Kvikkjokk-Vallevagge-Njoatsojavrre-Tarraluoppal-Kvikkjokk

Sträckning och dagsetapper/tältplatser på den nya sträckningen kommer från Fowwes bok Vandringsturer i Sarek.
På bifogad bild är det slarvigt ritat.
Röda prickar är planerade tältplatser.

.

Platsen för din planerade tredje natt uppe i Låptåvagge är inte idealisk då det är rejält stening där kring Tjouldagårsså och vadstället. Ett tips är att du söker dig ner mot jokken där den böjer av mot väster (mot Låptåvákkjavvre). Tittar du på fjällkartan online är det precis norr om sista 'å* i Tjouldagårsså.
Marken kring Tjouldagårsså ner mot Tjouldavagge utgörs av sandåsar, och jokken har grävt ner sig med rasbranter på främst västra sidan. Precis övanför dessa rasbranter kan man komma ner till jokken och hitta plats att sätta upp tältet.

Kan väl också nämna att uppgången i Jiegnavágge från Njoatsosjávvre är rejält brant (se bild).
Vill du satsa mer på säkerhet går det fint att runda upp strax västerut precis innan toppen av Tjåggnårisvárásj 1207.
 

Bilagor

  • 8(22).jpg
    8(22).jpg
    63.5 KB · Visningar: 436
Senast ändrad:
Platsen för din planerade tredje natt uppe i Låptåvagge är inte idealisk då det är rejält stening där kring Tjouldagårsså och vadstället. Ett tips är att du söker dig ner mot jokken där den böjer av mot väster (mot Låptåvákkjavvre).

Den där platsen du föreslår håller jag med om är bra. Men den där vid vadstället anser jag mig helt oskyldig till i min Sarekbok, den står inte där ;-).

(Ett tips: Ge ut dem som e-bok! Jag och säkert många andra skulle gladeligen köpa dem igen för att kunna ha dem utan vikt i smartphonen för att kunna kolla upp något på plats. Den inbundna versionen läser jag hemma.)

Tack för det, jag noterar! Att ge ut e-böcker är en fråga som förlaget avgör och inte jag. Men jag vet att de haft den uppe vid något tillfälle. Jag skickar tanken vidare.
 
Platsen för din planerade tredje natt uppe i Låptåvagge är inte idealisk då det är rejält stening där kring Tjouldagårsså och vadstället. Ett tips är att du söker dig ner mot jokken där den böjer av mot väster (mot Låptåvákkjavvre). Tittar du på fjällkartan online är det precis norr om sista 'å* i Tjouldagårsså.
Marken kring Tjouldagårsså ner mot Tjouldavagge utgörs av sandåsar, och jokken har grävt ner sig med rasbranter på främst västra sidan. Precis övanför dessa rasbranter kan man komma ner till jokken och hitta plats att sätta upp tältet.

Kan väl också nämna att uppgången i Jiegnavágge från Njoatsosjávvre är rejält brant (se bild).
Vill du satsa mer på säkerhet går det fint att runda upp strax västerut precis innan toppen av Tjåggnårisvárásj 1207.

Nog borde det gå att tälta vid Låptåvagge. Jag har inte tältat där själv men gått förbi där flera gånger. Visst är det stenigt men det är väl bara att sticka ned tältpinnarna och söka.
 

Bilagor

  • Låtovagge.jpg
    Låtovagge.jpg
    19.7 KB · Visningar: 428
Nog borde det gå att tälta vid Låptåvagge. Jag har inte tältat där själv men gått förbi där flera gånger. Visst är det stenigt men men det är väl bara att sticka ned tältpinnarna och söka.

Jodå, det finns en hel del bra tältställen i Låptåvágge. Men just vid det där vadstället och i området däromkring är det osedvanligt stenigt och besvärligt.
 
Många bra svar och bidrag. Forumet levererar!

Om snöläget på Luohttolahko inte var värre än så 2015 så bör det väl gå bra.

Vid stora vattenmängder får man söka sig till något vadställe högre upp (blå prickar). Mängden vatten minskar efterhand och man letar upp ett ställe där man kommer över. Det var detta alternativ jag tog med i min Sarekbok från 2010. Det bästa vore att jag fått med även normalstället (vilket jag kände dåligt till när boken skrevs). I min nya bok om Präststigen finns det med. Normalstället innebär en vägbesparing på upp till 2-3 kilometer.

/Hans

Kartunderlag: Lantmäteriet.

Hej, Fowwe, och tack för mycket inspiration och två bra böcker som varit ytterst behjälpliga.
I din sarekbok hittar jag din bifogade bild på sidan 115, även om kartan i boken inte är nog högupplöst för att visa vattendragets förgrening.

