Liagården Skäralid stängd

Hej

Kom med ett tiotal 9-10 åringar till Liagården för att natta över. Gården är permanent stängd visade det sig, tyvärr utan att det informerats om det på hemsidor eller liknande. Det finns fortfarande ett vindskydd med plats för 6-8 personer och tältning är fortfarande tillåten, men stugan är stängd.

Jag vill bara ha in informationen i forumet så den som söker på det får veta. Såsmåningom uppdtaeras väl hemsidan men till dess får man väl sprida informationen så gott man kan. Därför skriver jag in sökorden Kopparhatten Liarne här i inlägget också

/Jenny
 
Liagården har existerat sedan åtminstone 1617.
Låter konstigt att man anser att huset nu är fallfärdigt, har man missat underhåll helt och hållet? Låter sorgligt att ett så gammalt hus får lämna in.

Stenblock, när var du där sist?
Rasrisk? Riva? Sist jag var där uppfattade jag det som en frisk och stabil stuga i gott skick!
 
Det var nog i höstas tror jag
Tror jag var inne och tittade då. Men jag kan minnas fel. Kanske var ett år sen? Visst det kunde ju kännas lite rått och kallt när ingen eldade , som det väl gör med en olåst stuga utan eluppvärmning men jag uppfattade det som ett stabilt hus

Hade varit trevligt med en ny enkel övernattningsstuga men det verkar ju inte planeras. Synd för det är ju i hjärtat av parken till skillnad från de andra stugorna
 
Jag var själv där 1 maj i år och blev därför lite förvånad. Jag uppfattade inte huset som i behov av rivning. Å andra sidan gjorde jag ingen undersökning av takstolarnas bärighet direkt. Vi gjorde naturligtvis ingen ny rekognocering av platsen efter 1 maj heller; man räknar ju med att två månader i förväg är en bra framförhållning snarare än att man har inaktuell information :)

Nå. Nästa övernattning bär vimed oss fler tält och tarpar oavsett var vi planerar att sova.

Bra att ni andra hade koll och att informationen fanns sökbart redan
 
Jag skulle kunna tänka mig att t ex hussvamp kan förstöra ett icke uppvärmt hus, annars begriper jag inte vad som inte kan renoveras
 
Allt kan renoveras och allt kostar pengar. Ibland är det billigare att riva och bygga nytt, eller ja, bara riva.

Mvh Johannes
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...