok, nycklar...och kanske saker som andra bär? såsom kök, kastrull, bränsle.

Det jag inte förstår riktigt är att du har 3 regnalternativ...men inga byxor? Du har regnjacka, poncho och regnskydd till ryggan? till en vikt av 1300g.
Går du med poncho så blir du blöt om benen nedanför knäet vid regn, har testat det konceptet och det är inte bra i samband med regn och vindar :(!

Sedan liggunderlag till en vikt av 1300g?
Vad är en picknickmatta?

Själv använder jag ett uppblåsbart samt ett halvt cellplast liggunderlag att sitta på inne i tältet. Cellplasten väger 138g.

Så liggunderlag, regnkläder samt ryggan är där du kan spara in vikt på :)!

Speca gärna ner packningen i smådetaljer såsom jag har gjort, annars är det lätt att grammen som smyger sig på blir kilon :)! https://lighterpack.com/r/8gawfa
 
Jag skulle inte räkna det som lättpackning samt du saknar en del utrustningsdetaljer såsom: vad äter du med/i, vattenflaska, strumpor, kalsonger, vadarskor/tältskor, mobiltelefon, kamera, plånbok, nycklar...och kanske saker som andra bär? såsom kök, kastrull, bränsle.

Det jag inte förstår riktigt är att du har 3 regnalternativ...men inga byxor? Du har regnjacka, poncho och regnskydd till ryggan? till en vikt av 1300g.
Går du med poncho så blir du blöt om benen nedanför knäet vid regn, har testat det konceptet och det är inte bra i samband med regn och vindar :(!

Sedan liggunderlag till en vikt av 1300g?
Vad är en picknickmatta?

Själv använder jag ett uppblåsbart samt ett halvt cellplast liggunderlag att sitta på inne i tältet. Cellplasten väger 138g.

Så liggunderlag, regnkläder samt ryggan är där du kan spara in vikt på :)!

Speca gärna ner packningen i smådetaljer såsom jag har gjort, annars är det lätt att grammen som smyger sig på blir kilon :)! https://lighterpack.com/r/8gawfa
Tack för svar.

Till benen har jag byxholkar som jag glömt skriva ner. Tack

Picknickmattan köpte jag i Thailand för många år sedan. Hopikbar flätat liggunderlag kan man beskriva det som. Använder till mycket. Sitta på för att komma ovan mark en bit 1dm ungefär. Som att sitta på en telefonkatalog om det ger en bild. Den kan också veckas ut så det blir ett ca 2cm tjockt liggunderlag eller veckla ut så de fyller ett helt tält fast då tunnare liggunderlag. Praktiskt att veckla ut så vi lagar mat, man håll ler reda på sakerna och får fin yta att samlas på. Många funktioner, kan även vikas till en liten väska stor som en laptopväska. Kommer alltid vara med. Är egentligen mitt standard liggunderlag. Men tar med ett
extra iår som är tunnare fast med reflektor. Hört att det kan bli kallt i Sarek 😉

Kök bärs av en kamrat i sällskapet, vi blir totalt tre st i år.

Regn/vindjackan har jag där för vinden och för att ha ett skal. Den tål mycket regn men är egentligen en vind jacka. Hade den på keb och en tur i Härjedalen så den är jag också nöjd med.

Hur vadningen ska gå till vet jag inte. Det blir en ny erfarenhet för mig. Har neoprem skor som campskor vanligtvis det kanske funkar?

Men min tanke är gortexdamaskerna över kängorna sedan med buntband klämma byxholkarna runt vristen. Dum idé?

Med bara kängorna kunde jag stå 7min i badkaret utan att de läckte. Men såg att jag slarvade med vaxningen just där det läckt in.
 
Ska tillägga att jag lämnar alltid all form av elektronik hemma vid friluffsande. Undantaget är pannlampa om det är vinter eller skog på vår och höst.

Mobil och kamera nej tack. Plånbok och nycklar är stadsgrejer för mig så de stannar i bilen.
 
Hur vadningen ska gå till vet jag inte. Det blir en ny erfarenhet för mig. Har neoprem skor som campskor vanligtvis det kanske funkar?

Men min tanke är gortexdamaskerna över kängorna sedan med buntband klämma byxholkarna runt vristen. Dum idé?

Med bara kängorna kunde jag stå 7min i badkaret utan att de läckte. Men såg att jag slarvade med vaxningen just där det läckt in.

Då förstår jag lite mer hur du menar :)!
Vid vad så funkar neoprenskorna säkerligen bra och det kan funka om det bara gäller med något snabbt steg i vattnet att klämma/tejpa byxholken runt vristen :)!
 
Ska tillägga att jag lämnar alltid all form av elektronik hemma vid friluffsande. Undantaget är pannlampa om det är vinter eller skog på vår och höst.

Mobil och kamera nej tack. Plånbok och nycklar är stadsgrejer för mig så de stannar i bilen.

Ursäkta om du uppfattar min fråga som dum ( jag är inte och har aldrig varit bilägare ), men hur kommer du in i bilen om nycklarna ligger där?
 
Svar uppskattas

Slänger in en fråga här angående min packning då den här tråden är mest aktuell vad gäller vikt i dagsläget.

Jag drar inte ut för att "vandra", jag drar mer ut för att vistas ute i naturen. "Rekreation". Bo, äta gott, fiska, leva. Förflyttar mig mellan 0.5-2.5 mil per dag beroende på intresse, väder osv.

