Vandringssällskap St. Olavsleden

Jag kommer att vandra längs St. Olavsleden med start i Selånger under sommaren och söker lite sällskap längs vägen även om jag i vandringen också söker stillhet. Jag tänker prova på 4-5 dagars vandring och om det faller mig i smaken fortsätter jag där jag slutade en annan gång. Vi får ta detaljer senare ifall nån är intresserad men det är först och främst till första etappen jag söker sällskap. Jag hoppas självklart på en varm sommar med mycket bad och god stormköksmat! Jag ser speciellt fram emot Stödesjöns vilda södra sida längs denna första etapp.
 
Hej!

Satt precis och kikade lite på St Olavsleden när jag såg ditt inlägg. Hade du tänkt gå hela etappen Selånger-Borgsjö? Ungefär när under sommaren?

/ Yvonne
 
Selånger - Borgsjö

Ja denna etapp verkar lämplig att börja med. Tänk att man kan ta
sig ända till vackra Borgsjö på bara fyra dagar. Och den vecka som jag i första hand tänker mig är v27 och i andra hand v29
 
Om inget oförutsett händer så kan jag vandra båda veckorna. Jag är ganska ny när det gäller att vandra och har mest snubblat runt på egen hand i mitt eget tempo och är inget direkt proffs tält och stormkök, men är hyfsat van vid friluftsliv genom att jag seglat en del tidigare. Du får fundera över om du tror att du kan stå ut med mig som sällskap eller om du hellre vill vandra själv eller med någon annan =).
 
Vad trevligt Yve! Då är vi två på vandringen som är rookies. Jag är ju löpare men min erfarenhet är att jag blir riktigt trött i benen då jag vandrar, men inte trött i flåset såklart. Av den anledningen och för att spara på axlarna ska jag försöka packa riktigt lätt och köpa mat till stormköket i de samhällen vi passerar.

Jag vandrade lite i fjällen då jag var yngre så även om det var länge sedan så känner jag inte att det ska vara några tekniska problem att vandra lågland. Visst blir vissa saker annorlunda, t ex mat- och vattentillgång, underlag och temperatur men jag tror det mesta blir lättsammare med låglandsvandring.

Eftersom du kan vecka 27 så tycker jag att vi ställer in siktet på den veckan med start på måndagen. Då vet nya intresserade också vilket datum som gäller.
 
Vad roligt, då ställer jag in mig på att starta semestern med lite vandring👍. Jag gick Höga Kustenleden förra sommaren o tänker positivt att St Olavsleden inte kan vara brantare än den😄. Känns som en bra idé att handla mat på vägen o inte släpa runt på så mycket vikt. Vid min första vandring packade jag allt jag ville ha o vägde sedan ryggsäcken, 22 kg innan tältet var på....Sållade rätt hårt efter det😊.
 
vandringens vikt

Ja det där lät ju förskräckligt tungt Yve! Jag hoppas jag kan hålla mig under 15 kg det mesta av tiden på vandringen, det känns som en njutningsgräns för mig. Hoppas det går trots att bruttovikten för tältet är 1,8 kg, har inget mindre än så... Förr hade jag en gammalmodig säck från 90-talet så jag har köpt en ny och DET blev åtminstone ett rejält lyft vad gäller ryggsäcksvikt. Men även bärkomfort och vattentålighet (Osprey atmos 65 AG). Har även preppat då det gäller vandringskängor, skickade in mina gamla HanWag på lagning så nu måste jag bara provvandra och se så att lagningen verkar stabil.

Bara två veckor kvar till avfärd. Det verkar vara svårt att få fler vandringskompisar på sådan här i förväg bestämd vandring, vi får se.... Välkomna i alla fall!
 
Jag skulle vara jätteglad om jag kunde hålla mig under 15kg, men misstänker att det kommer att bli lite tyngre ändå, har en tendens att packa lite för mycket "kan vara bra att ha"-saker. Men jag har åtminstone investerat i nytt, lätt regnställ samt lättare och mindre sovsäck, så lite lättare hoppas jag i alla fall att det blir. Väntar på Lundhags som säger att de ska göra en ny dammodell på en ryggsäck som jag vill ha nästa år, packar alltså i min gamla Berguven. En riktig trotjänare med roliga minnen, men börjar milt uttryckt bli lite sliten och behöver nog gå i pension :).

En praktisk fråga, har du tänkt starta vandringen i Sundsvall eller Selånger? Jag har inte riktig bestämt mig om jag ska sluta vandra i Borgsjö eller om jag ska fortsätta upp mot länsgränsen och åka tillbaka mot Sundsvall med tåg eller buss. Tänker att det kanske är lättare att hitta biljetter till Sundsvall än Selånger. Fast det borde ju finnas lokalbussar mellan Selånger och Sundsvall? Har också funderat lite på ett besök på turistbyrån i Sundsvall och skaffa ett pilgrimspass, har läst att det finns olika stämplar längs med vägen som man kan stämpla med, tyckte att det lät lite roligt.

Vore kul om fler ville vandra samtidigt, men man kanske träffar på lite folk under vägen. Ser hursomhelst fram emot vandringen!
 
Det där med vandringspass och stämplar har jag också fastnat för. Det skulle inte hänt för tio år sedan men nu känns det som en trevlig del av resan. Därför hade även jag tänkt på att besöka turiststationen i Sundsvall på måndag förmiddag och därefter så tänker jag också buss till Selånger eftersom det blir många kilometrar extra (grovt 6-8 km). Det känns som kyrkoruinen är min mentala start så jag startar gärna att vandra där.

Vi får se längs vägen vilket tempo som passar men Borgsjö är absolut ett mål som jag vill försöka nå under fyra vandringsdagar. På femte dagen behöver jag mest vila och ta mig hemåt. Så att ta sig ända till länsgränsen eller Bräcke är jag tveksam till, möjligtvis ifall vi kommer dit på fyra dagar.

Förresten har jag släkt i området så jag kan säkerligen bli upphämtad (och även du Yve och ev fler vandrare ifall vi avbryter vandringen samtidigt). Jag kollar upp detta någon dag innan vandringen börjar.
 
Jag har inte studerat leden hela vägen men första etappen ser bra ut med mest småvägar men det är inte mycket stig.
 
Jag hade inte tänkt stressa fram på leden, hellre lite långsamt och ev några avstickare till sevärdheter längs med leden, så Borgsjö på fyra dagar känns rimligt. Om jag vill gå längre så lägger jag på några dagar till, men jag får se hur det känns i fötterna =). Kul att du också tyckte att pilgrimspasset låter roligt, blir som uppmuntrande delmål tänker jag.

Jag grubblar lite över till och från resan till Selånger, eftersom jag bor bara 10 mil norr om Sundsvall, så jag överväger att ta bilen ned och i såfall lämna den i Selånger. Borde finnas en parkering vid starten tänker jag. Ska kolla upp alternativen till att kunna ta sig tillbaka dit med tåg/buss ifall jag vill fortsätta några dagar till, om jag inte fortsätter, kanske din släkting kan släppa av mig i Selånger? Och om du kommer med tåg skulle jag kunna plocka upp dig vid stationen i Sundsvall om du vill?

´Hoppas också att vädret bättrar sig något till vandringsstart!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...