Sydtoppens höjd oklar på kebnekaise

Fjällvandringen på t ex Kungsleden och i Jämtland ökar och en jämnare fördelning av besökstrycket vore inte fel. Kebnekaiseområdet och norrut till Abisko och Riksgränsbanan är lättillgängligt.

Skall bli intressant att ta del av de nya höjduppgifterna när de kommer. Att nordtoppen på Kebnekaise kommer att var högst framöver är grundtipset.

Thure

Det "officiella tronskiftet" då nordtoppen blev högra än sydtoppen skedde sommaren 2019
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/har-ar-sveriges-hogsta-punkt-just-nu
Exakt när det rent fysiskt skedde vet nog ingen helt säkert.

Om Sarektjåkkå fysiskt är högre vet vi inte säkert nu men officiellt får vi antagligen mätverdena i slutet av året och då kanske ett nytt "officiellt tronskifte" - som kanske rent fysiskt skett långt tidigare...

/Patrik, väntar med spänning
 
Fjällvandringen på t ex Kungsleden och i Jämtland ökar och en jämnare fördelning av besökstrycket vore inte fel.

Håller med, en jämnare fördelning skulle vara mycket bra. Detta vill säkert STF, Naturvårdsverket och alla förvaltningar också. För att inte tala om några av samebyarna. Det finns många fjällområden som är mycket folktomma och som skulle kunna ta emot fler besökare. Men turister styr man dessvärre inte så lätt!

Det blir svårt att ladda upp i högklackat och rödvin i händerna i Sarek. [emoji3]

Jag är inte bekymrad för STF:s intäkter, de väger lätt i jämförelse med naturvärdena. Däremot är jag oroad över det opinionstryck som skulle uppstå om Sarek visar sig vara högst (för att nu upprepa min ståndpunkt ännu en gång). För ett sådant tryck kommer det att bli. Det finns mängder av folk vars huvudsakliga (eller rentav enda) skäl att besöka Keb är för att det är högst. Hur länge kommer myndigheterna orka stå emot det trycket om det skulle gälla Sarek?

Först kommer en stor mängd (relativt) fjällvana att se till att de kommer dit. Sedan vill alla andra också ha chansen. Så lätt som möjligt ska det förstås vara, helst enkelt att ta sig dit och inte för svårt att gå upp. Så klart vill ju inte förvaltningarna att det ska ske olyckor pga glaciär och alltför svår terräng, så de måste se till att underlätta innan olyckorna blir för många. Guidningar måste organiseras, osv osv. Jag ryser och fortsätter hantera mina sömnproblem...
 
Jag hoppas verkligen att Kebnekaise håller ställningen som Sveriges högsta topp(ar), allt annat vore förödande för ett så känsligt naturområden som Sarek.
 
Eller så spränger man ner toppen [i Sarek] så den inte är högst längre. ... /s
Det är nog ett bättre och klimatmässigt (smältande glaciärer och så) mera hållbart sätt
att långsiktigt hjälpa Keb att hålla sig överst. Åtminstone jämfört med att artificiellt skapa
säkrad glaciärhöjd. Och billigare... ;-)
 
Höjderna nu klara!

00
Jag ser nog inga konspirationsteorier bakom att mätningarna dröjer, jag tror bara man vill vara 110% säkra.
Rent ekonomiskt så drabbas ju varken lantmäteriet eller nån annan, med ett stort undantag. För STF vore det förstås en ekonomisk katastrof.
Som jag redan skrivit så skulle dock en viss skadeglädje infinna sig om Sarektjåkko går om.
Det blir svårt att ladda upp i högklackat och rödvin i händerna i Sarek. [emoji3]

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Sarektjåkkås toppar kommer nu vilken dag som helst att publiceras. Var igår i kontakt med geodata på lantmäteriet o fick info att Sveriges 3e högsta topp sarektjåkkås stortopp troligen kan få en nedgradering med nån meter. M. A. O kan vi konstatera att kebne efter lasermätningen är Sveriges högsta punkt o alla vi som varit oroliga för detta kan andas ut. Fick också info att en topp i sarekjåkkåmassivet får en uppgradering med hela 20 meter! Nämligen Buchttoppen som går från 2010 m till 2030.De andra topparna i massivet vet jag ej, men de kommer att publiceras snart. Kan tycka det är märkligt att toppar i samma berg får så olika....
 
Topparna nu klara!

Var igår kontakt med geodata på lantmäteriet som informerade att Sveriges 3e högsta topp sarektjåkkås stortopp troligen får en nedgradering med nån meter. Vi kan M. A. O lugnt konstatera att kebne efter lasermätningen är Sveriges högsta topp. Vi som varit oroliga för detta kan andas ut. Vidare fick jag info att en av topparna i sarektjåkkå massivet får en uppgradering med hela 20 meter! Nämligen buchttoppen som går från 2010 m till 2030m. De andra topparna vet jag ej men kommer att publiceras på lantmäteriet. Se närmaste dagarna enligt info. Märkligt att toppar på samma berg får så olika.... 4 av Sveriges 10 högsta toppar är i sarektjåkkå massivet....
 
Tack för informationen, och ganska märkligt att det skiljer så mycket som 20m mellan olika mätningar. Det är i det sammanhanget oväntat stora skillnader även beaktat olika mättekniker.

Samtidigt en stor lättnad att Sarek inte har Sveriges högsta topp med allt vad det skulle innebära för den ömtåliga naturen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Thunder91 Extrem höjd Allmänt om friluftsliv 12
jamo Tål tält mera vind på högre höjd? Allmänt om friluftsliv 14

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...