I Präststigen hittar jag en karta på sida 172. Där går vadet strax under förgreningen. Det ska alltså vara "normalstället"?


Platsen för din planerade tredje natt uppe i Låptåvagge är inte idealisk då det är rejält stening där kring Tjouldagårsså och vadstället.
//...//
Kan väl också nämna att uppgången i Jiegnavágge från Njoatsosjávvre är rejält brant (se bild).
Vill du satsa mer på säkerhet går det fint att runda upp strax västerut precis innan toppen av Tjåggnårisvárásj 1207.

Nej det stämmer säkert jättebra. Jag har ritat in den punkten slarvigt pga lathet. Har märkt upp platserna bättre på papperskartan här hemma.
Jag inser ju nu i efterhand att andra inte kan läsa mina tankar, så jag ska försöka bli bättre på att rita exakta positioner framöver.
Det är ju trots allt inte så mycket hjälp för andra om jag postar ungefärliga kartbilder =)
Röd punkt på nedanstående kartan. Har även alternativ vid de orangea punkterna.

Vi får väl se om vi orkar ta passet upp vid Bulkas, eller om vi tar ditt alternativ. Tack för tipset!


Den där platsen du föreslår håller jag med om är bra. Men den där vid vadstället anser jag mig helt oskyldig till i min Sarekbok, den står inte där ;-).

Och oskyldig ska du få fortsätta vara =)
Den halvan av turen är slarvigt ritad. Det var den nya halvan (njoatsojavrre-pårte-kvikkjokk) som jag menade kom från din sarekbok.
Punkterna på föregående halva kommer från din bok Präststigen samt andra tips från detta forum, men de är slarvigt ritade.

Uppdaterad bild nedan.
Alternativa tältplatser i orange färg.
Alternativa färdvägar i röda streck.
 

Bilagor

  • ny_tur_100708.jpg
    ny_tur_100708.jpg
    91.4 KB · Visningar: 443
Det är bättre att du vadar Njoatsosjåhkå precis vid utloppet av Lulep Njoatsojávvre. Det är ett enkelt vad med bra botten, lugn ström och bra siktdjup.
Där finns också möjlighet att få upp ett tält på södra sidan vadet om man känner för det.
 
Vägen framför Ruonas nere i Tjouldavágge är snårig, stundtals stenig och blöt. Skulle jag gå den vägen igen och kommer från Vallevaggi hade jag nog testat att hålla höjd (vada Ruonasgårsså på kring 850m där ravinen slutar) och runda Rounas på baksidan.
Är det någon här som testat den vägen?
 
1996 gjorde jag nästan exakt samma vandring, några små avvikelser. En mycket trevlig färdväg, inga svårigheter någonstans.
De tre första milen sammanfaller med Präststigen som Fowwe beskriver i sin senaste bok, en mycket bra guide som gör färdvägen intressantare att följa.
 

Bilagor

  • 1996 vandring resize.jpg
    1996 vandring resize.jpg
    112.7 KB · Visningar: 430
Kul med alla idéer och rekommendationer!

1. Nedansidan om Habres och Ruonas, eller runda dem och ta ner mot Låptåvakkjavrre vid Buojdes eller en bit innan.
Har tidigare fått tips om att trotsa snåren för en trevlig utsikt ner mot Tjouldavagge.

2. Vada Njoatsojåhka nedan punkt 805, eller vada vid utloppet från Lulep Njoatsojavrre? Bra att det finns valmöjligheter.

3. Ta genvägen upp förbi Bulkas, eller runda och gå in Jiegnavagge norrifrån? Kring 7 km omväg, eller utmanande uppförsbacke.

Kartan börjar bli plottrig.
Svart streckad linje = Tänkt färdväg
Röda prickar = Planerade lägerplatser
Orangea prickar = Alternativa lägerplatser
Röda streck = Alternativa vägar
Röda kryss = Vadställen



Vägen framför Ruonas nere i Tjouldavágge är snårig, stundtals stenig och blöt. Skulle jag gå den vägen igen och kommer från Vallevaggi hade jag nog testat att hålla höjd (vada Ruonasgårsså på kring 850m där ravinen slutar) och runda Rounas på baksidan.
Är det någon här som testat den vägen?

Den svängen finns beskriven som alternativ i boken Präststigen.
Om jag tolkar rätt viker man av vid jåkken som kommer från sjön 1037. Man går från början på östra sidan, men efter 1/3 av vägen går man över på västra sidan och tar sikte på vadstället.


1996 gjorde jag nästan exakt samma vandring, några små avvikelser. En mycket trevlig färdväg, inga svårigheter någonstans.
De tre första milen sammanfaller med Präststigen som Fowwe beskriver i sin senaste bok, en mycket bra guide som gör färdvägen intressantare att följa.

