Intressant liten vattenjet för paddlare

Vad är fördelen över en vanlig elmotordriven propeller på en kajak? I de låga farterna som det är frågan om borde väll en propeller vara mycket mera effektiv.
 
vore det inte bättre om den satt mer i mitten under kajaken för att hålla kursen bättre och för att man kanske skulle kunna nå den från sittbrunnen.
 
Vad är fördelen över en vanlig elmotordriven propeller på en kajak? I de låga farterna som det är frågan om borde väll en propeller vara mycket mera effektiv.

Om du kollar filmen så ser du att det faktiskt är en enhet med propeller, de använder alltså ordet "jet" helt felaktigt. Det är en vanlig UV-skoter med propellerdrift. I övrigt har du självklart också rätt i din invändning.
 
Nu är jag säkert stenålders och teknikfientlig, men...

Paddlar man inte för att få paddla?

//A

Nu paddlar jag iofs sådan farkoster som övriga kallar "hangarfartyg" eller "pråmar" - d.v.s. Klepper faltkajaker :) - men för mina ändamål tycker jag att en liten elmotor (troligtvis dock inte denna) kan vara intressant att ha med av säkerhetsskäl på lite längre turer.

Jag ligger oftast längst ute i havsbandet - Lygna, Röder, Skarv etc. - och paddlar för det mesta ensam. Tänker ibland på att vilja kunna öka säkerhetsmarginalerna om jag skulle få oväntad och kraftig frånlandsvind därute vid en överfart.

Sedan är jag inte heller någon luddit (även om mitt val av farkost kan tyda på det :) ) utan kan mycket väl tänka mig att vilja ljudlöst glida fram över ett spegelblankt hav med en elmotor bara för att det är roligt. På samma sätt som jag kan tänka mig att sätta ett segel på en kajak.

Mats
 
Ingen fart

Jag provade en gång att sätta en ganska stark, (förmodligen starkare än den där), elektrisk utombordare på min kanot, en VKV Anita. Det blev ingen vidare hög fart, jag hade kunnat paddla fortare med bara händerna, utan paddel.
Så någon hjälp i motvind tror jag inte en sån mackapär skulle ge.

/Pär
 
Jag provade en gång att sätta en ganska stark, (förmodligen starkare än den där), elektrisk utombordare på min kanot, en VKV Anita. Det blev ingen vidare hög fart, jag hade kunnat paddla fortare med bara händerna, utan paddel.
Så någon hjälp i motvind tror jag inte en sån mackapär skulle ge.

/Pär

Min bedömning, efter att ha testat en Minn Kota, är tvärtom att det är en avsevärd hjälp i motvind.

Och det går att räkna rätt enkelt på. T.o.m. den svagaste Minn Kota C2 har en dragkraft på ca 15 kp, vilket är avsevärt mer än vad du orkar utveckla som paddlare (vilket typiskt är max 6 kp på en sprint).

Här ett klipp på en Minn Kota-motoriserad kanadensare (dock starkare motor än C2 30).

Mats
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...