Gissa position Stockholms län

Du närmar dig väsentligt.

Denna sjö som ligger nära motorväg och tåglinje är nästan helt oexploaterad på den östra stranden som ses i bakgrunden på bilden.

Thure
 
En ledtråd är att sjön var mkt uppmärksammad i samband med en mordrättegång för snart 100 år sedan. Bakgrunden var politisk oro i Ryssland.

Thure
 
Senast ändrad:
Det fick mig genast att tänka på Ryssligan. Vet dock inte på rak hand vilken sjö som var inblandad.

Efter hjälp av google så bör det vara Norrviken.

Spännande och grym historia det där!
 
Ryssvillan och ryssligan har egna rubriker på wikipedia. Som uppvuxen i Bollstanäs hade jag viss kännedom om ryssvillan. Dåvarande ägaren (han sålde Gisebo släpkärror) hittade revolverkulor i en av väggarna.

Så Norrviken är rätt svar. Liken från morden sänktes i den vak som nästan alltid finns vid råken vid udden i södra Bollstanäs.

Thure
 
Det är synd att man måste jobba om dagarna eftersom det är mycket roligare att sitta med kartor och leta plats utifrån ledtrådar....

Avstår från att lägga bild i förhoppning om att någon annan kan lägga in en bildgåta. Vore roligt om vi blev fler som gissar.
 
OK Lasse.

Även jag tar nu en paus i den här tråden. Men den vaknar förhoppningsvis till liv när någon eller några har bilder att bidra med.

Glad midsommar!

Thure
 
Svår bild i varje fall för mig. Har inte så mycket att gå på. Ser ut som det skulle kunna vara en bro på en vandringsled men tror inte jag gått där själv.

Gissar på Värmdöleden. Skulle det kunna vara Glasbrukssjön vid Björknäs? (Är kanske inte del av Värmdöleden).

Thure
 
Nej, vi är inte på Värmdö, bron är inte heller längs någon (namngiven) led vad kartan visar. Vi befinner oss ca 2,5km väster om en ganska välbesökt plats,så här på sommaren.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daddy Lägerplats i Stockholms närhet sökes! Stockholm 12
Arne L Stockholms gröna kilar. Agera nu! Stockholm 29

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...