Kul!
Det är ju typ exakt det jag planerat!

Hur många dagar spenderade du?
 

Bilagor

  • ny_tur_100708_2.jpg
    ny_tur_100708_2.jpg
    95.2 KB · Visningar: 388
I Präststigen hittar jag en karta på sida 172. Där går vadet strax under förgreningen. Det ska alltså vara "normalstället"?

Just precis! Och det börjar se riktigt trevligt och spännande ut på din karta nu. Justeringar här och var under färden blir det säkert, är det torrt kanske nån lägerplats saknar vatten, blir det regn kanske nån annan är för blöt osv. Men det löser ni! /Hans
 
Just precis! Och det börjar se riktigt trevligt och spännande ut på din karta nu. Justeringar här och var under färden blir det säkert, är det torrt kanske nån lägerplats saknar vatten, blir det regn kanske nån annan är för blöt osv. Men det löser ni! /Hans

Ja det tar vi som det kommer.

Än en gång, tack till samtliga för alla tips och råd!

/Tomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
Anders_Utsidan Staloluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 8
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
Phil_Warsaw Extra 3 or 4 day trip at end of Padjelantenleden (Ritsem or Kvikkjokk?) Fjällvandring 2
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
driatic Raketskjutfält söder Om Kvikkjokk Fjällvandring 2
labbman Rundtur från Kvikkjokk Fjällvandring 12
Christoffer_123 Synpunkter önskas på tidig tur t/r Kvikkjokk Fjällvandring 14
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
Dunderkvarnen Kvikkjokk-saltouloukta 14-19 juli. Helikopter tillbaka. Fjällvandring 0
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
denelake fotografen Upphittad kniv i Kvikkjokk Fjällvandring 0
GustavOh Kvikkjokk - Vállevágge - låptåvágge - över njoatsosjjåhko - Pårek - kvikkjokk Fjällvandring 17
marusken Packningstips sökes - Vandring Hemavan-kvikkjokk Fjällvandring 2
Gullis Ta sig till Kvikkjokk Fjällvandring 2
MartinVandrar Extra dagstur? Längs med Saltoluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 2
Gullis kvikkjokk-nikkaluokta Fjällvandring 25
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
skogsbaronen Ahkka-Rouhtesvagge-Alggavagge-Luohttolahko-Bårdde-Kvikkjokk Fjällvandring 4
FlyerSword Transport Ritsem till Kvikkjokk? Fjällvandring 16
Tobias.H Saltoluokta - Kvikkjokk i september? Fjällvandring 5
Lappjocke Kvikkjokk saltoloukta Fjällvandring 1
out n about Ammarnäs - Kvikkjokk Fjällvandring 1
Tobias.H Behöver rådgivning för Nikkaluokta - Kvikkjokk Fjällvandring 7
Tompaa vandring från kvikkjokk till rapadalen Fjällvandring 7
Pappan Tips längs Tarralouppal - Sarves - Lullihavagge - Kvikkjokk Fjällvandring 6
Feorie Silvervägen - Mavas - Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Ulke Kvikkjokk - Saltoluokta, bil samt bussproblem Fjällvandring 2
veni Hur kommer man från Kiruna till Kvikkjokk på en söndag? Fjällvandring 6
Huml3 Frågor Sarek: Kvikkjokk-Ruonas-Laptå-Njoatsos-Jiegna-Luohtto-Sähkok-Kvikk Fjällvandring 16
BenderMania Sarek Kvikkjokk - Saltoluokta Fjällvandring 3
Göran_ Vart på vägen till Pårek (från kvikkjokk) ligger "vadet"? Fjällvandring 4
Göran_ När kommer våren till Kvikkjokk? Fjällvandring 2
mkruse Murjek - Kvikkjokk i helgen Fjällvandring 1
eyck Attans! Hur ta sig från Murjek till Kvikkjokk en lördag? Fjällvandring 10
Chrillek Dricksvatten Kvikkjokk-Saltoluokta Fjällvandring 6
Ahlqvist Tidsuppskattning vandring Kvikkjokk, Sarek Fjällvandring 9
Norris Stigen från Kvikkjokk längs Tarraätno? Fjällvandring 4
saraabeiramar Turberättelse om Nordkalottleden Staloluokta - Ny-Sulitjelma - Vaimok- Kvikkjokk Fjällvandring 9
Sputniq Rimlig Sarektur - Stora Sjöfallet till Kvikkjokk Fjällvandring 9
Per-Tommy Nikkaluokta till Kvikkjokk Fjällvandring 5
Norris Bastu i Kvikkjokk? Fjällvandring 3
storskogen Kvikkjokk-Prinskullen till helgen Fjällvandring 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...