Lätt tält för svenska fjällen

Kanske finns tråd om detta redan men inte i lättviktsforumet.

Har ni några förslag på lätta 2-personers tält för svenska fjällen på sommaren (juni - september)?

Jag gillar Hilleberg men har svårt att hitta något riktigt lätt med tillräckligt bra komfort som funkar i den svenska fjällvärlden.

Har kört med Nallo 3GT för två personer under många år och har varit väldigt nöjd med det. Det som inte är bra dock är att det låter hiskeligt när det blåser mycket (10-15 m/s) och att sovsäckarna blir blöta i fotändan när det blåser och regnar. Skulle gärna vilja ha ett lite lättare tält också, Nallo 3GT dom nya väger 3,1 kg, mitt gamla som är trasigt 2,8 kg samt att man helst vill ha golv om man har stor absid (runt 200 gram kanske man kan klara sig med).

Om jag fortsätter på Hillebergtemat så vore det naturliga om man vill gå lätt att köpa Nallo 2 men det väger 2,4 kg vilket jag tycker är lite för mycket och sen kvarstår problemet med blöta sovsäckar.

Den saken löser sig om man istället satsar på ett Kaitum 2 som har två absider vilket också gör ventilationen och utsikten flera snäpp bättre men då är man uppe i 3,1 kg igen.

Jag har sneglat lite på Anjan 2 också det klassas som "yellow label" av Hilleberg och är väl egentligen för varmare klimat än vad man kan råka ut för i fjällen. Ibland är det minus och blåser och då lär man hitta bra vindskyddade platser om det ska räcka med delar av innertältet i mesh. Vikten är 1,8 kg och det vore kalas om man kunde hamna däromkring för två personer.

Vad tycker ni andra är bästa lösning för den svenska fjällen för två personer som vill gå lätt? Hillebergs tält kanske inte går under ultralätt packning men det ska ju funka också, jag vill absolut inte sova i en stuga bara för att vädret är dåligt ))
 
Jag tror du har svaret själv. Kaitum om du prioriterar komfort i lägret och Anjan om du prioriterar komfort när du går (dvs låg vikt) och vill hålla dig till vanliga nordiska tält. Jag har inte Anjan och kan inte gå i god för det men jag tror inte det kommer blåsa rakt igenom och sänka komforten avsevärt jämfört med ett Nallo snarare högre komfort med bättre ventilation i många lägen. Jag har använt både Nallo och Enan (som ju liknar Anjan) på sommarfjället. Har man däremot ett yttertält som inte går ner till marken och inget innertält som ett Zpacks Duplex (har ett sådant också) då blåser det rätt igenom om vädret är sådant. Allt handlar om vad man prioriterar.

Tillägg: den enda nackdelen jag har märkt med Anjan och Enans konstruktion är att det lättare blir kondensvatten på golvkantens / badkarets insida. Samma sak med Unna om man rullar upp långsidornas nederkant och exponerar golvet. Tror det beror på att det inte finns något isolerande lager utanför där yttertältet går upp och att daggpunkten då flyttas till innertältets golv.
 
Kanske finns tråd om detta redan men inte i lättviktsforumet.

Har ni några förslag på lätta 2-personers tält för svenska fjällen på sommaren (juni - september)?

Jag gillar Hilleberg men har svårt att hitta något riktigt lätt med tillräckligt bra komfort som funkar i den svenska fjällvärlden.

Den saken löser sig om man istället satsar på ett Kaitum 2 som har två absider vilket också gör ventilationen och utsikten flera snäpp bättre men då är man uppe i 3,1 kg igen.

Jag har sneglat lite på Anjan 2 också det klassas som "yellow label" av Hilleberg och är väl egentligen för varmare klimat än vad man kan råka ut för i fjällen. Ibland är det minus och blåser och då lär man hitta bra vindskyddade platser om det ska räcka med delar av innertältet i mesh. Vikten är 1,8 kg och det vore kalas om man kunde hamna däromkring för två personer.

Vad tycker ni andra är bästa lösning för den svenska fjällen för två personer som vill gå lätt? Hillebergs tält kanske inte går under ultralätt packning men det ska ju funka också, jag vill absolut inte sova i en stuga bara för att vädret är dåligt ))

Angående Anjan2 så har jag använt det https://www.utsidan.se/friluftsguiden/lager/talt/hilleberg-anjan-2_4094 ett väldigt bra tält, dock skulle jag inte vara två fullvuxna i det, utan välj då ett Anjan 3 om det är den modellen du vill ha för 100g mer vikt eller ett 3GT för komfort.

Kaitum 2 använder jag när vi är två som vandrar, vikten pp blir ju 1.5kg och utrymmet är ju oslagbart på ett två-manna.
 
