Omnia fritidsugn på bensin/fotogenkök

Har skaffat en sådan där omnia-ugn att köra på stormkök. Jgtänker mig baka av croissanter och bröd i den till en början för lite lyxigare frukostar.

Jag tänkte testa den med trangiakök med gasbrännare först gången jag kör den, men undrar om det finns någon här som kört en sådan fast på bensinkök?

Jag använder gärna bensinkök - speciellt på vintern - och ser framför mig hjältestatusen jag kommer åtnjuta om övriga familjen väcks med frukost med nybakt bröd under vintertältningen...

Men - är det farligt? Kan ”avgaser” kontaminera maten? Finns det nån här som kör omnia på nåt annat än gasol och i så fall vad? I min egen tanke tänker jag att det borde gå, bara köket är ordentligt förvärmt och lågan är blå och ”ren”?
 
Jag brukar göra potatisgratäng i den och från Primus Omnifuel med alkylatbensin.
Riskerna med bensin som bränsle i stället för exempelvis gasol vet jag inte något om, kanske ett fall för Xxargas?
 
Jag har inte använt min Omnia pga följande. :)

Omnia01.jpg

Pizza görs ibland i vedeldade ugnar. Många grillar på kol eller briketter. Farligt eller inte?

/John
 
Vilket är farligast tror du?
Att inandas avgaserna eller att äta något som utsatts för avgaserna?
Att röka eller äta något rökt?

Bensinkök på lämpligt bränsle brinner ganska rent.
/John
 
Vilket är farligast tror du?
Att inandas avgaserna eller att äta något som utsatts för avgaserna?
Att röka eller äta något rökt?

Bensinkök på lämpligt bränsle brinner ganska rent.
/John

”Pollo con Gasolina” är vad jag och frugan kallar grillad kyckling då vi besöker ett litet fattigt land i Sydamerika. När dessa tillagas ett par meter från de enorma avgasmolnen från gamla bilar, bussar, lastbilar som dundrar förbi. Vi har aldrig köpt någon fast jag ofta varit nyfiken på om kryddningen från de svarta avgasmolnen har någon pikant smak.

Mina svarta vidbrända grillkorvar här hemma är kanske inte heller så hälsosam?
 

Mina svarta vidbrända grillkorvar här hemma är kanske inte heller så hälsosam?

Eller vad sägs om korvar grillade över en brasa i skogen?
Grillen brinner förhållandevis rent i jämförelse.

Jag tror inte att faran är stor med sånt man gör ganska sällan. Riskerna är nog större med det man gör dagligen.

Jag hade inte tvekat att smaka Pollo Con Gasolina om den var genomstekt. Jag skulle dock undvika eventuell sallad eller annat okokt.
Att dagligen sitta i bilkö och sila avgaser genom lungorna, nej tack.

/John
 
I jordbruket använder man torkar för att torka spannmål, bönor etc.
Jag vet inte hur det är nu, men torkarna skickade även avgaserna genom det de torkade. Så risken är stor att vi ätit/druckit ganska mycket förbränningsrester.
/John
 
Intressant fråga. Generellt så finns det en hel del läbbiga kolväten i rökgaser i varje fall om det inte är katalytisk avgasrening. Och t ex kolmonooxid. Men bakverk från gjutjärnsspisar smakar alldeles utmärkt.

Jag har använt sån här ugn på gasolkök och det gick bra men tendens att det blev vidbränt intill hålet i mitten. Skulle tro att det är likvärdigt att använda bensinkök eller fotogenkök förutsatt att det är blå låga.

Thure
 
Omnia ugnen passar bra ovanpå ett trangia 25 kök. Om man använder spritbrännaren så måste man dämpa lågan.
MSR Windpro funkar också bra , stor diameter och bra reglerbarhet
Mitt Svea123 är lite svår att regelera ner så den har jag inte provat med
 
Jag brukar ibland varmröka fisk eller annat i trangiaköket. Lite enris eller granris i botten på kastrullen, fisken saltad på riset, liten sparlåga på brännaren. På med locket. 20 till 30 minuter senare, Gott gotti gott gott.

