Hälsporre under fotsulan fram på foten?

Hej

Jag promenerar mycket och har nu några gånger fått lite smärta under vänster fot, mitt på den främre trampdynan, kan det vara hälsporre också fast det inte är vid hälen? eller bara någon annan sena som är överansträngd?

Jag har det senaste året gått +270 mil så jag har regelbunden vana och går i helt ok skor (Merell Moab GTX)

Är 51 år och ganska tung 100 kg

Häromdagen som ett exempel, gick en lite längre runda än normalt i stadsmiljö på asfalt, efter 8 km stannade jag för en kaffe på söder och sedan efter 15 min gick jag vidare och känner då en svag begynnande smärta som jag beskrev ovan, går lugnt vidare för att känna och efter 15-20 min försvinner det onda.
Har inte ont alls efter det när jag avslutar efter 20km

Igår blev det bara 9km men skall ut nu och det blir nog 15-20 km, får se hur det känns.

Jag och en god vän skall ha en stegtävling under hela mars så då lär det bli en rejäl ökning och vill ogärna få ont så jag tänker öka sakta nu för att vara förberedd.

Några synpunkter?
 
En vanlig orsak till smärta där är överbelastning.
Det kan vara en möjlighet att en främre pelott kan hjälpa att avlasta, kan vara värt att testa att skaffa bra (avgjutna) sulor utöver bra skor.

En vanlig följ av överbelastning är också stressfraktur / marsh-fraktur just där även om man är van att gå, då hjälper bara att låta bli att gå så mycket. Kolla upp det.

Hälsporre gör inte ont, men syns på röntgen, smärtan som sitter under hälen sitter snarare i senan som fäster där, så det är därför det kallas så.
 
Hej

Jag promenerar mycket och har nu några gånger fått lite smärta under vänster fot, mitt på den främre trampdynan, kan det vara hälsporre också fast det inte är vid hälen? eller bara någon annan sena som är överansträngd?

Jag har det senaste året gått +270 mil så jag har regelbunden vana och går i helt ok skor (Merell Moab GTX)

Är 51 år och ganska tung 100 kg

Häromdagen som ett exempel, gick en lite längre runda än normalt i stadsmiljö på asfalt, efter 8 km stannade jag för en kaffe på söder och sedan efter 15 min gick jag vidare och känner då en svag begynnande smärta som jag beskrev ovan, går lugnt vidare för att känna och efter 15-20 min försvinner det onda.
Har inte ont alls efter det när jag avslutar efter 20km

Igår blev det bara 9km men skall ut nu och det blir nog 15-20 km, får se hur det känns.

Jag och en god vän skall ha en stegtävling under hela mars så då lär det bli en rejäl ökning och vill ogärna få ont så jag tänker öka sakta nu för att vara förberedd.

Några synpunkter?

Mitt tips är som någon skrev, gå till någon som gör iläggsulor.
Jag har också problem i dessa trampdynor och i mitt fall har fettkuddarna nötts bort pga dåliga skor/jobb.
Jag har sedan många år iläggsulor med pelott som hjälpt mig mycket.
 
Har du otur är det marschfraktur i metatarsal 2 eller 3. Jag tycker inte att en stegtävling är någon bra ide i det läget.
 
Det finns väldigt många muskler och muskelfästen i foten som kan smärta utan att det behöver vara så farligt. Testa att vila lite så hinner foten förhoppningsvis läka och bli starkare dessutom.
 
Ursäkta min långsamma återkoppling (det är ju så fint väder :) )

Jag kan ha uttryckt mig lite oklart men mitt problem var inte särskilt allvarligt eller långvarigt, min fråga var mest för att undvika att förvärra skadan, jag försökte vara lyhörd på hur det känns.

Nåja jag gick en tur till samma dag som jag skrev inlägget, drygt 12 km och då utan problem, jag märkte att jag fokuserade väldigt på den foten och den delen vilket gjorde att jag var extra observant (aningen överdrivet)
Dagen efter 19 km och då kände jag mig mer stum i benen och lite tryck som inte smärtade under den aktuella foten.

dom senaste 7 dagarna har jag gått totalt 68 km och det funkar utan smärta men jag märker att gränsen går någonstans runt 20 km för mig

Era råd är så bra att jag skall nog kolla upp detta ändå, liksom för att utveckla mitt promenerade, skapa en marginal kanske?

Jag fick googla på Pelott för det har jag aldrig hört talas om, nu vet jag ;)

Jag gissar att ett inlägg som görs för mig specifikt bara passar en specifik sko? eller kan man flytta det?
Något förslag på ställe i Stockholm som kan dessa saker för en rimlig peng?

Tack för era råd jag uppskattar det!
 
Låter inte som Morton

Jag har Morton neurom, som satt sig på bägge fötterna. Det är en nerv som kommer i kläm, mellan två tår i foten. Gör galet ont. Har bredare skor numera och pelottsula, som lyfter upp främre delen, så att det blir mer plats för nerven.
Det hjälper inte alltid, men jag ska modifiera pelottsulan lite har jag tänkt mig, så att det blir ännu mer båge på framfoten.

Så...bredare skor, gott om plats för främre delen av foten...är mitt tips om det är Mortons neurom du lider av, men det låter inte som det direkt.

Det är inte bara vandringsskorna jag har sula i, utan flera andra också. Det har hjälpt mig till 95 %.

https://www.podoshop.se/category/mortons-neurom
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...