Fiskevakter har beslagtagit 900 meter olagliga nät i Kalix skärgård.

Kustbevakning flyger flappflapp över kusten/havet och ringer båtarna

Du bor inte i Norrbotten eller hur

Vad har kustbevakningen att göra med avsaknad av åar i Norrbotten?

Vad får dig att tro att jag inte bor i Norrbotten?
Är uppvuxen på landet i Norrbotten bland många åar som man fiskat i som pojk.
 
Nedströms... Finns inget nedströms ute i havet

Bedriva spaning.... Vi pratar om havet. Vilka resurser tror du att kustbevakningen i norr har?.

Hej, du verkar inte vara den smartaste indianen i kanoten. Skärgården är nedströms älvar, n'est ce pas? De flesta norrländska älvar rinner ut i bottenviken, right? Fisk som skall uppströms behöver således passera skärgården.

Om de nu hittar nät har de ju en ganska exakt position på var de skall bedriva spaning, rimligtvis så vill ju tjyvfiskarna ta upp näten också. Känns orimligt att de bara vill döda fisk för sitt höga nöjes skull.
 
Om de nu hittar nät har de ju en ganska exakt position på var de skall bedriva spaning, rimligtvis så vill ju tjyvfiskarna ta upp näten också. Känns orimligt att de bara vill döda fisk för sitt höga nöjes skull.

Du läste kanske inte så noga. Detta verkade ju handla om bortglömda/kvarlämnade redskap.

Där kan de få vänta länge innan de hittar några tjuvfiskare...
 
Du läste kanske inte så noga. Detta verkade ju handla om bortglömda/kvarlämnade redskap.

Där kan de få vänta länge innan de hittar några tjuvfiskare...

Hrrm. Läsa noga var det:: "De flesta av näten var nyligen utlagda och tomma på fisk, men andra innehöll bland annat harr och havsöring."
 
Jag syftade främst på den bortglömda ryssjan. Det är ju inte lätt för kustbevakningen att veta om nån kommer att komma och hämta näten eller inte.

Och på havet har ju kustbevakningen lite svårt att gömma sig (tror inte de har ubåtar). Du kan ju på skoj räkna på vad det kan kosta att ha en båt med 2-3 man ligga och vänta dygnet runt i flera dagar på att nån ska komma och ta upp näten. Och så väga det det mot övriga uppgifter som kustbevakningen har.

Jag tror tyvärr inte du lyckas få det att rymmas i deras budget.
 
Jag syftade främst på den bortglömda ryssjan. Det är ju inte lätt för kustbevakningen att veta om nån kommer att komma och hämta näten eller inte.

Och på havet har ju kustbevakningen lite svårt att gömma sig (tror inte de har ubåtar). Du kan ju på skoj räkna på vad det kan kosta att ha en båt med 2-3 man ligga och vänta dygnet runt i flera dagar på att nån ska komma och ta upp näten. Och så väga det det mot övriga uppgifter som kustbevakningen har.

Jag tror tyvärr inte du lyckas få det att rymmas i deras budget.

Varför ska kustbevakningen utföra länsstyrelsen uppgifter? Och varför ska du ha det till havet? Läs artikeln igen. Det rör sig om grundområden i en skärgård. Fan, sluta gör bort dig.
 
Varför ska kustbevakningen utföra länsstyrelsen uppgifter? Och varför ska du ha det till havet? Läs artikeln igen. Det rör sig om grundområden i en skärgård. Fan, sluta gör bort dig.

Kustbevakningen har bevakat hela Bottenvikens skärgård under mina dryga 30 år här uppe och givetvis så kikar dom efter olagliga fiskeredskap när dom far runt i skärgården. Dom har väl en del utbildning i det ämnet verkar det som eftersom dom letar efter nät och fasta redskap innanför 3 m djup.

Sveriges naturbevakare har nästan halverats på 4 år och i Norrbotten är det ännu värre.
Av 52 så är det 16 kvar i Norrbotten.
https://sverigesradio.se/artikel/7466612
Jag vet inte om fiskevakter ingår bland naturbevakarna som det gör i andra länder som t. ex i vårat grannland i väster.
 
Kustbevakningen har bevakat hela Bottenvikens skärgård under mina dryga 30 år här uppe och givetvis så kikar dom efter olagliga fiskeredskap när dom far runt i skärgården. Dom har väl en del utbildning i det ämnet verkar det som eftersom dom letar efter nät och fasta redskap innanför 3 m djup.

Sveriges naturbevakare har nästan halverats på 4 år och i Norrbotten är det ännu värre.
Av 52 så är det 16 kvar i Norrbotten.
https://sverigesradio.se/artikel/7466612
Jag vet inte om fiskevakter ingår bland naturbevakarna som det gör i andra länder som t. ex i vårat grannland i väster.

Det må så vara men det är fortfarande länsstyrelsen som har fisketillsynen. Vilket också framgår av ursprungsinlägget som du själv skrev.
 

avslutad210712

Gäst
Många? Jag kommer på en just nu och det är Ängesåhn, Alsån i Överkalix, kommun samt några till som jag vet om annars heter det älv el. som riktigt små vattendrag heter bäck.Korpikån, Kalix kommun.
Du kan ju kika igenom länken så kan du räkna dom.
http://www.svenskgeografi.se/norrbotten/vattendrag-aaar-aelvar-floder-sjoear
;):)

Men Ängesån är liksom inget som Sörlänningarna kallat "Å". Att den heter Ängesån blir liksom konstigt flr sörlänningarna.
 

avslutad210712

Gäst
Det står väl ingenstans i artikeln att det var 30 "kast"?

Det står totalt 30 nät, på 5 olika platser. Det skull man väl kunna tolka som 5 kast om 6 nät vardera?

Det stod väl 30 nät om tillsammans 900 meter eller hur? Åtminstone det jag läste.

Akademisk diskussion.
 

avslutad210712

Gäst
Vad gör dom med all fisk?
Säljer dom till restauranger osv eller är det dessa man ser utanför livsmedelsbutiker och på marknader som säljer rökt fisk?

Eeeee

Man äter den. Hur kan du tro att folk som fritidsfiskar i Norrbotten ens skulla komma på tanke att SÄLJA fisken.

På marknaderna säljer man fisk man köper från uppfödare.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...