Sydtoppens höjd oklar på kebnekaise

Pratat med lantmäteriet den 28/8-19 som säger att kebnekaise sydtopp idag är på 2101 m. En kvinna där säger att deras egna geologer räknat ut det. Samtidigt finns uppgifter från tarfala forskningsstation att en helikopter har mätt sydtoppen den 2/8-19 och fått resultatet 2096,8.jag ringer geodatasupport som har koll på den nya tekniken, där fjälltopparna mäts med laser från flygplan. De informerar att ingen lasermätningen har skett på kebnekaise sen 2016.kvinnan på lantmäteriet säger också att det är den nya lasermätningsteknlken som ska fastställa topparna höjd. 90% av fjällen i sarek har fått en uppgradering i höjd på 2-40 meter öh sen de har mätt dem med laser. Av någon anledning återstår de högsta topparna i sarek. Sarektjåkkås stortopp på 2089 m, stor risk att den uppdateras ock kanske blir Sveriges högsta topp? Är man rädd för det? Är det därför man mäter dem sist av alla?enligt personal på geodata idag, informerar de att de ska försöka lasermätas sarektjåkkås toppar snart, men de kan ej lova att det blir i år. Hur som helst är det viktigt att lantmäteriet samarbetar med alla så alla får rätt höjd....
 
Intressant.

Jag minns när K2 under en tid mättes som högre än Everest, kan har varit på sent 80, eller tidigt 90-tal.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Sydtoppens toppglaciär och snötäcke varierar ju med vädret och därför är inte lasermätning så intressant där.

Thure
 
Varför skulle lantmäteriet vara rädda för att en annan topp blir högst? Förutom att det är oviktigt för de flesta så skulle de trots det få massor av uppmärksamhet både generellt och för sina mätmetoder.
 
Om det nu skulle vara så att Sarektjåkko är högst (viket känns osannolikt) så blir det intressant att se hur det ska gå för STF Keb och alla wifiberoende, rödvinsdrickande storstsdamänniskor som vill flyga helikopter och bestiga Sveriges högsta fjäll) i "högklackat". [emoji3]

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Säker mätning

Jo Thure, sydtoppen varierar, mindre på sommaren, högre på vintern pga av dess krympande glaciärtopp. Att nordtoppen på kebne blev högre i aug 2018 är av naturlig utveckling där glaciärer smälter på topparna. Den nya lasermätningstekniken har fått 90% av topparna i sarek att växa på höjden med 2 till 40 m. En topp i kebnekaise, sielmajåkka har ökat från 1997 till 2004m med den nya lasermätningstekniken ock är nu Sveriges nordligaste berg över 2000 m. Vad man kan efterlysa är att man mäter sydtoppen med laser tekniken i aug varje år, då blir det rätt. Lantmäteriet slår ju också fast att det är den enda mätningen som duger. De berg med fast bergstopp, som nordtoppen, räcker att man mäter mindre ofta. Att så många toppar i kebne o sarek området haft fel höjd data i så många år har ju den nya tekniken bevisat. Att lantmäteriet har en höjd uppgift idag på sydtoppen som tarfala forskningsstation, via mätning med helikopter den 2 aug i år som visar på drygt 4 m mindre är beklagligt. Att de högsta topparna i Sverige får rätt höjd data är viktigt av flera orsaker...
 
8 meter kanske räcker..

Jo Eric, eftersom 90 % av topparna i sarek fått en uppdatering pga den nya lasermätningstekniken med 2-40 meter och de högsta topparna i sarek återstår att mäta, finns än överhängande risk att Sarektjåkkås stortopp uppgraderas från 2089 till? Jo det kan räcka med 8 meter, så är sarekjåkkas stortopp högst i Sverige. Enligt geodata har man haft ett möte i förrgår, där man har ambitionen att slutföra lasermätningen av sarek, dvs sista delen, där sarektjåkkå massivet ingår. Det finns intressen tror jag av både ekonomiska o andra orsaker att bevara kebne som nummer ett. Intresset o besöken till sarekjåkkas stortopp skulle öka om det skulle visa sig att den skull bli högst. Mer fjällräddning, mindre intresse för kebne mm. Lasermätningstekniken har höjt en topp i pårtemassivets med hela 18 meter. En topp i sarek med hela 40 m. Chansen o risken är överhängande att sareks högsta topp också blir Sveriges högsta....
 
Det skulle vara väldigt olyckligt om det visade sig att Sveriges högsta topp ligger i Sarek. Med detta skulle följa ett mycket stort intresse att bestiga den. Därmed krav på fjällanläggningar och andra former av turistexploatering av nationalparken. Det är sådant som man i över hundra år varit överens om att skona Sarek från.

Hans
 
Men, det borde väl räcka med att arrangera/spränga fram en helikopterplatta
uppe bredvid toppen - om 'tjåkkå blir högst? Så kan alla stekarna ta vispen
upp dit över dagen och sen hem igen till Stureplan med kvällsflyget... ;-)
 
Jag tror faktiskt inte att de kommer exploatera Sarek om det skulle visa sig att Sarektjåkko är högst.

Sarek är skyddat både som nationalpark och världsarvet Laponia.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Kebnekaise och Abiskoalperna är mera tillgängliga via tåg och väg än inre Sarek och kommer nog fortsätta att locka turister även om Kebnekaises nordtopp eller Sarektjåkko visar sig vara högre än Kebnekaises sydtopp. Blir nog ett uppsving för guidade turer i vilket fall och kanske kommer fler svenskar ta sig till Galdhöpiggen i stället som är en enklare resa och bestigning.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Thunder91 Extrem höjd Allmänt om friluftsliv 12
jamo Tål tält mera vind på högre höjd? Allmänt om friluftsliv 14

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...