AFTM...

klassningens sanning, har nu för min del rubbats en hel del.:(

Intressant att höra, om ni som läser detta, tycker att ni verkligen valt rätt spö/linklass för ert fiske.
Nu tänker jag närmast på det lätta harr/öringfisket.

Blir inte klok på vad jag skall välja för spöklass, #4, #5 eller #6?

Efter att ha testat VPS:en, ser jag den som ett klart alternativ till SLT:n (härligt spö).:)

Blåser det ***, kan jag ju alltid ta fram 8:an hmm.

/Björn
 
Sage felklassar sina spön

Tja du lär vara Sage-freak så du borde veta att Sage är kända för att felklassa sina spön. Själv har jag ett XP klass 4 men det funkar bäst med en WF5 (då skjuter jag så att folket i Baltikum får ducka! ;-)

Så det kanske är en bidragande anledning till att du tycker det är svårt att hitta rätt klass...

Peppe
 
Många spön blir det!

Ärligt talat Björn, spelar det så himla stor roll om det är en #4 eller #5:a? Är inte det viktiga att komma till vattnet och ha dunet i drickat och få känna atmosfären? Kanske har du för många spön att välja på?
Jag får en "flash back" av den tiden då jag spinnfiskade mycket och hade massa olika haspelrullar och därtill en hög multirullar. Jag blev aldrig klok på vad jag skulle använda, fiskelusten förbyttes i ångest över vilken utrustning jag skulle ha. Tänk att stå vid vattnet och ha fel grejer! Nej, kör med det som finns tillhands och var nöjd med det!

Mvh Niclas
 
VPS...

har samma klinga som RPL, som i mitt tycke kan vara världens bästa spöserie (...hitta nån annan spöserie som har hängt med sedan 1986, om ni kan...).

Björn, jag skulle rekommendera SAGE VPS 490 för det användningsområde du beskrev, för att jag har ett RPL490 själv och trivs med det utav bara f*n, att kasta torrfluaga med det är en fröjd...har recenserat mitt 490 kom jag just på...läs mer där.

Nåja, Anders B ger VPS 490 två tummar och två stor-tår upp, och hoppas att Graip skall införskaffa ett sådant (...eller bygga...)!


/Anders B
 
Har ingen koll på sage spön men min melodi är: ju lättare desto bättre! Jag får ändå ingen stor fisk...
Visserligen kommer man inte så långt men det befrämjar ju å andra sidan smygeriet i buskaget. Dessutom upplever jag att det är lättare att göra specialkast med ett lättare spö/lina. Det blir helt enkelt lite mer varierat fiske än att bara skjuta från kilometeravstånd där du inte längre kan se ditt byte.

hoppas du får nån reson på grejorna!
tight lines/samme
 
Tack

Efter dessa besked, tror jag, att jag landat igen.

Ett 490-spö, blir det.

Hmm, en liten fundering, återstår.
Är det etikettbrott, att montera enbenta ringar, på ett sagespö?;)

/Björn
 
Testade linda på enbenta och snake (inte samtidigt!)när jag byggde mitt sp586. Detta bara i experimentsyfte, då jag tänkte försöka få klarhet i en del funderationer – se http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=11170

Resultatet: Sänkte spöt ca 1/2 – 3/4 linklass beroende på ringplacering, dagsform, humör mm… Naturligtvis en väldigt subjektiv bedömning, men tillsammans med att jag ville ha ett klass 5 spö + att sage använder snake (lite feg är jag åxå) gjorde att valet föll på snake i titaniumnirit, guld (snygga dessutom).

Denna info. är så ovetenskaplig att jag eg. inte borde posta den alls, men något ska väl forumet fyllas med :)
 
ännu...

mer att fylla på med; snake finns i både enbent och tvåbent utförande...kan kanske vara lite konfunderande om man skriver att man valde bort snake och kör med enbenta?

/Anders B (besserwisser;))
 
Rättelse

VPS-spöt, som jag testade var ett 3-delat 590-Lite.

Efter närmare studier/jämförelser, upptäckte jag, att VPS består av två spöserier, den som motsvarar gamla RPL, heter enbart VPS och är 2- eller 4-delade, medan den 3-delade VPS-Lite, skulle motsvara gamla LL-serien.

Men enl vad jag sett på amerikanska fiskesiter, är Liten ett snabbare spö, än gamla LL och är följaktligen ingen ersättare på något vis, till denna serie.

Personligen tycker jag att det 3-delade 590 VPS-Lite, är mycket likt det 2-delade 590 SLT.
Med dessa två spön, får jag "Svansyndromet", när jag med min begränsade, men väl inövade kaststil, sveper ut all lina jag önskar.

Stömsländan Lyx 2-del #5 eller #6, står sig bra i denna konkurrens, med en liknande aktion.

Brook, jag kan ju glädja dig med, att alla spön blir mjukare med åren och ihärdigt kastande he he.

/Björn
 
eller...

är det månne armarna som blir mjukare allt eftersom åren går? ;)

"Svansyndromet"...ehhh...vad innebär det, lång hals och monogami?

/Anders B
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...