Jag har med mig mat för ca 8-10 dagar, uppåt 14-16 om fisket vill sig väl. Mitt kök är tungt men går att laga mat seriöst, maten är tung(men god). fiskeutrustningen också tung, men rolig att använda. Nappar det inte på ena sättet har jag fem till olika metoder att testa. Jag har en tung pocketbok med mig. Kanske rena turen att jag inte går in för fotografering också?

Mitt mål är sällan att vandra A till B. Blir lätt nyckfullt rörelsemönster, ibland gå tillbaka en bit längs samma led för att lättare komma in på en annan istället för att gena över mark som ser sumpig ut på kartan. Det är ju kul att kunna ändra sig och gå åt ett annat håll eller göra något annat än vad man ursprungligen tänkte.

För att hålla mig till topic: Jag har packat så absolut lätt som möjligt med de saker jag äger för att få ut det jag vill av att vistas ute. Det enda jag i grunden är missnöjd med funktion och viktmässigt är mitt regnställ. Nöjd med prylarna i övrigt, men skulle kunna trimma vikten på tält, sovsäck, ryggsäck, ca 1.5kg kanske för 15 000kr... För jag kan ju inte köpa saker bara för att det ska vara lätt, eller? De måste vara bra, dessutom anpassade till min användning och tåliga också, man måste våga plåga sin utrustning med.

Ska jag fila på annat i min packning är jag snabbt in och tummar på mina intressen med att över huvud taget vistas ute i det fria. Handlar det bara om att gå mellan a-b på 10 dagar är jag nere på strax över 14kg med befintlig utrustning utan att köpa något nytt, men även det är kanske tungt enligt många!

Jag bär dock på 9.7kg extra vikt för nöjes skull! Min packning väger in på 23,7kg! Efter tio dagar ute undrar jag vad som skulle kännas tyngst, startvikt på 14kg eller 23.7kg? Om det är riktigt skitväder hela tiden är svaret enkelt. Är det normalväder eller bättre svaret likaså :)

Vi har alla olika motiv och mål när vi drar ut! Jag kommer jobba hårt för att aldrig tänka fördomsfullt om någon jag stöter på ute vare sig de har slimmad packning, är annorlunda klädda, eller bär som en sherpa.

Lite respons kring vikten på min rygga och mitt tänk vore uppskattat.
 
Låt oss hålla denna tråd användbar!

Intressanta reflektioner, men du får säkert bättre respons, om du startar en ny tråd.

Avsikten med denna tråd är att samla folks packlistor, så att de lätt går att hitta för alla forumläsare. Ska den fylla sin funktion, mår den bäst av att inte späs ut av alltför många/långa utvikningar och sidospår.

(uppmaningen ovan gäller inte bara Naturmullen :))
 
Intressanta reflektioner, men du får säkert bättre respons, om du startar en ny tråd.

Avsikten med denna tråd är att samla folks packlistor, så att de lätt går att hitta för alla forumläsare. Ska den fylla sin funktion, mår den bäst av att inte späs ut av alltför många/långa utvikningar och sidospår.

(uppmaningen ovan gäller inte bara Naturmullen :))

Tack för svar. Vill inte ställa till med oreda i tråden.

Jag packar lättast möjligen efter målsättning med utevistelsen och behov, då landar jag på en så tokig vikt. Det får vara okej helt enkelt.

Jag funderade på en annan approach och dra min packlista eftersom den ändå är hyffsat lätt efter mina förutsättningar, jag kan motivera varenda pryl förutom ca 300 gram som består av bekvämlighet. Men tror att det skulle fått tråden att ta fyr :)

(jag släpar inte med muurika, våffellagg eller yxa ut, men om jag skulle så skulle det vara relativt lätta sådana) :D

Att packa lätt för mig är alltid att packa som lättast efter behov och förutsättningar, en låg slutvikt i sig på lastad rygga får aldrig bli ett självändamål, då börjar jag tumma på fundamentan i mitt uteliv.

Folk som läser mitt förra inlägg får gärna svara mig privat med sina tankar så lämnar vi tråden fri från vidare spekulation i det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikael.johansson Hjälp med att banta packlistan Lättpackning 7
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 365
oavsett.vad Packlista för 3-4dagar i Fjällen. Lättpackning 22
Ulvskog Min packlista - halv-lätt / halv-tung Lättpackning 15
dave1 Packlista för septembervandring Lättpackning 42
justsafe Kommentera Justsafe packlista Lättpackning 23
alven Kommentera Alvens packlista Lättpackning 74
Tranan Nu kommer jag inte längre - ännu en packlista Lättpackning 11
brigas hela min långa packlista:75 olika saker,enskilt/par Lättpackning 7
thomalin Min Solo packlista 2007! Lättpackning 73
magnus ul Meetup i Stockholm om lättpackning, 12e Dec Lättpackning 1
Still Alive Lättpackning vintertid Lättpackning 0
Vindaloo Lättpackning - syntet eller merinoull? Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Utbildning i lättpackning? Lättpackning 41
såg kan man som solo ha lättpackning Lättpackning 4
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning - ökar eller minskar försäljning? Lättpackning 25
tompa_m Överdriven lättpackning? Lättpackning 6
snowhound Lättpackning med hund - problem och lösningar Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning med 9-åring Lättpackning 1
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning med barn Lättpackning 12
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning - bara skåpmat Lättpackning 9
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning och hängmattor Lättpackning 5
Martin Fjäderlätt Getout satsar vidare på lättpackning Lättpackning 0
Razzle-Dazzle dansk lättpackning Lättpackning 3
Martin Fjäderlätt Lättpackning är inte UL Lättpackning 56

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...