Sony Rx100

Så hemma efter fjällvandring. Min nr 2 Sony RX100 dog på vandringen. Den är inlämnad på garanti och jag är spänd hur den blir bemött. Den var vad jag vet inte utsatt för något speciellt utan gav bara upp. Bilden blev ett grönt rutigt mönster och fastnade på olika sätt. Så inget jag kan rek för uteliv. Annars var det en spännande kamera med bra ljudstyrka som jag uppskattade mycket.
 
Men... alla ni som berömmer kameran...
Saknar ni inte rejäl zoom?

undrar HåkanF

Det är alltid en kompromiss. Långzoomarna är sämre på ljusstyrkan t ex och sensorerna brukar vara mindre och sämre. Kamerorna blir större också. Vill man ha lite mer zoom är Nikon P7700 intressant också. Den har fortfarande bra ljusstyrka, men ändå 200mm zoom.

Nu har jag ingen rx-100, men jag saknar nästan bara zoom när jag vill plåta något djur. Då har man aldrig tillräckligt.

Inlägget skrivet med mobil
 
Jag har en RX100 som jag använder när jag inte orkar släpa på min systemkamera. Eller
så använder jag den som "vidvinkel" och har systemkameran med zoom. Jag har varit mycket nöjd med min. Om man orkar pilla en del så finns det stora möjligheter att ställa in den som man
vill ha den. Det i kombination med ett snabbt minne så blir den ganska rapp.

http://farm9.staticflickr.com/8068/8269909634_838277a33b_o.jpg

där är en fullres, inget specielt men något att titta på
 
Jag bytte systemutrustningen mot Sony dsc-rx100 mk2 inför höstens vandring, helt klart en spännande variant! Jag är på det hela väldigt nöjd med kameran, känns som ett seriöst verktyg som snällt anpassar sig efter hur jag vill jobba och levererar fin bildkvalitet. Även filmkvaliten är bra, det är en njutning att plugga kameran till HD-tv'n.

Den har riktigt bra förmåga att täcka upp ett stort dynamiskt omfång, vilket förstås är helt avgörande när man fotar landskap. raw-format förstås, och många varianter av HDR-inställningar och multiexponeringar gör att man kan fånga upp en fint omfång och hålla bruset i schack.

Inställningsmöjligheterna är riktigt bra, och det går att programera om knapparna så att man har direkt tillgång till det man vill ha närmast till hands. 'Snabbmenysystemet' med tillgång till de vanligast använda inställningarna är också smidigt när man väl lärt sig det, även där går det att ställa in vilka inställningar man vill ha med och i vilken ordning.

Som jag fotar är vinklingsbar skärm ett stort plus; inte minst när man står med kameran på stativ eller fotar macro nära marken gör det väldigt mycket för att underlätta handhavandet. Jag gillar också att batteriet kan laddas direkt i kameran, och att det görs med standard micro-usb; det gör att det inte behövs någon särskild laddare att hålla ordning på, och att samma laddare som används till mobilen, surfplattan osv också laddar kameran. Men jag köpte i alla fall en separat laddare för några tior, tillsammans med ett knippe extrabatterier från Ebay.

Apropå mobil och surfplatta så älskar jag verkligen hur enkelt det är att skicka bilder till dem via NFC, genom att helt enkelt dutta dem mot kameran - superenkelt och väldigt användbart till vardags! Perfekt när man kvickt vill maila iväg några foton, lägga nåt på Facebook eller dylikt. Lika enkelt är det att koppla ihop dem om man vill använda mobilen som fjärrkontroll, men det har jag inte använt så mycket.

Nåt negativt går det kanske också att komma på; jag saknar en fysisk knapp för att mekaniskt fälla upp och aktivera blixten, men det är väl en vanesak. Skärmen är rätt rep-känslig, så ett lcd-skydd från scratch är att rekommendera. Den är också rätt hal att hålla i; men efter att greppet AG-R1 är monterat så känns den betydligt stabilare. Den kunde förstås också gärna fått vara lite vädertätad.

Men... alla ni som berömmer kameran...
Saknar ni inte rejäl zoom?

-Jo, det är klart - när man lämnat systemkameran och ett riktigt teleobjektiv hemma så blir det lite knapert med fågelfotandet förstås. Men den jämförelsen är orättvis, man skulle väl snarare jämföra med någon av superzoom-kompakterna. Då förlorar man som sagt på en hel del andra punkter, samtidigt som man kanske ändå inte direkt får en kamera att fota flygande fåglar eller så med, så man får väl välja och prioritera helt enkelt. Men jag tycker att brännviddsomfånget på rx100 är fullt tillräckligt för landskap och vardagsfotande, och med bra optiska prestanda och riktigt hög upplösning finns det ju lite utrymme att beskära sig till ett eller annat nödskott på längre håll ibland..

Per
 

Bilagor

  • _DSC0875_hökuggla_640px_web.jpg
    _DSC0875_hökuggla_640px_web.jpg
    224.9 KB · Visningar: 864
Dum som jag är

Nu har jag testat RX och blev mycket för tjuts i kameran. Men men det är ingen äventyrs kamera. Efter tre dagar har den lagt av efter hamnat bland blöta badkläder. Jag som var så förtjust i kameran. Lycka kan vara kort. Bilderna innan blev bra men vad hjälper det.

Jag testade ännu en gång och resultatet utan att jag gjort något speciellt. Jag gillar kameran men frågan är om jag skall köpa en tredje??? Hjälp mig med ett bättre alternativ?
 

Bilagor

  • P6081329.jpg
    P6081329.jpg
    70.9 KB · Visningar: 628
Jag testade ännu en gång och resultatet utan att jag gjort något speciellt. Jag gillar kameran men frågan är om jag skall köpa en tredje??? Hjälp mig med ett bättre alternativ?

Jag har oxå sneglat på denna kamera. Bildkvaliteten verkar utmärkt, men kanske inte speciellt vattensäker? Du kanske skulle kolla nån vattentålig modell, typ Nikon AW1.
 
Har mark 3 och är nöjd med tåligheten. Jag vet inget om vattentåligheten, men den har fått utstå fall mot såväl KLAS som sten.
 
Hur länge har du haft den? Den är väl mycket ny? Funkar det bra med wi-fi?



Jag var mycket nöjd med mina ända tills de gick sönder. Underbar liten kamera som följer med. Sökaren på III måste vara trevlig.


Jag har haft den sen nyår, men är redan uppe i 5400 exponeringar, och då ser jag mig inte ens som en amatörfotograf. Den har alltså hängt med precis överallt och håller riktigt bra hittills.

Wifi funkar mycket bra så länge man kör jpeg, vilket jag inte gör. Vid RAW skickas bara den lågupplösta inbäddade jpegen över.

Ett problem är att det inte verkar finnas någon bra linskorrigeringsprofil för kameran. Det är bara ett problem vid RAW, jpegsen är helt korrigerade. Men vid RAW och motsvarande 24 mm är det ett reellt problem.

Sökaren är underbar. Lite störande dock att kameran stänger av sig själv när man fäller in den.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...