Vi äter och har genom historien ätit mycket mat som varit torkad eller rökt över öppen eld. Jag tror att det kanske inte är så nyttigt, men eftersom vi gjort det i tusentals år tror jag vi har utvecklat resistens.

Själv är jag mycket förtjust i torkat, varmrökt, kallrökt, grillat och vedugnsbakat. Så jag tar risken.

/John
 
Man kan ju lätt lura sig med tankebanor som "mitt bensinkök brinner så rent". Det betyder ju egentligen bara att det inte sotar. Det betyder ju inte att det inte blir några otrevliga ämnen kvar i avgaserna.

I en sådan här ugn passerar alla avgaser maten.
Jag skulle inte känna mig så bekväm med det.

Om det hade varit ytterligare ett lock inblandat, så att avgaserna i skorstenen aldrig hade direktkontakt med maten, då hade det känts bättre.

Är ju iofs inte så svårt att skära ut en bit aluminium som passar. Ugnen skulle fungera lika bra ändå.
 
Man kan ju lätt lura sig med tankebanor som "mitt bensinkök brinner så rent". Det betyder ju egentligen bara att det inte sotar. Det betyder ju inte att det inte blir några otrevliga ämnen kvar i avgaserna.

I en sådan här ugn passerar alla avgaser maten.
Jag skulle inte känna mig så bekväm med det.

Om det hade varit ytterligare ett lock inblandat, så att avgaserna i skorstenen aldrig hade direktkontakt med maten, då hade det känts bättre.

Är ju iofs inte så svårt att skära ut en bit aluminium som passar. Ugnen skulle fungera lika bra ändå.

Det stämmer att det är konstruerat som en skorsten i mitten runt formen och över ”skorstenen” är det ett lock en bit ovanför. Om man täpper till ”skorstenen” så funkar det inte på samma sätt.

Jag har inte tänkt på det med de förbrända gaserna tidigare men de har direktkontakt med maten. Så nu är man nog kontaminerad med förbränd alkylatbensin. Samma sak med motorsågen som man viftar med någon meter från näsan. Säkert obra?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
turtle Någon som vet en kopp på 114mm bred insida? Kök och brännare 25
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 13
tallskogen Effektiv storlek på bränsleflaska Kök och brännare 11
Obbmundson Köra polaris på tändvätska? Kök och brännare 37
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Moga Vintergas på sommarfjäll? Kök och brännare 9
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
JMel felanalys på Omnifuel Kök och brännare 1
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Brune Billigt gasolkök på XXL Kök och brännare 14
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
washaa Bekämpa rost på duossal/aluminium? Kök och brännare 6
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
waltruz Gasol på vintern? Hur grädda våfflor i skidspåret? Kök och brännare 12
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
Markolainen Hur spara på gasen? Kök och brännare 49
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
helenec Förvaring av T-röd på roadtrip? Kök och brännare 17
leukotejp Använda kokkärl direkt på elden Kök och brännare 15
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
avslutmedlemskap0904 Ibland blir man spänd på fortsättningen Kök och brännare 26
NaturBiten Efterlysning - känner du igen köket på bilden? Kök och brännare 6
såg Hur många här inne kör på fast bränsle? Kök och brännare 4
qy Esbit på flyget? Kök och brännare 5
emkå Passar Trangias säkerhetskork på vanliga PET-flaskor? Kök och brännare 36
Trucken Fotogenfunderingar: Jakten på efterföljare till Statoil Blå Kök och brännare 8
Polar300 Trangia återställer sortimentet! DuoSSAL är på väg tillbaks!!! Kök och brännare 16
Peter77 Vill du ha tag på Trangia DUOSSAL kärl, se hit :) Kök och brännare 42
LonelyWolf köpa gas på teneriffa??? Kök och brännare 8
nicko_ Vikt på 1 L DuoSSAL Trangia-gryta Kök och brännare 8
Evelina Hultgren matlåda = kastrull på gasolkök. Tips önskas! Kök och brännare 23
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
q17 Brännare på gasflaska eller stående bredvid? Kök och brännare 12
carl_ Smälta snö på vinterturer - både specifika och generella frågor Kök och brännare 57

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...