Hillegerg o lättvikt är en motsägelse. Vill du ha nåt lätt får du leta bland andra märken, såsom terra-nova, force-ten, bl a.
Vill du ha ultralätt så kanske du kan kika på kombinationen ul-tält utan absid plus tarp. En stunds extra uppsättning, men samtidigt fåru rejäl ventilation att ex. laga mat i utan att vara rädd.
 
Jag har använt Anjan i svenska fjällen, även vid samtidigt rejält blåst och regn och aldrig haft problem att det skulle ha regnat in i innertältet genom glipan mellan yttertältet och marken. Inga problem att tälta vid minusgrader heller. Har dock själv kompletterat en del av innertältets mesh-vävnad vid fotändan med tälttyg jag fick från Hilleberg för att minska "draget". Ändå fortfarande väldigt bra ventilation.
Hittills varit mycket nöjd med Anjan öven under riktigt tuffa förhållanden. Dock förstås ej använt det på vintern.
Är man två personer, så skulle jag dock antingen välja versionen med större absid eller Anjan 3.
 
Är ljudvolymen besvärande är kanske kupoltäkt ett bättre val? Helsport Reinsfjell eller Hb Rogen eller Niak?
 
Nordisk oppland 3 lw.....2kg riktigt lätt o rymligt tält.
Jag är grymt nöjd iaf..
 

Bilagor

  • DSC_3220.jpg
    DSC_3220.jpg
    50.3 KB · Visningar: 2,479
Nordisk Halland 2 LW

Jag har nu varit ute några nätter på fjället med Nordisk Halland 2 LW. Det har närmast identiska mått som Hilleberg Nallo 2, men väger endast 1500 g (mitt exemplar 1460 g inklusive påse, lagningshylsa och instruktionsboken som råkade ligga i). De skillnader jag kommer på är att ingång endast finns på högra sidan i absiden (nackdel), att det har en högt placerad ventil på baksidan (fördel) och att ventilerna inte går att stänga helt (nackdel på vintern).

De tycks ha åstadkommit den låga vikten genom en mycket tunn duk och eventuellt också tunnare bågar. Jag var inte rädd att duken skulle spricka under normala förhållanden, men gissningsvis blir slitstyrkan lägre. Jag räknar med att få lappa golvet efterhand. Jag tyckte det fladdrade mycket den blåsigaste natten, men jag vet inte hur mycket ett Nallo hade fladdrat uppsatt på samma plats.

Jag hade däremot lite problem med att tältpinnarna drogs upp. Eftersom en har försvunnit så tänkte jag komplettera med fyra grövre pinnar att sätta i vindens riktning. En annan irriterande detalj var att det finns en söm kvartsvägs in i varje bågkanal där bågarna tenderar att fastna så man får hjälpa till att leda dem rätt.

Sammanfattningsvis
+ Lätt
+ Bra kvalitet
+ Bra ventilation
+ Bra vindstabilitet
+ Den röda färgen är snygg och syns utan att skrika

- Troligen dålig slitstyrka
- Bågarna fastnar i kanalerna
- Klena pinnar

Jag är i alla fall nöjd med köpet och tycket att det verkar som ett ganska idealiskt tält för sommarfjället om man använder det ett begränsat antal dagar per år och accepterar att det inte kommer hålla för evigt. På vintern skulle jag inte använda det över trädgränsen. Jag köpte mitt med 30 % rabatt, men det är ju billigare än ett HB i vilket fall.
 
Kan ju slänga in en bild jag med, här uppställt över lunchen då en regnskur drog in. Glipan mot marken kan styras genom att förlänga eller korta banden till pinnarnas öglor. Kan tillägga att jag tittade på Oppland men en avgörande faktor var att man ska kunna öppna och rulla undan framsidan för att kunna ligga och beundra den fantastiska utsikten...
 

Bilagor

  • DSCF8828.jpg
    DSCF8828.jpg
    37.8 KB · Visningar: 2,366
Har dock själv kompletterat en del av innertältets mesh-vävnad vid fotändan med tälttyg jag fick från Hilleberg för att minska "draget". Ändå fortfarande väldigt bra ventilation.

Jag har också et Anjan GT som är nytt för i år. Efter en kall dragig natt började vi fundera på att sy en tygbit som meshdörren kunde stängas med. Det gläder mig att Hilleberg själv har varitt medverkande till utförandet av denna idé.

Kanske Hilleberg skulle ofra et par gram och sy in den möjligheten i modellen?
 
Blåser i fjällen

Då det blåser i fjällen så skulle jag satsa på ett med såpass stor absid att det går att laga mat i den. Sedan skulle jag satsa på motsvarande Hillebergs red label-klass, dvs rivtåligt tält med bra yttertyg.

2-3 kg får man nog räkna med.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
tsd lätt tält Lättpackning 2
Jörgen Fjaderlatt.se The One - intryck av ett lätt tält Lättpackning 26
Ulvskog 1 person tält - lätt alternativ Lättpackning 10
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 365
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 26
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...